دشمن در پی ایجاد تردید در یقین و آرمان ملت ایران است

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه‌ای با عنوان نقش دانش‌آموزان در نظم نوین جهانی که در دیدار با جمعی از دانش‌آموزان برگزیده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی استان سیستان و بلوچستان برگزار شد، با اشاره به نقش ویژه دانش‌آموزان در نظم جدید جهانی، بیان داشت: اگر می‌خواهیم فهم دقیقی از نقش دانش‌آموزان در نظم نوین جهانی داشته باشیم قبل از آن باید بدانیم نقش خود ایران در این تغییر نظم جهانی چیست. اگر می‌خواهیم تصویر دقیقی از نظم آینده ترسیم کنیم، باید تحلیل دقیقی از نظم فعلی و مختصات آن داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: نظم فعلی بعد از جنگ جهانی دوم و با اعطای برخی امتیازات مثل داشتن امتیاز وتو و بمب هسته‌ای به چند کشور محدود شروع شد و تا امروز ادامه دارد. در دنیایی که صحبت از آزادی و دموکراسی است، به صراحت این موارد مطرح می‌شود و کسی هم اعتراضی نمی‌کند. در تغییر نظم موجود نقش ایران بسیار مهم است، زیرا در چند دهه گذشته شاهد آن هستیم که همه این قدرت‌ها با تمامی امکانات و توانمندی‌هایی که داشتند در مقابل استقامت ملت ایران نتوانستند موفقیتی کسب کنند. تمامی این کشورها اتفاق نظر داشتند که شاه باید بماند اما ملت ایران گفت که شاه باید برود و او علی‌رغم خواست همه قدرت‌ها رفت.

قدرت و ایستادگی ملت ایران شعار نیست، بلکه یک واقعیت است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جنایت قدرت‌های بزرگ علیه ملت ایران، اظهار کرد: بعد از انقلاب این قدرت‌ها تمام توان خود را در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی در کمک کردن به صدام به کار گرفتند. ملت ایران با صدام نمی‌جنگید با تمام کسانی می‌جنگید که نظم سیاسی دنیا را شکل داده بودند، همین کسانی که برای ملت ایران اشک تمساح می‌ریختند، در دوران دفاع مقدس شهرهای شما مثل سردشت را بمباران شیمیایی کردند و حتی یک بیانیه هم صادر نمی‌کردند، چه برسد به قطعنامه. همه این کارها صورت گرفت اما امروز صدام کجاست و ملت ایران کجاست؟

وی افزود: وقتی گزینه نظامی جواب نداد، تحریم‌ها را شروع کردند. تحریم‌هایی که به صراحت نام آن را گذاشتند فشارحداکثری، راهبردی که اذعان مقامات رسمی آمریکا شکست فاحش خورد. آنان متوجه شده‌اند که کشور و ملتی پیدا شده است که مناسبات آنان را به هم زده است. این قدرت‌ها در مسأله بیداری اسلامی و نهضت مشروطه و ملی شدن صنعت نفت همین رفتار را با ملت‌های عرب مسلمان و ملت خودِ ما در ایران داشتند و موفق هم شدند و توانستند آن قیام‌های مردمی را به انحراف کشانده و جلوی حرکت ملت‌ها را گرفتند، اما در قبال مردم مقاوم ایران بعد از انقلاب اسلامی نتوانستند. قدرت و  ایستادگی ملت ایران شعار نیست، بلکه یک واقعیت است.

دشمن در پی ایجاد تردید در یقین و آرمان ملت ایران است

داشتن انگیزه و آرمان شرط اساسی پیشرفت ملت ایران

عضو شورای راهبردی روابط خارجی با تأکید بر نقش مهم دانش‌آموزان بیان کرد: سؤال اساسی این است که این چه قدرتی بوده است که باعث آن شده ملت ایران علاوه بر مقاومت کردن، پیشرفت هم داشته باشد. چه چیزی مانع اقدامات دشمنان این ملت شد؟ در همین حوادث سال گذشته از نخست‌وزیر استرالیا و کانادا تا رئیس‌جمهور آمریکا و فرانسه علیه کشور ما اقداماتی انجام دادند، چرا موفق نمی‌شوند؟ چه چیزی مانع آنان شد؟ اینجا نقش  دانش‌آموز بسیار مهم است.

وی افزود: ما در دفاع مقدس که نگذاشتیم یک وجب از خاک کشور کم بشود، همین دانش‌آموزان ما رفتند و بیش از 36 هزار شهید تقدیم این کشور کردند. این است که تولید قدرت می‌کند. تولید قدرت واقعی را دانش‌آموز شهیدی به نام مهدی طحانیان می‌کند که در اوج دوران اسارت، با قدرت می‌ایستد و در آن مصاحبه، محکم از آرمان‌های خودش دفاع می‌کند. عمده دانشمندان شهید هسته‌ای ما همچون شهریاری، علی محمدی و احمدی روشن در دوران انقلاب دانش‌آموز بودند، اما دانش‌آموزانی بودند که خودشان را باور داشتند، انگیزه و آرمان داشتند و به همین واسطه کشور را پیشرفت دادند.

دانش‌آموزان با شناخت حافظه تاریخی ملت ایران می‌توانند مسیر آینده را به خوبی طی کنند

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به سخن حضرت امام (ره) مبنی بر آنکه رهبر ما همان نوجوان سیزده ساله است، گفت: امام اهل تعارف نبود، امام باور داشت دانش‌آموز می‌تواند نقش مؤثر داشته باشد. امروز دشمن می‌داند که ایران ظرفیت‌های مادی فراوانی مثل نفت و گاز، معدن، وسعت، جمعیت و موقعیت خاص جغرافیایی را دارد. از این مهم‌تر ایران امروز ظرفیت فراوان نیروی انسانی و جوان پرانگیزه و مقاوم را دارد که می‌ایستد و نمی‌ترسد. ما در مذاکرات هسته‌ای ژنو به واسطه آنکه به سوخت 20 درصد برای درمان بیماری بیش از 800هزار بیمار خودمان نیاز داشتیم، طرف مقابل گفت که ما به شما نمی‌دهیم و شما هم نمی‌توانید به این سوخت دست پیدا کنید، اما امثال شهریاری‌ها ایستادند و این موفقیت را کسب کردند.

جلیلی تصریح کرد: دشمن امروز از این نگران است که دیگر گزینه‌هایی چون جنگ و تهدید و تحریم جواب نمی‌دهد و به همین جهت به این جمع‌بندی رسیده است که اگر نتوانستیم مانع آنان بشویم، باید ذهن آنان را دچار تردید کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: دشمن در پی آن است که یقین و آرمان یک ملت را دچار تردید کرده و نقاط قوت را پوشانده و نقاط ضعف را برجسته کند.

جلیلی در پایان خاطرنشان کرد: مسیری که نسل‌های یک ملت طی می‌کنند، مثل یک دو امدادی است که مشعل را فردی به فرد دیگر می‌دهد و امروز به نسل شما نوجوانان عزیز داده شده است که به قله برسانید. در هر کشوری نقاط ضعفی وجود دارد، اما این نقاط ضعف را با نقاط قوت می‌شود برطرف کرد. ان‌شاالله دانش‌آموزان ما این حافظه تاریخی را بشناسند و بر مبنای آن مسیر آینده را طی کنند.