چرا مجمع تشخیص مصلحت با واردات خودروی کارکرده مخالفت کرد؟

احسان ارکانی ، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درخصوص واردات خودروی کارکرده بیان کرد:  هفته آینده لایحه واردات خودروی کارکرده در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد. اما این لایحه تفاوت چندانی با مصوبه مجلس که در احکام قانون بودجه آمده بود ندارد.

وی افزود: طرحی که ما مصوب کرده بودیم در قالب یکی از احکام قانون بودجه سال 1402 بود، اما با وجود تایید شورای نگهبان، هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن ایراد گرفت و گفت این مصوبه خلاف سیاست‌های کلی است و عملا از احکام قانون بودجه حذف شد. لذا واردات خودروی کارکرده به صورت قانونی در سال جاری امکان پذیر نشد.

ارکانی بیان کرد: اکنون دولت همان مصوبه را در قالب لایحه خودش به مجلس ارسال کرده است. تفاوت خاصی ندارد و تفاوت غیررسمی آن این است که اکنون صرفا دولت موافق واردات خودروی کارکرده است و آن زمان مخالف بود.

عضو کمیسیون بودجه مجلس اظهارداشت: آن زمان مسئولان هیات نظارت مجمع تشخیص اعلام کرده بودند که یکی از موضوعات و مشورت‌هایی که درمورد حکم مصوب مجلس بر قانون بودجه گرفتند از وزیر وقت صمت بوده است و وزیر وقت نیز با واردات خودروی کارکرده مخالف بوده و ظاهرا این مشورت بر جهت دهی نظر هیات نظارت مجمع تاثیر داشته است.

ارکانی ادامه داد: اما اکنون که دولت لایحه‌ای به مجلس فرستاده است یعنی کلیت قوه مجریه که شامل وزارت صمت نیز می‌شود براساس اظهارات غیررسمی که داشتند، موضعشان تغییر کرده و اکنون موافق واردات خودروی کارکرده هستند.

وی در پاسخ به اینکه آیا تمام افراد حقیقی می‌توانند خودروی کارکرده وارد کنند؟ توضیح داد: بعید می‌دانم. احتمال می‌دهم دولت آیین نامه را طوری تنظیم کند که منشا ارز واردات این خودروها، خارجی باشد. به طورمثال فردی خشکبار به خارج از کشور صادر می‌کند و سپس می‌تواند معادل ارز حاصل از صادرات را از همان کشور خودروی کارکرده خریداری و وارد ایران کند.

چرا مجمع تشخیص مصلحت با واردات خودروی کارکرده مخالفت کرد؟

این عضو کمیسیون بودجه مجلس گفت: سود بازرگانی و تعرفه واردات نیز در آئین نامه اجرایی دولت مشخص خواهد شد و از الان نمی‌توان درمورد آن گفت. اما منطق این است که در کشورهای دیگر خودروهای کارکرده ( نه مصطحلک با سن بالا) بلکه خودرویی که تنها 3 ماه کارکرده باشد جزء این دسته کارکرده محسوب و از صفر کیلومتر خارج می‌شود. در این لایحه مشخص کرده‌اند این خودروها نباید عمر بیشتر از 5 سال داشته باشند و نهایتا باید خودروهای مدل 2018 وارد شوند.

ارکانی اظهارداشت: روال طبیعی و منطقی در خارج از کشور این است، خودروهایی که از صفر کیلومتر خارج می‌شوند افت قیمت قابل توجهی دارند و در این صورت با قیمت به مراتب پایین‌تری می‌توان آن‌ها را وارد کشور کرد و حتی ممکن است قیمت این محصولات در بازار ایران از خودروی صفر کیلومتر تولید داخل ارزان‌تر باشد.

این عضو کمیسیون بودجه مجلس درانتها خاطرنشان کرد: واردات خودروی کارکرده می‌تواند شرایط را برای اقشار متوسط رو به پایین نیز بهبود بخشد تا آن‌ها نیز قابلیت خرید پیدا کنند. به شرط اینکه دولت هزینه‌های گمرکی و تعرفه‌های واردات را سختگیرانه و با درصد بالا تصویب نکند تا مجددا قیمت این خودروها نیز نجومی و خارج از توان خریدار باشد.