واکنش وزیر ارتباطات به انتشار دروغ‌هایی در خصوص قطع‌شدن اینترنت

امروز اخبار از قول وزیر ارتباطات مبنی بر قطع شدن اینترنت در برخی از استان‌های کشور و در برخی زمان‌های خاص در فضای مجازی منتشر شد که طبق اعلام رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت ارتباطات در ویراستی، این اخبار یک سوء برداشت از مصاحبه هفته گذشته وزیر ارتباطات در رابطه با اختلال و کاهش سرعت اینترنت کشور به دلیل توسعه شبکه هسته مخابراتی کشور بوده است. وزیر ارتباطات نیز در پاسخ به این پست رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت ارتباطات اینطور نوشت:

برخی عادت کرده اند که برای دیده شدن، با تولید اخبار جعلی و روایتهای مخدوش با ذهن و روان مردم بازی کنند و تصویری مشوش از مدیریت اجرایی کشور ارائه کنند. این خبر کذبِ «قطع اینترنت» هم «روایتی مجعول» از مصاحبه چهارشنبه بنده در خصوص اقدامات وزارتخانه برای افزایش ظرفیت شبکه است.

لازم به ذکر است وزیر ارتباطات چهارشنبه این هفته در حیاط دولت در خصوص برخی اختلالات اینترنت در نیمه‌شب‌ها ضمن اشاره به تداوم این موضوع در ساعات بامدادی روزهای آینده گفت: «درحال توسعه شبکه مخابراتی کشور هستیم که قرار است ظرف ۶ ماه آینده ۵۰ درصد به ظرفیت لایه IP شبکه اضافه کنیم. ضمن اینکه تجهیزات جدید درحال قرار گرفتن در شبکه است.» 

وی با اشاره به اینکه این اتفاق معمولا در نیمه‌های شب رخ می‌دهد، توضیح داد: «بعضی از مناطق ممکن است با اطلاع قبلی اختلالات محدودی را تجربه کنند که شرکت ارتباطات زیرساخت این را اعلام خواهد کرد. این امر از قبل هم به اپراتورها اعلام شده بود ولی ما تشخیص دادیم که به اطلاع عموم مردم نیز برسد. البته عموم کاربران این اختلال را حس نمی‌کنند اما خب قابل تشخیص است.»

پیش از آن نیز شرکت ارتباطات زیرساخت در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: «به‌منظور ارتقا و توسعه ظرفیت شبکه ارتباطات زیرساخت و براساس نیازسنجی و طراحی‌های انجام‌شده قبلی، تجهیزات موردنیاز تأمین شده و از چند روز گذشته مراحل جایگزینی و ارتقای تجهیزات آغاز شده است.»

 واکنش وزیر ارتباطات به انتشار دروغ‌هایی در خصوص قطع‌شدن اینترنت

در این اطلاعیه آماده بود: «این کار براساس فرایند رایج و مصوب بوده و تغییرات در ساعات کم ترافیک شبانه‌روز (اکثراً بامداد) در قالب «down time» فنی انجام می‌شود. همچنین قبل از شروع عملیات اجرایی، اطلاع‌رسانی لازم با اپراتورها و ذی‌نفعان انجام شده است. دان تایم شبکه ارتباطی زیرساخت در بامداد روزهای یکشنبه و دوشنبه در بعضی از مراکز انجام شده است و با توجه به تعدد مراکز و گستردگی شبکه ارتباطی شرکت ارتباطات زیرساخت، این تغییرات به‌صورت مرکز به مرکز و طی چندین روز انجام می‌شود.