نشست ۳+۳ در تهران، یک گام رو به جلو

خبرگزاری تاس در گزارشی در این باره، ارتقای سطح مذاکرات در این چارچوب از معاونان وزیر خارجه به وزیران را به عنوان یک نکته شاخص و گام رو به جلوی نشست روز دوشنبه تهران یاد کرده است.

این رسانه رسمی روسیه در ادامه نوشت:‌ رایزنی در قالب «۳+۳» به معنای مشارکت سه کشور قفقاز جنوبی (آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) و همچنین سه همسایه نزدیک این منطقه (روسیه، ایران و ترکیه) است.

بنا بر این گزارش، نخستین نشست این چارچوب مذاکرات ۱۰ دسامبر ۲۰۲۱ ( ۱۹ آذر ۱۴۰۰) در مسکو در سطح معاونان وزیران خارجه پنج کشور برگزار شد؛ گرجستان از شرکت در این نشست خودداری کرد.

خبرگزاری تاس یادآور شد: نشست تهران، نخستین نشست در این چارچوب در سطح وزرای خارجه خواهد بود.

این رسانه روس در ادامه افزود: در پایان ماه سپتامبر (ابتدای مهر ۱۴۰۲)، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در گفت وگوی تلفنی درباره جدی‌تر دنبال شدن مذاکرات در چارچوب «۳+۳» گفت وگو کردند.

بنا بر این گزارش، در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۸ مهر ۱۴۰۲) نیز سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با همتای ایرانی خود حسین امیرعبداللهیان تلفنی گفت وگو کرد و آنها در این گفت‌ وگو از آغاز سریع رایزنی‌ها حمایت کردند.

به نوشته خبرگزاری تاس، علاوه بر این، در ۲۰ اکتبر ۲۰۲۳ (۲۸ مهر ۱۴۰۲)، لاوروف با جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان هم گفت‌ وگو کرد و آنها رویکردها را در مورد فعالیت های این چارچوب مذاکرات بررسی کردند.

ماریا زاخارووا نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه، شرکت لاوروف در نشست تهران را تائید کرد و وزیر خارجه روسیه به همین منظور امروز دوشنبه وارد تهران می‌شود.

وزارت خارجه ارمنستان نیز از مشارکت آرارات میرزویان وزیر خارجه این کشور در نشست تهران خبر داد.

به نوشته این خبرگزاری روس، طرف گرجستان از مشارکت خودداری کرد. لاوروف قبلاً خاطرنشان کرد که شرکت کنندگان در این رایزنی ها، درها به روی تفلیس را باز نگه می‌دارند.

نشست ۳+۳ در تهران، یک گام رو به جلو

خبرگزاری تاس در ادامه نوشت:‌ دستور کار این نشست به طور رسمی اعلام نشده است، اما انتظار می‌رود که آنها بر وقایع اخیر در قره باغ کوهستانی تمرکز کنند، جایی که تنش دیگری در ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور ۱۴۰۲) رخ داد.

همچنین خبرگزاری اسپوتنیک نیز در گزارشی به نقل از سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که لاوروف وزیر خارجه این کشور روز دوشنبه در نشستی با همتایان خود در تهران با موضوع تحولات قفقاز شرکت می‌کند.