دولت باید سریع‌تر آیین‌نامه واردات خودرو کارکرده را تصویب کند

لطف الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درباره تصویب آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، گفت: چند هفته است که آئین نامه واردات خودروی کارکرده در وزارت صمت با همکاری نهادهای مختلف و نظارت مجلس تنظین شده است و دولت باید این آئین‌نامه را هرچه سریعتر تصویب کند.

وی افزود: متاسفانه علیرغم اینکه بارها به لزوم تصویب سریع‌تر این آیین‌نامه اشاره کرده‌ایم اما تاکنون و با وجود گذشته چند هفته هنوز این آئین‌نامه تصویب نشده است. پیش از این مقرر بود که این هفته آئین نامه تصویب شود اما هنوز خبری نیست و ما نگران هستیم.

سیاهکلی با بیان اینکه واردات خودروهای کارکرده خواسته دولت بود بنابراین دولت باید اهتمام ویژه‌ای به تصویب این آئین نامه داشته باشد، ادامه داد: زمانی که خود دولت پیگیر واردات خودروی کارکرده برای مدیریت بازار خودرو بوده است، انتظار می‌رود که مطابق اراده‌اش نیز عمل کند.

لطف الله سیاهکلی

اگر این آیین‌نامه تصویب و اجرایی شود تمام افراد حقیقی دارنده کارت بازرگانی می‌توانند برای واردات خودروهای کارکرده اقدام کنند.وی همچنین از لزوم مدیریت عرضه و تقاضا گفت و تاکید کرد: وزیر صمت گفته است قیمت‌گذاری خودرو باید برعهده وزیر صمت باشد.

در همین راستا لازم به یادآوری است تا زمانیکه بازار انحصاری است، هم فساد و هم رانت وجود دارد؛ بازار باید رقابتی شود و این مهم زمانی محقق می‌شود که عرضه بیشتر از تقاضا باشد، در این صورت بازار تعیین کننده قیمت می‌شود.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: واضح است که دخالت دستوری در هر بازاری موجب رانت و فساد و چند نرخی شدن می‌شود. بنابراین وزیر صمت، شورای رقابت و دولت نباید درباره قیمت خودرو تصمیم‌گیری کنند.اما این موضوع مستلزم این است که عرضه بیشتر از تقاضا باشد.

سیاهکلی گفت: اما زمانی‌که بازار انحصاری و تعداد خودروهای تولیدی یک سوم نیاز جامعه است، قیمت خودرو باید تعیین شود. اما این درحالی است که اکنون در این پروسه نه مصرف‌کننده و نه تولیدکننده راضی نیستند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درانتها یادآورشد که واردات خودروهای کارکرده موجب شکست انحصار بازار می‌شود و همه بر این مسئله اتفاق نظر دارند و فقط کافی‌ست آن را اجرایی کنند. در این صورت نیازی به قیمت‌گذاری نیست.