چرا افزایش فروش نفت در اقتصاد کشور ملموس نیست؟

عبدالعلی رحیمی مظفری ، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز با اشاره به اظهارات معاون اجرایی رئیس‌جمهور درخصوص افزایش فروش نفت به رقم ۱.۵ میلیون بشکه بیان کرد: معاون اجرایی رئیس‌جمهور از رکورد فروش نفت در دولت سیزدهم گزارش داد و گفت ماه گذشته بیش از 1.5 میلیون بشکه نفت فروختیم.

وی افزود: منصوری عنوان کرد که این آمار زمانی که دولت را تحویل گرفتند حدود 200 الی 300 هزار بشکه بود. بنابراین با استناد به گزارشات ارائه شده توسط او، می‌توان گفت که این یک رکورد عالی در فروش نفت محسوب می‌شود.

رحیمی با بیان اینکه در دولت قبلی با مدیریتی که وجود داشت تحریمها مانع اصلی شده بود، اظهار کرد: در دولت فعلی هنوز هم تحریم‌ها ادامه‌دار است و چه بسا افزایش نیز یافته است اما میزان فروش نفت بسیار افزایش داشته است که نشان دهنده دیپلماسی اقتصادی صحیح و رویکرد درست دولت سیزدهم است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: درهمین میان ممکن است مطرح شود که چرا باوجود افزایش میزان فروش نفت چرا تغییر محسوسی مشاهده نمی‌شود؟

نماینده مردم سروستان عنوان کرد: پاسخ ساده است. خرابی‌ها و کمبودها در دولت قبلی به قدری زیاد بود و میراث سختی به دولت فعلی به ارث رسیده است که حال که به رقم ۱.۵ میلیون بشکه‌ای رسیده‌ایم، تازه شرایط معمولی شده است.

او با اشاره به اینکه جبران کمبودها زمان‌بر است، اظهار داشت: وقتی کشور ما با این حجم از ظرفیت و ثروت با بدهی‌های سنگین و کسری‌های زیادی روبروست، قطعا جبران این حجم از عقب‌ماندگی تلنبار شده زمان‌بر خواهد بود و نباید انتظار داشته باشیم یک یا دو ماهه پس از جبران کسری به رشد چشم‌گیر برسیم.

چرا افزایش فروش نفت در اقتصاد کشور ملموس نیست؟

رحیمی تاکید می‌کند که درشرایط فعلی کشور ما، تعامل از رشد مهم‌تر و قابل‌ تحقق‌تر است. طبق شعاری که رهبر انقلاب در ابتدای سال جاری برای سال ۱۴۰۲ مشخص کردند، باید مراقب باشیم گکه اولویت نخست مهار تورم و سپس افزایش تولید است. توجه به همین شعار نقشه راه و عملکرد تمام نهادها را مشخص می‌کند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد طبق آمار اعلامی دولت متوسط شاخص رشد در 5 سال قبل از دولت سیزهم، نزدیک به صفر بوده است. اما اکنون متوسط شاخص رشد در 2 سال گذشته بیش از 4 درصد بوده است. با این اوصاف می‌بینیم که نه‌تنها شرایط باثبات شده بلکه درحال بهبود است.