اعلام ساعت صفر برای هر اقدامی در اختیار مقاومت است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز (شنبه) ۲۲ مهر ماه در نشست خبری در محل سفارت ایران در بیروت حضور یافت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

رژیم آپارتاید اسرائیل به جای مقابله در میدان جنگ، غیرنظامیان را نشانه می‌گیرد

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره کوچ اجباری ساکنان غزه گفت: در مورد کوچ اجباری ساکنان غزه آنچه می‌بینیم نشانگر آن است رژیم آپارتاید اسرائیل به جای مقابله در میدان جنگ حمله علیه زنان و کودکان و غیرنظامیان را در دستورکار خود قرار داده است. این در حالی است که رهبران مقاومت در دیداری که داشتم تأکید کردند همچنان شهرک‌های صهیونیستی و مراکز نظامی رژیم اسرائیل در کنترل نیروهای مقاومت است. صهیونیست‌ها آنقدر آشفته، شوک زده و به هم ریخته هستند که حتی قادر به بازپس گیری این شهرک‌ها و مراکز نظامی در روزهای گذشته نبودند و علیرغم برخورداری از حمایت یکجانبه آمریکا باز از روی ضعف صرفا به حمله به مراکز غیرنظامی و شهروندان در غزه روی آورده‌اند.

جزئیات دیدار با سید حسن نصرالله

وزیر خارجه در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره جزئیات دیدارش با سید حسن نصرالله گفت: در دیدار با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله، در جریان آخرین تحولات میدانی مقاومت در غزه و فلسطین و جنوب لبنان قرار گرفتم. همه جهانیان می‌دانند سید حسن نصرالله مرد میدان است و بالاترین نقش را در سالهای گذشته برای امنیت لبنان و حتی امنیت منطقه در اختیار داشته است. آنچه سید حسن می‌اندیشد شامل امنیت لبنان،‌امنیت منطقه و هم آینده امنیتی پایدار در این منطقه است. 

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: حزب الله لبنان با در نظر گرفتن جمیع جهات به حمایت خود و اقدام خود به شکل مقتضی اقدام می‌کند، ولی روش سید حسن این است که اقدام می‌کند و بعد توضیح می‌دهد و افکار عمومی را در جریان آنچه گذشت قرار می‌دهد. هنوز مقاومت فلسطین برای یک مقاومت و نشان دادن واکنش های قوی و پایدار از توانمندی بالایی در منطقه برخوردار است. دریافتم که با توجه به سناریوهای در مقابل حزب الله هر گونه اقدامی زلزله بزرگ در مقابل صهیونیست‌ها خواهد بود. براساس درکم از واقعیت مقاومت به جنایتکاران جنگی و حامیان آنها در منطقه هشدار می‌دهم که تا دیر نشده جنایات جنگی رژیم کودک کش جعلی در اسرائیل علیه شهروندان و غیرنظامیان در غزه فورا متوقف شود، شاید ساعات دیگر خیلی دیر باشد. هنوز فرصت سیاسی برای جلوگیری از یک بحران گسترده در منطقه وجود دارد. امروز بعد از کنفرانس، با نماینده دبیرکل سازمان ملل در منطقه ملاقاتی خواهم داشت و به او خواهم گفت فرصت ابتکار سیاسی و بین‌المللی همچنان وجود دارد، اما فردا دیر است.

این مقاومت است که درباره آتش‌بس یا گسترش جبهه‌های تصمیم می‌گیرد

وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره امکان گسترش جنگ در منطقه گفت: شهادت تعدادی از روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه را به شما تسلیت می‌گویم. آنچه مهم است توقف جنایات جنگی رژیم کودک کش و آپارتاید اسرائیل علیه مردم غزه است.

وی افزود: در دیدارهایی که با برخی رهبران مقاومت در بیروت داشتم، مشخص شد که آنها در وضعیت بسیار عالی و در آمادگی کامل برای پاسخ به اقدامات جنایتکاران رژیم صهیونیستی هستند. در صورت تحقق هر حالتی، چه توسعه جنگ و  گسترش جبهه‌ها و چه آتش بس ،این طرف مقاومت است که تصمیم خواهد گرفت. در صورت توقف جنایات جنگی و توافق طرفین برای نوعی آتش بس این مقاومت است که شروط خود را تعیین و اعلام خواهد کرد.

شکایات علیه رژیم جعلی در جامعه بین‌المللی تاکنون بی‌فایده بوده

وی در پاسخ به سوالی یکی از خبرنگاران که پرسید، با توجه به این‌که، اقدامات رژیم صهیونیستی جنایت علیه بشریت است، آیا ایران به دنبال شکایت در جامعه بین‌الملل است، گفت: ما پیشنهاد کردیم نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی برگزار و آمادگی ایران را برای میزبانی نشست اعلام کردیم. یکی از اقداماتی که دبیرکل سازمان همکاری اسلامی قرار بود انجام دهد تعیین نماینده ویژه برای پیگیری مباحث مربوط به حوزه فلسطین است و ازجمله جمع آوری همه مستندات و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در دبیرخانه این سازمان برای طرح نزد محاکم بین‌المللی و حتی محاکم ملی کشورها. در تاریخ هفت دهه گذشته بارها از طریق فلسطینی‌ها و مراکز حقوق بشری و حقوقی منتسب به فلسطین شکایت‌های بین‌المللی مطرح شده ولی متاسفانه به دلیل برخوردهای غیرعادلانه در این مسیر همچنان با مشکلات و چالش‌هایی طرف‌های فلسطینی مواجه هستند.

اعلام ساعت صفر برای هر اقدامی در اختیار مقاومت است

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، درباره گسترش جبهه‌های جنگ ادامه داد: در تماس تلفنی اخیر با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به ایشان توجه دادم که این مسأله و پیگیری حقوقی جنایات جنگی رژیم صهیونیستی از وظایف اصلی و مهم جامعه جهانی و از جمله سازمان ملل است. برغم تداوم جنایات علیه غیرنظامیان در غزه اما رهبران و نیروهای مقاومت از امکانات بالا و روحیه عالی برخوردارند. مقاومت در همه جبهه‌ها همه سناریوهای ممکن را به صورت آماده در مقابل خود قرار داده است. اعلام ساعت صفر برای هر اقدامی در صورت تداوم جنایات در اختیار مقاومت است.

وی در پاسخ به اینکه اگر دامنه جنگ گسترش یابد و ناوهای آمریکایی وارد منطقه شوند و فلسطین و لبنان را بمباران کنند و  اینکه تماس‌ها بین ایران و آمریکا از طریق عمان به چه شکل است؟ گفت: مقاومت به تنهایی قادر است هر اقدامی را انجام دهد و از توانمندی‌های لازم و کافی برخوردارند. ایران فعالانه از مقاومت مردم فلسطین و فلسطین در مقابل اشغالگری و جنایات جنگی در سطح سیاسی، بین‌المللی و رسانه‌ای حمایت می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امروز مقاومت در منطقه در شرایطی قرار دارد که همه نیازهای دفاعی و فناورانه را رأساً خود تهیه و تولید می‌کند.

صهیونیست‌ها امروز در بدترین وضعیت قرار دارند

وی گفت: ما به همه اقدامات دیپلماتیک لازم برای توقف جنایات و رفع محاصره غزه از طریق رایزنی‌های فشرده سیاسی و نشست‌های لازم و ضروری دیپلماتیک در سطح وزرای خارجه و یا سران کشورهای منطقه ادامه خواهیم داد.  امروز صهیونیست‌ها در بدترین وضعیت قرار دارند و عملیات پیروزمندانه و بی نظیر طوفان الاقصی بار دیگر این را به اثبات رساند.

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی همچنین گفت: حضور تمام قد آمریکا در کنار تل آویو دلیل دیگری بر این است که رژیم جعلی اسرائیل در بدترین وضعیت و در فروپاشی امنیتی و نظامی قرار دارد و عملیات طوفان الاقصی شاهدی بر این ادعاست.

هر احتمالی متناسب با وضعیت میدان متصور است

 وزیر خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه پیامی که قدرت‌های سیاسی در لبنان می‌دهند به چه شکلی است با توجه به خلأ سیاسی در لبنان و آیا ممکن است جبهه جنوب لبنان گشوده شود؟ اظهار داشت: امنیت لبنان برای همه و ایران بسیار مهم است. درباره گشوده شدن جبهه‌های جدید هر احتمالی متناسب با وضعیت میدان متصور است.

پاسخ مقاومت به اسرائیل نقشه کنونی اراضی اشغالی را تغییر خواهد داد

خبرنگار دیگری از امیرعبداللهیان پرسید: شما گفتید این رهبران مقاومت هستند که تصمیم می‌گیرند ساعت صفر چه زمانی است. دقیقا خط قرمز مشخص شده برای گروه‌های مقاومت برای پاسخ به اسرائیل چیست؟

وی پاسخ داد: امروز رهبران مقاومت منطقه از انسجام فوق العاده و عالی برخوردارند. همه سناریوها را طراحی کردند و آماده‌اند و دست همه روی ماشه شلیک است. در صورت تعلل جامعه جهانی و سازمان ملل و کنشگرانی که حامی جنگ افروزی رژیم صهیونیستی هستند پاسخ در زمان مناسب و مورد نظر مقاومت انجام خواهد شد. در گفت‌وگو با رهبران مقاومت دریافتم که در زمان اتخاذ تصمیم برای پاسخ، پاسخی که داده خواهد شده تعیین کننده، پشیمان کننده و تغییر دهنده نقشه کنونی سرزمین‌های اشغالی است.

عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو فعلا روی میز نیست

خبرنگار دیگری پرسید: مذاکرات دیپلماتیک بین آمریکا و عربستان برای امضای معاهده دفاعی بین آن‌ها در حال شکل‌گیری است آیا عملیات طوفان الاقصی ابعادی دارد که این گفت‌وگوها را دچار مشکل کند و اگر دامنه جنگ گسترش یابد، ایران به صورت مستقیم دخالت نظامی می‌کند؟ گفت: آنچه در خبرها درباره عادی سازی روابط عربستان با رژیم جعلی اسرائیل مطرح شده اکنون با شرایط جدید فلسطین و منطقه به کلی از روی میز به کنار رفته است. مقاومت رأساً از توانمندی‌های بالا برای پاسخ در صورت تداوم جنایات رژیم صهیونیستی و تداوم محاصره غزه برخوردار است. یکی از مقامات عالیرتبه یک کشور اروپایی در روزهای گذشته به من گفت عملیات طوفان الاقصی به همه ما ثابت کرد موضوع فلسطین زنده است و کسی نمی‌تواند فلسطین را از صفحه خاورمیانه پاک و فراموش کند.

تماس میان ایران و عربستان درباره غزه

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار نیویورک تایمز مبنی بر اینکه آیا تماس‌هایی با عربستان سعودی در خصوص آنچه در غزه و لبنان می‌گذرد، برقرار شده است؟ گفت:  آقای رئیسی رئیس جمهور کشورم و محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی چند شب گذشته با هم صحبت کردند. این گفت‌وگوها در سایه فضای جدید حاکی از روابط خوب بین دو کشور انجام شد. ایران و عربستان بر حمایت از فلسطین و محکوم کردن جنایات جنگی علیه زنان کودکان و غیرنظامیان در غزه اتفاق نظر دارند. امروز عمده رهبران غرب و کشورهای عربی اتفاق نظر دارند که عملیات طوفان الاقصی پاسخ خودجوشی بود به بخشی از جنایات و تندروی‌های نتانیاهو در ماه‌های گذشته. نه عربستان سعودی و نه هیچ یک از رهبران جهان عرب و جهان اسلام هرگز موضوع فلسطین را از دستورکار خود خارج نکرده و نخواهند کرد.

سوریه در قبال اتفاقات غزه مسؤولانه عمل خواهد کرد

خبرنگاری از امیرعبداللهیان درباره سفرهایش به منطقه و موضع مقامات عراقی و بشار اسد نیز سؤال کرد و اینکه آیا سوریه آماده است با گسترش جنگ اقدامی کند و به این مسأله ورود کند؟ که وی گفت: مشورت با متحدان ما در منطقه دستورکار ثابت و قطعی ایران است. البته ما هیچگاه برای متحدان و دوستان خود در منطقه تعیین تکلیف نکرده و نخواهیم کرد. متحدان ما در منطقه مستقل و مقتدر و در تصمیم‌گیری برای مصالح جمعی و مردم منطقه عمل می‌کنند. شما در صحنه مردمی سوریه شاهد بودید و ما هم در گفت‌وگو با بشار اسد که سوریه نسبت به اتفاقات در غزه مسؤولانه عمل خواهد کرد. اطمینان داریم متحدان ما در منطقه بهترین و مقتدرانه‌ترین و شایسته ترین تصمیمات را در بحران‌ها اتخاذ می‌کنند.

رژیم صهیونیستی نمی‌تواند از این میدان پیروز خارج شود

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره تماس‌های دیپلماتیک و میانجیگری‌ها با اروپا و فرانسه و اینکه آیا امکان دارد جلوی این طرفداری اروپایی‌ها از اسرائیل را گرفت،‌ تصریح کرد:  نه فرانسه و نه هیچ یک از کشورهای غربی قادر نیستند طرحی را بر مردم فلسطین تحمیل کنند. هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند کشتار کودکان زنان و غیرنظامیان را در غزه تحمل و از آن حمایت کند. غرب و جهان نسبت به جنایات جنگی رژیم جعلی اسرائیل مسؤولیت دارد. رژیم صهیونیستی نمی‌تواند از این میدان پیروز خارج شود. اساسا میدان کشتار غیرنظامیان، زنان و کودکان میدان شکست متجاوزان است.

تکذیب خبر واشنگتن پست درباره پولهای بلوکه شده ایران

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه واشنگتن پست مدعی شده که توافقی بین آمریکا و قطر شکل گرفته که اجازه ندهند ایران به پول‌های بلوکه شده خود دست یابد،‌ گفت: همه چیز در چارچوب توافق موجود بین ایران و قطر در مسیر درست خود قرار دارد.

نتانیاهو و کابینه‌اش بامداد شنبه پیش سقوط کرد

خبرنگاری درباره اینکه چرا رژیم صهیونیستی علیرغم جنایاتی که در غزه مرتکب شده نتوانسته در میدان به پیروزی دست یابد سؤال کرد که امیرعبداللهیان پاسخ داد:  اولا امروز جنگ علیه غزه فراتر از جنگ اسرائیل علیه غیرنظامیان غزه است چرا که آمریکا علنا با ارسال سلاح و امکانات و حمایت همه جانبه از رژیم صهیونیستی وارد این جنگ علیه غیرنظامیان شده است. اما اینکه رژیم اسرائیل هیچ دستاوردی در روزهای گذشته نداشته؟ دلیل اولش این است که به معنای واقعی نتانیاهو  و دولت جعلی اسرائیل بامداد صبح شنبه سقوط کرد و برای اینکه این افتضاح بزرگ را پوشش بدهند و فرافکنی کنند نتانیاهو با هیاهو و دست و پا  زدن در دریا و غرق شدن و کشتن کودکان و غیرنظامیان صحنه سازی خودش را ادامه می‌دهد.

موضع ایران در قبال پیش‌نویس آتش‌بس پیشنهادی روسیه

وزیر خارجه درباره پیش نویس آتش بس که روسیه مطرح کرده عنوان کرد: در تماس تلفنی با دبیرکل سازمان ملل در گفته‌های ایشان شاهد بودم که تلاش می‌کنم مسوولانه به توقف جنایات جنگی و رفع محاصره انسانی و تامین حقوق فلسطین توجه شود و خواسته‌های فلسطینی‌ها به شکل منصفانه و عادلانه تامین شود.بیان کرد: اگر نیات خوب دبیرکل بخواهد تبدیل به قطعنامه شود. طبعا بایستی این قطعنامه حقوق ملت فلسطین را در بربگیرد از جمله توقف فوری جنایات جنگی علیه غیرنظامیان رفع محاصره و فراهم کردن امکان برقراری آب برق و ارسال دارو و غذا به غزه باید به صراحت در قطعنامه بیاید و فراتر از آن تامین حقوق حقه ملت فلسطین که همه از آن آگاهی داریم.