دیدار امیرعبداللهیان با خانواده امام موسی صدر در بیروت

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی و در مقصد دوم سفرش به منطقه غرب آسیا به بیروت رفته بود، جمعه شب (دهم شهریور ماه) به دیدار اعضای خانواده امام موسی صدر در بیروت رفت.

 

 

امام موسی صدر بنیانگذار مجلس اعلای اسلامی شیعی لبنان و حزب «حرکة أمل» (جنبش أمل) به همراه محمد یعقوب و عباس بدرالدین (روزنامه نگار) در نهم شهریور سال ۱۳۵۷ (۱۹۷۸) در لیبی ناپدید شد.

در این دیدار و گفت‌وگوی صمیمانه، که همزمان با سالروز ربایش امام موسی صدر انجام شد، ضمن تجلیل از شخصیت ممتاز، مجاهدت‌های تاریخ ساز و خدمات ماندگار وی، درباره برخی از ابعاد پرونده ربایش امام موسی صدر گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین عصر جمعه در محل سفارت ایران در بیروت در نشستی خبری یاد و خاطره امام موسی صدر را گرامی داشت و افزود: امیدواریم که هر چه زودتر شاهد تعیین سرنوشت و بازگشت ایشان به جهان اسلام باشیم.

به گزارش فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ششم شهریور ماه و در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت امام موسی صدر و پیگیری‌های جمهوری اسلامی ایران گفت: سرنوشت امام موسی صدر برای ما حائز اهمیت است و مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است. خدمات وی به منطقه و لبنان فراموش نشدنی است. با لبنان این موضوع را مورد توجه داریم. دولت لبنان هم به این موضوع توجه ویژه‌ای دارد و توافقی بین دولت لبنان و لیبی وجود دارد و دولت لیبی مسؤولیت‌هایی را پذیرفته و هم دولت ما و هم دولت و ملت لبنان این است که دولت لیبی اهتمام ویژه‌ای به خرج دهد که کمک کند سرنوشت امام موسی صدر روشن شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز سال گذشته در پیامی در صفحه اینستاگرامش در این باره اعلام کرد: پرونده ناپدید شدن امام موسی صدر همواره یکی از مسائل مهم در دستورکار تلاش‌های مستمر جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی ایران و لبنان تا رسیدن به نتیجه و روشن شدن واقعیت است.

* حضور در روضة الشهداء و روضة الحوراء

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه برنامه‌های سفر خود به لبنان، عصر روز جمعه به زیارت مزار مطهر شهیدان در روضة الشهداء و روضة الحوراء زینب (س) در بیروت رفت و ضمن قرائت فاتحه، با برخی حاضران و خانواده‌های شهدا گفت‌وگو کرد.

 

 

* وزیر خارجه در جمع ایرانیان مقیم لبنان

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین جمعه شب (دهم شهریور ماه) با حضور در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت، با اعضا و خانواده‌های دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت، مسؤولان و اعضای برخی نهادهای ایرانی و نیز عده‌ای از ایرانیان مقیم لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار تعدادی از حاضران، به طرح مسائل در زمینه روابط ایران و لبنان و زمینه‌های فعالیت خود در این کشور پرداختند. امیرعبداللهیان نیز در این دیدار بر اهمیت حفظ هویت ملی ایرانیان‌ در هر کجای جهان تأکید کرد.

 

حسین امیرعبداللهیان در سفرش به بیروت با رئیس پارلمان و وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. وی و هیأت همراه همچنین با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان ملاقات کردند. رئیس دستگاه دیپلماسی قبل از آن هم سفری دو روزه به دمشق داشت و با رئیس جمهور، نخست‌وزیر و وزیر خارجه سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.