دچار تاخیر در تصمیم‌گیری هستیم‎/موضوع شفافیت نمی‌تواند در بن‌بست باقی بماند

  محسن پیرهادی ، عضو‌ هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه شفافیت آرای ، یکی از مصوبات درخشان مجلس یازدهم است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام متوقف شده گفت: مطالبه مردمی شفافیت، مطالبه‌ای فراگیر‌ست و نمی‌تواند برای همیشه در بن‌بست باقی بماند.

پیرهادی با بیان اینکه متاسفانه در برخی موضوعات دچار تاخیر در تصمیم‌گیری هستیم، افزود: مطالبه به حق جامعه در‌ بحث شفافیت مطالبه‌ای فراگیر و دارای منطق است، منطقی که نمایندگان مجلس را همراه کرده است. مطالبه‌گری و پرسشگری از ابزارهای مفید جامعه مدنی است که منجر به شفافیت و فساد‌ستیزی می‌شود. برهمین اساس دیر یا زود ازهرسه قوه گرفته تا مجمع، دستگاه‌های عمومی و شوراهای سیاستگذار درمسیری قرار می‌گیرند که راهی جز شفافیت مذاکرات و آرایشان جز در مباحث امنیتی و دفاعی نخواهند داشت.

‎نماینده مردم تهران گفت: مجلس یازدهم برای عمل به وعده‌ای که به مردم داده بود، به موازت تصویب طرح شفافیت آرای قوای سه گانه، سامانه بارگذاری آرای نمایندگان را ایجاد کرد و بیش از ۲۰۰ نماینده داوطلبانه در آن ثبت‌نام کردند و آرایشان روی این سامانه نیز قابل دسترسی و شفاف است وبه‌راحتی می‌توان مشاهده کرد که آرای نمایندگان طرح‌ها، لوایح و… چه بوده است.

عضو‌ هیات رئیسه مجلس با‌بیان اینکه گسترش دایره شفافیت به‌ همه دستگاه‌های عمومی کشور ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، افزود: مطالبه شفافیت یک مطالبه فراگیر مردمی و مورد تایید همه گروه‌ها و سلایق است و پاسخ به آن ضروری است، چرا که مکررا و به صورت مستمر از مردم پیگیری می‌شود و نمی‌تواند در بن‌بست باقی بماند.

 پیرهادی در پاسخ به سوالی در‌باره سرانجام طرح افزایش تعطیلات پایان هفته به دو روز و جابه‌جایی تعطیلی شنبه‌ها با پنج‌شنبه‌ها گفت: حدود دو ماه پیش پیشنهاد بنده و همراهی کمیسیون اجتماعی مجلس در‌این باره به تصویب رسید و طرح هم اکنون در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس است  و انشاالله پس از پایان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در صحن علنی بررسی خواهد شد.

دچار تاخیر در تصمیم‌گیری هستیم‎/موضوع شفافیت نمی‌تواند در بن‌بست باقی بماند

 وی با تاکید بر اینکه بیش از ۲۰۰ نماینده خواستار بررسی اولویت‌دار این طرح هستند و عزم مجلس برای ساماندهی تعطیلات جدی است، گفت: تعطیلی شنبه بجای پنجشنبه مطالبه به حق فعالان اقتصادی و جامعه دانشگاهی کشور است که منجر به انتفاع اقتصادی همگانی می‌شود و برخلاف فضاسازی‌های جمعی، منع و شبهه شرعی هم ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر‌اینکه هماهنگی تعطیلات پایان هفته با سایر کشورها مطالبه بسیاری از فعالان اقتصادی است، افزود: ما در روندی نادرست در حوزه اقتصادی برای تعامل با کشورهای دنیا ساعت خواب و استراحت آن‌ها را برای انجام مراودات بین‌المللی انتخاب کرده‌ایم و تلاقی تعطیلی جمعه در ایران با تعطیلات شنبه و یکشنبه قاطبه کشورهای دنیا سبب تحمیل سه روز تعطیلی به کشور شده و خسارات زیادی را متوجه فعالیت‌های بین‌المللی اقتصادی، دانشگاهی و پژوهشی کرده است. 

وی افزود: ساماندهی تعطیلات و دو روزه شدن تعطیلات پایان هفته علاوه بر افزایش زمان تعاملات بین‌المللی و ‌توسعه اقتصادی-تجاری کشور به ارتقای بهره‌‌وری نیروی کار و رونق گردشگری داخلی نیز منجر می‌شود.

در ادامه نایب رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در‌خصوص بحث مربوط به حذف سقف حقوق کارمندان دولت گفت: این موضوع در یک بند الحاقی به ماده ۱۸ لایحه برنامه هفتم توسعه مطرح شده بود و با رای صحن برای بررسی دقیق‌تر به کمیسیون تلفیق ارجاع شده و کمیسیون به دنبال رفع ایرادات این موضوع طبق ماده ۵ قانون خدمات کشوری است.

محسن پیرهادی، عضو‌ هیات رئیسه مجلس در پایان با بیان اینکه عزم کمیسیون تلفیق بر این است که پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولت بر‌اساس قانون باشد و منجر به اختلاف تبعیض‌آمیز پرداخت‌ها نشود، افزود: بر‌اساس ماده ۷۴ مدیریت خدمات کشوری حقوق شاغلان و بازنشستگان و وظیفه‌بگیران پنج سال با پیشنهاد سازمان نباید سقف حقوق از هفت برابر حقوق ثابت‌شان تجاوز کند. البته این موضوع مهم نیز مد نظر هست که برخی مشاغل خاص با میزان حقوق فعلی، باعث نارضایتی و به تبع مهاجرت و فرار‌ مغزها به سایر کشور‌ها شده که خب  الان هم شاهد آن هستیم و باید برای آن چاره‌ای عاجل کرد.