​فلسطین و قابلیت تبدیل آن به باتلاقی برای آمریکا

  بایدن حتی پس از سفر به اراضی اشغالی، در نطقی از محل کارش در کاخ سفید با نگاه به منافع تاریخی آمریکا و البته بیشتر آینده نگرانه گفت:"من قصد دارم درخواست یک بودجه فوری را با هدف تامین مالی ملزومات امنیت ملی آمریکا و پشتیبانی از شرکای حیاتی کشور ما از جمله اسرائیل و اوکراین به کنگره ارسال کنم. این یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه محسوب شده که موجب تقویت امنیت آمریکا برای چند نسل، کمک به دور نگه داشتن سربازان آمریکایی از آسیب و ایجاد یک جهان امن‌تر، صلح آمیزتر و موفق تر برای بچه‌ها و نوه‌های ما می‌شود."

وی که به عمق جنایات تاریخی و هدفمند کشورش در منطقه واقف است از بیم بروز حوادث خطرناک برای آمریکا در ادامه این نطق خود که عمده محور آن حمایت از رژیم صهیونیستی و رجزخوانی برای دشمنان غرب و صهیونیست‌ها بود مدعی شد: "در قبال اسرائیل ما باید تضمین کنیم آنها آنچه که برای محافظت از اسرائیلی‌ها برای امروز و همیشه نیاز دارند داشته باشند. بسته امنیتی که می‌خواهم درخواست تصویبش را از کنگره داشته باشم یک تعهد بی سابقه به امنیت اسرائیل است که برتری نظامی کیفی اسرائیل را که ما به آن متعهدیم، بالا خواهد برد. ما قرار است اطمینان حاصل کنیم سامانه گنبد آهنین به حفاظت از آسمان اسرائیل ادامه دهد. ما قرار است اطمینان حاصل کنیم عوامل متخاصم در منطقه بفهمند اسرائیل قوی‌تر از هر زمان است و جلوی گسترش جنگ را بگیریم."

یادآوری می شود که کمک های نظامی آمریکا از جمله محموله جیپ های زرهی که دیروز وارد تل آوی شد بخشی از توافقات بزرگ برای افزایش ناوگان خودرویی ارتش این رژیم برای سناریوهای مختلف جنگی است در حالی که حداقل 2 هزار نیروی ویژه و تفنگدار دریایی آمریکا نیز به سرزمین های اشغالی منتقل شده اند تا جنگ مرگبار و تاریخی ارتش این رژیم علیه ملت مظلوم فلسطین را رهبری کنند، جنگی که بتواند زهر چشمی به رهبران مخالف هژمونی غرب در منطقه و جهان نیز باشد.

گردان‌های عزالدین قسام شاخه مسلح حماس، صبح روز 7 اکتبر حمله همه جانبه‌ای موسوم به «طوفان الاقصی» را به اسرائیل آغاز کردند که به اعتقاد کارشناسان چیزی جز شکست سیستم اطلاعات و امنیت این رژیم مورد حمایت آمریکا در سراسر جهان نمی توان از آن برداشت کرد.

هزاران موشک فلسطینی در حالی در کوتاه ترین مدت از غزه به سمت اسرائیل شلیک شدند که گروه‌های مسلح فلسطینی با حمله به دروازه مرزی "بیت حانون-ارز" در مرز غزه و اسرائیل، آن را به تصرف خود در آوردند. سپس گروه های مسلح وارد شهرک‌های داخل اسرائیل شدند و ارتش اسرائیل با ده‌ها هواپیمای جنگی به نوار غزه حمله کرد.

جنایات صهیونیست ها در کرانه باختری که البته با نقشه قبلی همراه بود و هزاران شهید و زخمی برجای گذاشت، به این محله ختم نشد، چون این رژیم شب پنجشنبه با حمله صبعانه به بیمارستانی در غزه که یک حریم عمومی است، مرتکب جنایت جنگی شد که پاک کردن آثار آن جز با حمایت آمریکا و قلدری های غربی ها به راحتی میسر نیست.

رژیم صهیونیستی در ادامه تجاوزات تقریبا یک هفته ای به غزه و ارتکاب جنایان جنگی گسترده در آن، یکی از سیاه ترین برگ های تاریخ جنایات خود را با بمباران بیمارستان "المعمدانی" غزه رو کرد، اقدامی که بیش از هزار بیمار و مجروحان جنایت چند روز اخیر تحت درمان در این بیمارستان را به کام مرگ برد.

گزارش ها حاکی است که این رژیم همچنین به یک مدرسه تحت مدیریت سازمان ملل متحد که پناهجویانی را در خود جای داده بود نیز حمله کرد، اقدامی که اعتراض جهانیان و مقامات سازمان ملل را نیز در پی داشت و چاره ای برای رئیس جمهوری آمریکا باقی نگذاشت تا برای پاک کردن این لکه ننگ شخصا با انجام سفری به تل آویو وارد میدان شود.

در واقع سفر غیرمترقبه رئیس جمهوری آمریکا به تل آویو پیامی جز این نداشت و حتی یک هفته است که "آنتونی بلینکن" وزیر خارجه آمریکا در خاورمیانه حضور دارد تا شاید راه نجاتی برای اسرائیل از منجلابی که از طریق حمله به بیمارستان غزه برای خودش (اسرائیل) و حامیان غربی اش ایجاد کرده است، بیابد، منجلابی که می تواند یک باتلاق عمیق برای آمریکا نیز باشد.

​فلسطین و قابلیت تبدیل آن به باتلاقی برای آمریکا

در همین راستا، وزیر خارجه آمریکا برای هدایت این رژیم در جلسه کابینه اضطراری آن شرکت می کند و نیروهای ویژه نظامی آمریکا نیز فرماندهی ارتش و سرویس های مخفی اسرائیل را به عهده گرفته اند.

اگرچه در حال حاضر هنوز نمی توان پایانی برای این جنگ نابرابر پیش بینی کرد که در واقع یک بازی حیثیتی برای آمریکا و غرب نیز به حساب می آید، اما با شعله ورتر شدن آتش این جنگ در سرزمین مقدس فلسطینی، برخی رهبران این رژیم کودک کش از مقام خود عزل شده اند. در نهایت حتی بنیامین نتانیاهو نیز در سیاست این رژیم نقشی نخواهد داشت.

به همین دلیل ناو هواپیمابر آمریکا با کشتی های همراه در شرق مدیترانه مستقر شده اند تا با ایجاد وحشت در میان ملل و رهبران منطقه به ویژه در لبنان و سوریه، آنها را از مداخله در این جنگ بازدارند.

از طرف دیگر دولت آمریکا حمایت های دیپلماتیک از رژیم صهیونیستی را به انحای مختلف افزایش داد تا جایی که "لیندا توماس" سفیر آمریکا در سازمان ملل چهارشنبه گذشته یک مصوبه سازمان ملل در محکومیت اقدامات غیربشری تل آویو در سرزمین های اشغالی و پایان جنگ را وتو کرد.

خبرگزاری رویترز بعد از اینکه آمریکا این قطعنامه سازمان ملل برای توقف جنگ را وتو کرد با دیپلمات‌های ارشد آفریقا، آسیا، اروپا و خاورمیانه گفت وگو کرد و آنها نیز به شرط فاش نشدن نامشان، نگرانی خود را در مورد استانداردهای دوگانه غرب و به ویژه آمریکا در خصوص این جنگ و موارد مشابه ابراز کردند.

اگرچه این سیاست های دوگانه غرب همواره وجود داشته و رهبران مستقل و غیروابسته به غرب بارها بر آن تاکید کردند، اما ایجاد یک درک جدید در بسیاری از رهبران از عمق فاجعه این استاندارهای دوگانه موجب شد که خود دولت آمریکا نیز به ویژه بعد از چند خطای فاحش اخیر رژیم دست پرورده خود در سرزمین های اشغالی، احساس خطر بیشتری کند.

رئیس جمهوری آمریکا دیروز با علم به این موضوع (تهدید جدید) ناشی از اقدامات صهیونیست ها و سلب مسئولیت از خود و آنها، گفت: "ما با یک نقطه عطف در تاریخ مواجه هستیم. یکی از زمان‌هایی که تصمیمات امروز ما آینده چند دهه بعد ما را تعیین می‌کند."

وی با اعلام اینکه کشورش از کمک به رژیم صهیونیستی (و حتی اوکراین) عقب نشینی نخواهد کرد، امنیت ملی آمریکا را بهانه و توجیه مداخله جویی واشنگتن قلمداد کرد و به مخالفان سیاست‌های سلطه جویانه واشنگتن برچسب «تروریست» و «دیکتاتور» زد و گفت:"می‌دانم این جنگ ها خیلی دور از ما به نظر می‌رسند و طبیعی است اگر که بپرسید: چرا اینها برای آمریکا مهم هستند؟ بگذارید به شما توضیح دهم چرا اطمینان پیدا کردن از موفقیت اسرائیل و اوکراین برای امنیت ملی آمریکا حیاتی است. تاریخ به ما درس داده زمانی که تروریست‌ها و دیکتاتورها به خاطر اقداماتشان هزینه پرداخت نکنند باعث آشوب و مرگ و ویرانی بیشتر می‌شوند و به کارشان ادامه داده و هزینه و تهدیدات علیه آمریکا و جهان را افزایش می‌دهند."

به همین دلیل تحلیلگران وقوع یک جنگ بزرگ در منطقه را غیرمحتمل نمی دانند، جنگی که می تواند باتلاق بزرگ برای بلعیده شدن آمریکا نیز باشد، چون نه آمریکا و نه شرکای آن به پیشنهادات روسیه، چین و ایران برای کاهش تنش پاسخ نمی دهند. این شامل مذاکرات کنفرانس صلح، آتش بس و مبادله زندانیان دو طرف نیز می شود.

همین روند موجب شد تا نمایندگان اتحادیه عرب بیش از اینکه همچون قبل به آمریکا پناه ببرند، در 14 اکتبر از "ژان جون" نماینده ویژه چین در امور خاورمیانه برای رایزنی بیشتر در خصوص ادامه تحولات در منطقه دعوت کردند. ظاهرا 22 کشور عربی بیشتر به چین اعتماد دارند تا او میانجیگری در جنگ کنونی را به عهده بگیرد.

از آنجایی که این دسته از کشورهای همپیمان سابق آمریکا که به تازگی با امضای "توافقنامه ابراهیم" می رفتند به ابزاری برای تحقق اهداف تاریخی منطقه ای آمریکا و غرب برای تثبیت این رژیم نامشروع به قیمت نابودی کامل فلسطین تبدیل شوند، با تحولات اخیر در سرزمین های اشغالی به نیت های پنهان آنها برای نجات خودش پی برده اند و لذا سعی خواهند کرد فاصله خود با غرب را منطقی کرده و به شرق بنگرند.

پیشتر در تابستان امسال "شی جین پینگ" رئیس جمهوری چین "محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را در پکن پذیرفت و به فلسطینیان پیشنهاد یک مشارکت راهبردی داد. او یک پیشنهاد سه مرحله ای ارائه کرد که بر اساس آن چین در سازمان ملل از تاسیس یک دولت فلسطینی در مرزهای 1967 با پایتختی بیت المقدس شرقی حمایت می کند.

در هر حال اعتراض های چند روز اخیر در سراسر جهان به ویژه از سوی ملت های ساکن در غرب علیه اقدامات خونبار و ضد بشری رژیم صهیونیستی و حمایت های آمریکا از آن، می رود تا نوید بخش تحولاتی بنیادین برای پایان سیاست های یکجانبه گرایی غرب به سرکردگی آمریکا در سراسر جهان باشد.

برخی کارشناسان، بروز رخدادهای خونینی را در منطقه پیش بینی می کنند که ممکن است با مداخله نظامی آمریکا و تهدیدات آن علیه سایر کشورهای منطقه همراه شود و علاوه بر اینکه منجر به تغییرات بنیادی در منطقه خواهد شد، بلکه سرنوشت مداخلات تاریخی آمریکا در معادلات این منطقه و یا دیگر مناطق جهان را نیز تغییر خواهد داد.

به اعتقاد آنها خود دولت آمریکا نیز به خوبی به این موضوع پی برده است چون شاهد است که چگونه کشورهای عربی از آن فاصله می گیرند و به کشورهای پیشرو در شرق آسیا مثل چین، روسیه و ایران روی می آورند.

حتی اتحادیه اروپا هم به عنوان همپیمان همیشگی آمریکا دیگر نقشی در منطقه نخواهد داشت، چون با نقش جدیدی که خود آمریکا برای اتحادیه اروپا تعریف کرده است این اتحادیه هم چاره ای جز حل بحران دیگر ساخته و پرداخته آمریکا یعنی جنگ اوکراین نخواهد داشت و لذا به راحتی نمی تواند از واشنگتن در ادامه راه همراهی کند و این چیزی جز تنها ماندن آمریکا در بتلاقی که خود ساخته و پرداخته است، نیست.