فرصت دادن به تروریست‌ها به ضرر امنیت عراق، ایران،‌ منطقه و اقلیم کردستان است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (چهارشنبه) ۲۲ شهریور ماه در تهران میزبان فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق بود، پس از دیدار و رایزنی با همتای عراقی در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی در ابتدا ضمن خیرمقدم به همتای عراقی برای حضور در تهران به پیوندها و مشترکات دو کشور اشاره کرد و گفت: عراق در منظومه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران جایگاه بسیار ممتازی دارد. این جایگاه برآمده از پیوندهای فرهنگی، اجتماعی، دینی، مذهبی و جغرافیایی و حتی فراتر از آن خویشاوندی بین دو کشور است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: این سطح از پیوندها دو کشور و ملت را جدایی ناپذیر کرده و امروز خرسندیم که می‌توانیم با صدای بلند اعلام کنیم ایران و عراق به عنوان دو همسایه مهم در منطقه غرب آسیا از عالی‌ترین مناسبات دوجانبه، همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: متعاقب برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور که در اواخر سال گذشته برگزار شد، شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در همه ابعاد مناسبات ایران و عراق هستیم که آخرین مورد آن شروع پروژه راه‌آهن شلمچه و بصره با هدف افزایش ظرفیت تبادل کالا بین دو کشور و همچنین به موضوع گردشگری بین ایران و عراق است که این پروژه با حضور نخست‌وزیر عراق و معاون اول رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران در روزهای گذشته کلید زده شد.

وی افزود: امیدواریم در آینده کوتاه مدت شاهد ارتباط ریلی مستقیم بین ایران و عراق باشیم.

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی گفت: امروز علاوه بر گفت‌وگو درباره مناسبات دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی، درباره اجرای کامل موافقتنامه امنیتی بین دو کشور گفت‌وگوهای مهمی را داشتیم. ایران نسبت به تامین امنیت ملی کشور جدی است و خرسندیم مقامات عالیرتبه دولت عراق و فؤاد حسین هم امروز اطلاعات بسیار خوبی را در خصوص خارج کردن گروه‌های تروریستی از مناطق نزدیک به مرزهای ایران و انتقال آنها به عمق خاک عراق در اقلیم کردستان عراق و تلاش برای خلع سلاح کردن آنها و اجرای کامل بندهای موافقتنامه امنیتی بین دو کشور انجام داده و مراحل بعدی آن طی روزهای آینده در چارچوب موافقتنامه امنیتی به صورت کامل اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: حتی یک ساعت فرصت دادن به تروریست‌ها به ضرر امنیت عراق، ایران،‌ منطقه و اقلیم کردستان عراق است. این لکه سیاه تروریستی باید هر چه سریعتر از صفحه سفید و پرافتخار روابط ایران و عراق زدوده شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین از میزبانی دولت و ملت عراق از زوار اربعین حسینی قدردانی کرد.

فرصت دادن به تروریست‌ها به ضرر امنیت عراق، ایران،‌ منطقه و اقلیم کردستان است

امیرعبداللهیان بیان کرد: اقدام و همراهی عراق و ایران و عربستان برای جرم انگاری اهانت به کتب آسمانی و قرآن کریم قابل تحسین است و از مقامات عالیرتبه عراق و وزیر خارجه عراق صمیمانه تشکر می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره رایزنی‌هایش با فؤاد حسین بیان کرد: در همه زمینه‌های اقتصادی، تجاری، گردشگری و علم و فناوری و صنعتی همکاری‌های بسیار نیرومندی بین ایران و عراق جریان دارد و امروز می‌توانیم از روابط نمونه ایران و عراق در منطقه سخن به میان بیاوریم. در خصوص برخی موضوعات منطقه‌ای مورد علاقه و مسائل بین المللی بحث و تبادل نظر داشتیم. همواره مقامات عالیرتبه عراق و فؤاد حسین نقش مهمی و سازنده‌ای را در موضوع کمک به گفت‌وگوها برای لغو تحریم‌های ایران که به صورت یکجانبه و غیرقانونی از سوی آمریکا اعمال می‌شود،‌ را ایفا می‌کنند. از تلاش‌های دولت عراق سپاسگزاری می‌کنیم. 

وزیر خارجه بیان کرد: بخشی از گفت‌وگوهای ما به اجرای توافقنامه امنیتی اختصاص یافت و اخبار خوبی را از آقای فؤاد حسین شنیدیم و امیدواریم  آنچه شنیدیم در روی زمین رخ دهد و نسبت به کلام وزیر خارجه عراق نسبت به اجرای موافقتنامه امنیتی اطمینان داریم.

امیرعبداللهیان درباره برگزاری اربعین حسینی گفت: ما بار دیگر از حسن مهمان نوازی خواهران و برادران عراقی تشکر می‌کنیم.

وی همچنین افزود: در خصوص همکاری در خصوص آب قرارداد الجزایر همه جزییات مربوط به رودخانه‌های مرزی دو کشور و اروندرود و شط العرب را در بردارد و در مسأله اروندرود به هماهنگی‌های مشترک برای تسریع در لایروبی اروندرود و از سرگیری کشتیرانی که به نفع استان‌های مجاور و دو کشور است ادامه می‌دهیم. لایروبی اروندرود باید هر چه سریع‌تر انجام شود. ما در مباحث محیط زیست مشکل مشترکی به نام گرد و غبار در ایران و عراق را شاهدیم. در هفته جاری نشست بین‌المللی مقابله با گرد و غبار را در ایران برگزار کردیم و عراق حضور  فعالی داشت و با عراق همکاری‌های نیرومندی را در راستای مقابله با گرد و غبار انجام دادیم و نسبت به آن اهتمام لازم را داریم.