دولت سیزدهم کشور را از انفعال دیپلماسی خارج کرده است

عباس گلرو ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز درمورد موفقیت های دولت سیزدهم در سیاست خارجی و روابط بین الملل بیان کرد: زمانی که عملکرد و دستاوردهای دولت سیزدهم طی دوسال گذشته‌ را در حوزه سیاست خارجی بررسی کنیم متوجه می شویم که نقطه عطف‌های قابل توجه و مهمی داشته است.

وی افزود: دولت سیزدهم با نگاه شرق گرایی و سپس همه جانبه گرایی گام های مهمی درراستای  توسعه شرکای  بین المللی کشور برداشته است و درهمین راستا روابط  کشورمان با بازیگران بین المللی در موضوعات مختلف به سمت جلو پیش رفته است.

گلرو ادامه داد: به طورمثال درسالی که گذشت شاهد عضویت ایران در دو نهاد منطقه ای و فرا منطقه ای بوده ایم که از جمله آن ها  سازمان همکاری شانگهای بوده است که روند عضویت  آغاز شد و ایران در یک پروسه یک ساله اسناد عضویت را در مجلس شورای اسلامی به تصویب رساند و در نهایت عضویت کشورمان در پیمان شانگهای پذیرفته شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین با بیان اینکه دومین دستاورد دولت در حوزه سیاست خارجی عضویت ایران در مجمع گروه بریکس است، عنوان کرد: این گروه یکی از مجامع پیشرو بین المللی با هدف تحول در نظام اقتصاد-سیاسی جهان است که کشورهای قدرتمندی در این گروه عضو هستند.

دولت سیزدهم کشور را از انفعال دیپلماسی خارج کرده است

*شرکای ایران در سطح بین المللی افزایش یافته و متنوع شده اند

او اظهار داشت: همچنین درکنار این مسائل از ابتدای دولت شاهد سفرهای بین المللی مقامات دولت جمهوری اسلامی بوده ایم که این سفرها رشد کرده و متنوع بودن  شرکای ایران را فضای بین الملل به نمایش می گذارد.

گلرو همچنین به احیای رابطه ایران و عربستان اشاره کرد و افزود: در کنار این موارد احیای روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی گام مهمی برای تقویت روابط همسایگی با این کشور بود و احیای این رابطه فضای جدیدی را درارتباط با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به وجود آورد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم در سال جاری میزان فروش نفت را از 300 هزار بشکه دولت گذشته را به 1.5 میلیون بشکه رسانده و در صادرات نفتی بهترین شرایط را نسبت به 5 سال گذشته داریم. همچنین رکورد  113 میلیارد دلار  تجارت غیر نفتی را ثبت کرده است که در تاریخ تجارت خارجی کشور کم نظیر است.

وی در انتهای صحبت هایش گفت: درهمین راستا دولت سیزدهم از هیچ تلاشی فرونگذاشته است و پیگیری مذاکرات برای رفع تحریم های آمریکا و کشورهای غربی علیه کشورمان  با جدیت ادامه داشته و این درحالی است که موضوع برنامه ریزی و حمایت غربی ها از جریان اغتشاش پس از تحولات پاییز سال گذشته برای سیاست خارجی موضوع چالشی بود.