با درآمدهای فعلی و گرانی ملک، دیگر نمی توان صاحب خانه شد

سیدالبرز حسینی ، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز درمورد قیمت مسکن و وضعیت این بازار بیان کرد: یکی از اساسی ترین نیازهای یک جامعه، مسکن و سر پناهی برای زیستن است. حق هر شهروندی است که بتواند با دستمزدی کارگری یا کارمندی یا هر درآمد دیگری یک خانه ساده برای زندگی تهیه کند.

بنابراین داشتن یک خانه برای زندگی نیاز هر شخص است و نباید به یک بازار یا کالای سرمایه ای تبدیل شود و مسئولان اجرایی و دستگاه های مربوطه موظف به تهیه و تامین آن هستند. هرچند که بازار ملک و املاک در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا مرسوم است اما این درصورتی درست است که هر شهروند یک خانه حداقلی از خودش برای زندگی داشته باشد.

وی افزود: بنابراین تامین و ساخت مسکن یک بحث ماجراست و مدیریت قیمت ها در این بازار بحث دیگر قصه است که هر دوی این مولفه ها با عرضه و تقاضا در ارتباط هستند. متاسفانه چندین دهه است که مسکن به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده است. دلایل مختلفی در این اتفاق دخیل هستند اما مهم ترین آن ها مدیریت یا خلا و سوءمدیریت است.

حسینی ادامه داد: زمانی که سوءمدیریت و عدم شناسایی درست کمبودها، اشتباه ها و قانون شکنی ها رخ می دهد، عرضه و تقاضا بهم می ریزند و بازار به دست دلالان می افتد. زمانی هم که یک بازار به دست دلالان بیفتد، مدام شاهد نوسان قیمت برای سود بیشتر هستیم.

این عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: متاسفانه در شرایط فعلی کمبود تامین و عرضه مسکن یکی از اصلی ترین دلایل افزایش قیمت ها و همچنین کاهش ارزش پول به وضعیت نابه سامان مسکن دامن زده است.

سیدالبرز حسینی

او با اشاره به اینکه دولت باید در طول مدتی که از عمرش باقی مانده است به قانون جهش تولید و تامین مسکن مجلس عمل کند، افزود: تا زمانی که دولت به این قانون به طورکامل عمل نکند نمی توانیم بگوییم که بخش زیادی از تقاضا مدیریت شده است.

حسینی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون تقاضا از عرضه پیشی گرفته که همین موجب بروز و ظهرو معضل بزرگی در بازار مسکن شده است. این ناترازی بازار فروش مسکن را به رکود کشانده و رهن اجاره نیز متاثر کرده است. به طوری که با حداقل حقوقی که در سال جاری مردم دریافت می کنند حتی نمی توانند وام مسکن بگیرند و اقساطش را بپردازند بلکه صاحب خانه شوند.