ممنوعیت تظاهرات علیه اسرائیل و حمایت از مردم فلسطین

 همیشه درباره آن فخر می‌فروشند و ادعا می‌کنند که آزادی بیان آن هم به شکل واقعی فقط در نوع حکومت آن‌ها نمایان است و هر کسی که می‌خواهد طعم واقعی آزادی را بچشد راهی جز حضور در غرب و جدایی از خاک و کشور خود ندارد.

صحبتی که با قدرت رسانه‌ای و حرفه‌ای دقیق به بهترین شکل ممکن نیز نمایشی درخشان را برای مردم در تمامی جهان نشان می‌دهد. رسانه‌هایی که می‌دانند به چه شکل خبر و حادثه‌ای را به مخاطب القا کنند تا  هیچ‌گاه به نمایش آزادی بیان آن‌ها ضربه‌ای وارد نشود.

اما اکنون شرایط به نحوی شده که غربی‌ها با وجود رسانه‌ها و امکانات عظیم، نمی‌توانند واقعیت آزادی بیان نمایشی و انتخابی خود را آن چنان که در گذشته می‌توانستند از مخاطبان و مردم جهان پنهان کنند. آزادی بیانی که اگر به ضرر آن‌ها باشد مخل امنیت است، اما اگر در جهت اهداف نامشروع آن‌ها در هر نقطه از جهان باشد به جدیت از آن حمایت می‌کنند.

نمود این اتفاق و این موضوع را می‌توان در ۲ هفته اخیر و پس از جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها و بمباران بیمارستان المعمدانی و ساختمان‌های مسکونی و کشتار کودکان و مردم غزه در  فلسطین مشاهده کرد. جایی که غربی‌ها در راس آن‌ها آمریکایی‌ها و رئیس‌جمهور این کشور خیلی راحت چشم بر جنایات صهیونیست‌ها در نوار غزه بستند و با اعلام حمایت خود از این رژیم نامشروع حتی علاوه بر افزایش خشم مردم کشور‌های منطقه باعث نفرت مردم کشور‌های خود نیز شدند.

این موضوع تنها درباره بایدن و آمریکایی‌ها نبوده و روسای جمهور و سایر مسئولین کشور‌هایی مانند فرانسه، بریتانیا و آلمان و تعدادی کشور دیگر با حضور در سرزمین‌های اشغالی به حمایت از این رژیم پرداختند؛   در حالی که در تمامی این کشور‌ها مردم با حضور در خیابان‌ها و با آتش زدن پرچم اسرائیل از فلسطینی‌ها حمایت کردند و نشان دادند موضعی ورای مسئولین کشور خود دارند.

حالا، اما آزادی بیان به سبک غربی‌ها این جا خود را نشان می‌دهد. جایی که مردم در مهد آزادی بیان البته بنا بر ادعای خودشان پس از گذشت ۲ هفته از جنایات صهیونیسیت‌ها حالا اجازه تظاهرات بر علیه رژیم کودک‌کش صهیونیستی را ندارند و اگر هم تظاهراتی شکل گیرد با برخورد تند مامورین مواجه می‌شود.

فرانسه، هلند، آلمان، انگلیس و آمریکا و کانادا و تعدادی کشور دیگر که سال‌ها با ادعای آزادی بیان خود را به عنوان مهد تمدن و آزادی  نشان می‌دادند حالا تظاهرات بر علیه صهیونیست‌ها و به نفع فلسطینی‌ها را ممنوع کرده اند.

این کشور‌ها اجازه برگزاری تظاهرات به طرفداران اسرائیل را بدون هیچ محدودیتی می‌دهند، اما ممنوعیت‌های مختلفی را برای تظاهرات همبستگی با فلسطین اعمال می‌کنند.

ممنوعیت تظاهرات علیه اسرائیل و حمایت از مردم فلسطین

سوئلا براورمن وزیر کشور بریتانیا اعلام کرده که ممکن است اهتزاز پرچم فلسطین در برخی شرایط در این کشور قانونی نباشد. این در حالی است که هیچ‌گونه محدودیت و ممنوعیتی برای تظاهرات حامیان اسرائیل وجود ندارد و مقامات دولتی با حضور در این تظاهرات حمایت خود را به وضوح نشان می‌دهند.

وزیر کشور بریتانیا در نامه خود به روسای پلیس اعلام کرد که اهتزاز پرچم فلسطین یا سر دادن شعار‌های آزادی فلسطین که معمولا قانونی هستند، اگر «به منظور تمجید از اقدامات تروریستی» انجام شود، ممکن است قانونی نباشد.

ژرالد دارمانن وزیر کشور فرانسه هفته گذشته از مقام‌های محلی خواسته بود تا تظاهرات حمایت از فلسطین را ممنوع کنند، اما دادگاهی در پاریس این محدودیت را تعلیق و اعلام کرد که چنین اقدامی «تهدیدی جدی، غیرقانونی و آشکار علیه آزادی اعتراض» است.

این در حالی است که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز با اشاره به درگیری‌های مقاومت فلسطین با رژیم صهیونیستی مدعی شده بود که ممنوعیت برگزاری تظاهرات در حمایت از فلسطینی‌ها قابل توجیه است.

یک مقام هلندی نیز عنوان کرده  فلسطینی‌ها حق تظاهرات را دارند، اما لفاظی‌های یهود ستیزانه و اظهارات طرفداری از حماس در این تظاهرات غیرقابل قبول است. همچنین راهپیمایی همبستگی با فلسطین که قرار بود در برلین، پایتخت آلمان برگزار شود، به دلایل نگرانی‌های امنیتی عمومی ممنوع شد.

در بیانیه پلیس برلین آمده است: تظاهرات و راهپیمایی‌هایی که در مناطق مختلف برلین در راستای همبستگی با فلسطین برگزار می‌شود، به این دلیل که امنیت و نظم عمومی را تهدید می‌کند، ممنوع است.

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: یکی از دستاورد‌های مهم خون‌های ریخته شده مظلومین فلسطینی آن بود که چهره ضد انسانی غربی‌ها، سازمان ملل و دولت‌های اروپایی را آشکار‌تر کرد. آن‌ها از حقوق کودکان و حقوق بشر صحبت می‌کردند. اما چه اقداماتی را اکنون برای فلسطینی‌ها انجام می‌دهند؟

وی افزود: انتظار جهانی اکنون قطع رابطه با اسرائیل و محاصره اقتصادی و سیاسی این رژیم است. منشور سازمان ملل هم عنوان می‌کند که هر کشوری اشغال شد همه کشور‌های جهان باید کمک کنند تا آن کشور از اشغال خارج شود. نه تنها در آزادی بیان بلکه در بسیاری از زمینه‌ها ادعای غربی‌ها نادرست بوده و در حال حاضر هم عدم صداقت آن‌ها در بسیاری از زمینه‌ها آشکار شده است.

قنادباشی افزود: در حقوق بین‌الملل نسل‌کشی و حمله به بیمارستان و نقاط مسکونی جنایت بزرگ جنگی محسوب می‌شود و آن‌ها رسما بیمارستان را می‌زنند و می‌بینیم که به چه شکل غربی‌ها از این اقدامات حمایت می‌کنند و حتی اجازه تظاهرات توسط مردمشان علیه صهیونیست‌ها را نمی‌دهند.

این اتفاق و این حمایت از صهیونیست‌ها و ضدیت با فلسطینی‌ها تنها بخشی از حقوق بشر و آزادی بیان انتخابی در غرب است. آزادی بیانی که تنها اگر هم مسیر با آن‌ها باشد باید به آن اهمیت داد و اگر صحبتی ضد افکار آن‌ها زده شود باید در نطفه به پایان برسد.