جزئیات آیین نامه واردات خودرو

لطف‌الله سیاهکلی ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز از آخرین وضعیت واردات خودروی کارکرده و اجرای این قانون توسط دولت گفت و توضیح داد: این قانون توسط مجلس تصویب شد و اکنون منتظر هستیم دولت آیین‌نامه تنظیمی وزارت صمت را مصوب کند.

وی افزود: تا آنجا که اطلاع داریم آیین‌نامه جامع و خوبی توسط وزارت صمت با همکاری مجلس تنظیم شده است. بنده نیز به‌عنوان‌ نماینده مجلس در تدوین این آیین‌نامه با وزارت همکاری داشتم و به‌صراحت می‌توانم بگوییم این آیین‌نامه به‌قدری جامع بوده است که هر کارشناس و نماینده‌ای آن را دیده تحسینش کرده است.

سیاهکلی ادامه داد: این آیین نامه اگر با همین کیفیتی که به تصویب کارشناسان وزارت و تایید نمایندگان مجلس رسیده است به دولت برود و دقیقاً به همان شکل در دولت تصویب شود، می‌توانیم امیدوار باشیم که واردات به سرعت انجام خواهد شد.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه به دلیل جامعیت و کامل بودن این آیین‌نامه امیدوار هستیم دولت آن را تصویب کند، ابراز کرد: ما از وزیر صمت خواسته‌ایم و او نیز قول داده است که در اولین فرصت این آیین‌نامه را در دولت مطرح کند و در این راستا مجلس نیز در طرف مقابل از دولت درخواست دارد که هرچه زودتر آن را در دستور کار خود قرار دهد و به آن اولویت بخشد و تصویبش کند.

او گفت: با تصویب این آیین‌نامه واردات خودروی کارکرده فوری اجرایی می‌شود و مردم می‌بینند دولت و مجلس در راستای خواست و رفع مشکل و نیاز آن‌ها گام عملیاتی برداشته و درصدد حل مشکل آن‌ها برآمده‌اند.

جزئیات آیین نامه واردات خودرو

*جزییات آیین‌نامه واردات خودروی کارکرده چیست؟

سیاهکلی به تشریح جزییات آیین‌نامه تنظیمی وزارت صمت پرداخت و تصریح کرد: در این آیین نامه ذکر شده است که افراد می‌توانند با ارز خود که منشا خارجی یا ارزی ناشی از صادرات محصول خودشان یا صادرات دیگران است، استفاده کنند و خودرو وارد کشور کنند.

وی ادامه داد: به صراحت می‌توان گفت که در این آیین نامه ابهامات ارزی به‌طورکامل حل شده است و مشخص کرده است اگر دولت نتوانست ارز تامین کند می‌توانیم از ارزها برای واردات استفاده و مسئله را حل کنیم. بنابراین این امر نیازمند همت دولت است.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به لزوم اسقاط خودرو برای واردات عنوان کرد: نکته بعدی که در آیین نامه به آن اشاره شده در خصوص اسقاط خودرو است تاکید شده است که وارد کردن یک خودرو باید همراه با اسقاط یک خودرو دیگر در داخل باشد. این یک کار بسیار خوب و پسندیده برای حفظ محیط زیست تلقی می‌شود تا خودروهایی که ناایمن و مصرف سوخت بالایی دارند به محیط زیست آسیب می‌زنند از رده خارج شوند.

سیاهکلی گفت: نکته بعدی نیز واردات خودروی کارکرده توسط افراد حقیقی و حقوقی است. در این آیین نامه تصریح شده است کسانی که قصد دارند یک خودرو وارد کشور کنند نیازی نیست که ثبت سفارش انجام دهند و می‌توانند بدون ثبت سفارش یک خودرو وارد کنند.

نماینده مردم قزوین و البرز در مجلس افزود: اما اگر کسی بخواهد بیش از یک خودرو وارد کند باید ثبت سفارش انجام دهد. این دیدگاه یکی از نقاط قوت آیین‌نامه است که مسئله محور بوده و با بررسی درست، این موضوع را که مسئله بود حل کرده است‌.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: موضوع بعدی این است که اداره استاندارد، استانداردهای قابل قبول خود را در این آیین‌نامه اعلام کرده است. مانند استاندارد اروپا و چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس ژاپن و تاکید کرده خودروهایی که با این برند وارد شوند نیاز به تاییدیه ندارند و همچنین تاکید کرد اگر خودروی خارج از این برندها وارد کشور شود باید استاندارد ۸۵گانه را پاس کند. بنابراین سازمان استاندارد نیز در این راستا همکاری بسیار حرفه‌ای خود را به عمل‌ آورد.

وی درانتها مطرح کرد: بنابراین مجلس و بخش‌های مختلف دولت از جمله سازمان استاندارد، سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت صمت همکاری خوبی داشتند و یک آیین نامه بسیار جامع و کاملی تنظیم کردند که قابلیت اجرایی دارد‌ و منتظر هستیم تا دولت آن را تصویب کند.