گفت‌وگوی ۴۵ دقیقه‌ای رئیسی و بن سلمان درباره فلسطین

محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رییس جمهور با انتشار پیامی در فضای مجازی با اشاره به گفت‌وگوی ۴۵ دقیقه‌ای رئیس‌جمهور و بن سلمان تاکید کرد: در اولین تماس تلفنی بین آیت الله رئیسی و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، گفتگوهای مهمی درباره فلسطین و لزوم توقف جنایات جنگی انجام شد. در این گفت‌وگوی ۴۵ دقیقه‌ای، ضمن تاکید بر وحدت جهان اسلام، جنایات رژیم صهیونیستی و چراغ سبز آمریکا را موجب ناامنی ویرانگر برای رژیم و حامیانش دانستند.

حملات رژیم صهیونیستی به غزه موجب کشتار تعداد زیادی از کودکان و غیرنظامیان شده است.

در همین راستا امیرعبداللهیان وزیر خارجه هم اخیرا در نامه به گوترش از وی درخواست کرد با محکوم کردن فوری هرگونه اقدام خلاف حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، تدابیر لازم را در سریع ترین زمان ممکن جهت جلوگیری از ادامه نقض‌های فاحش حقوق بین‌الملل از جمله حقوق بین‌الملل بشردوستانه و حقوق بشر و ارتکاب جنایات شنیع به ویژه جنایات جنگی و نسل کشی در فلسطین اشغالی و به ویژه نوار غزه اتخاذ کرده و از دولت‌های عضو‌ سازمان ملل متحد بخواهد که از هرگونه مساعدت و همراهی به طرف متجاوز اشغالگر که به مثابه همدستی در جنایات ارتکابی بوده و موجد مسؤولیت بین‌المللی آنها خواهد بود، خودداری کنند. 

گفت‌وگوی ۴۵ دقیقه‌ای رئیسی و بن سلمان درباره فلسطین

هشدار ایران نسبت به وقوع فاجعه انسانی در غزه

صبح شنبه ۱۵ مهر ماه «محمد الضیف» فرمانده کل «کتائب عزالدین القسام» شاخه نظامی جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که «تصمیم گرفتیم به تجاوزات اسرائیل پایان دهیم و عملیات طوفان الاقصی را آغاز کنیم». این حمله تلفاتی را به همراه داشت که  براساس اعلام منابع رژیم صهیونیستی شمار تلفات صهیونیست‌ها در عملیات طوفان الاقصی تاکنون به ۱۲۰۰ کشته افزایش یافته و ۲۴۰۰ نفر هم در این عملیات زخمی شده و تعداد ۲۰۰ نفر دیگر نیز به شمار مفقودین از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی افزوده شده است.

بعد از آن بود که رژیم صهیونیستی اقدام به حمله به غزه کرد که براساس آخرین آمار وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطین شمار شهدای فلسطینی از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه برای پنجمین روز متوالی به ۹۵۰ نفر رسید و بیش از پنج هزار نفر نیز مجروح شده‌اند.

رژیم صهیونیستی علاوه بر حملات گسترده به نوار غزه و در راستای اجرای محاصره کامل این منطقه، اقدام به قطع آب و برق غزه کرد. در همین خصوص «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، روز دوشنبه ۱۷ مهر ماه از دستور خود برای محاصره کامل منطقه غزه خبر داد و گفت که طبق دستور او نباید هیچ آب و برق و سوختی وارد این منطقه شود. به دنبال این اقدام غیرانسانی، «یسرائیل کاتس» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که‌ «دستور دادم تا آب منطقه غزه فورا قطع شود».

این رژیم همچنین روز گذشته مرز «رفح» را کاملا بست و مانع از ورود کاروان امدادهای غذایی و بشردوستانه به غزه شده است.

در پی حملات مکرر جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به نوار غزه، بیش از ۱۳ هزار منزل مسکونی و ۱۰ مرکز درمانی ویران شده و به ۴۸ مدرسه نیز در جریان این حملات آسیب وارد شده است.

علاوه بر این، «ثافر ملهم» رئیس سازمان انرژی فلسطین هم در مصاحبه با رادیو «صدای فلسطین» اعلام کرد که ظرف ۱۰ تا ۱۲ ساعت آینده سوخت تنها نیروگاه تامین برق نوار غزه به پایان می‌رسد.

رسانه‌های فلسطینی هم با انتشار تصاویری از حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، گزارش دادند که این رژیم از ماده ممنوعه فسفر سفید در حمله به منطقه «حی الکرامه» استفاده کرده است. در همین خصوص ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پیامی به زبان عربی در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به غزه و تشدید محاصره و قطع آب و برق نوار غزه از سوی این رژیم، اقدامات رژیم صهیونیستی در تشدید محاصره، قطع آب و برق نوار غزه، بمباران گسترده منازل مسکونی و تأسیسات خدماتی و درمانی و استفاده از بمب‌های فسفر سفید علیه مردم غزه را نمونه‌هایی از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم این منطقه خواند.