افزایش حاشیه نشینی نمود رشد فقرشهری است/گرانی مسکن و بحران آب قشر فقیرروستایی را حاشیه نشین کرده است

  محسن پیرهادی رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با تاکید بر اینکه حاشیه ها شهر بدون مجوز و زیرساخت های لازم به محل زندگی شماری از مهاجران بدل شده است،گفت:رشد روبه فزونی جمعیت بافت‌های غیررسمی شهرهای که فاقد هرگونه امکانات اولیه شهری وبهداشتی هستند به معنای وسیع تر شدن جمعیت محروم از حقوق اولیه زندگی است.

او با اشاره به اینکه طبق بررسی‌های انجام شده بیش از 19میلیون و 800 هزارنفر در بافت های غیررسمی شهری ساکن شده اند،افزود:درسالهای اخیر اقبال به اسکان در سکونتگاه های غیررسمی ازحاشیه کلانشهرها و شهرهای بزرگ به حاشیه شهرهای کوچک تسری یافته و متاسفانه بزرگی مساحت وشمار خانوارهای ساکن در این محدودها با شیب قابل توجهی درحال افزایش است.

پیرهادی ادامه داد:قشر کم درآمد وفقیرعمدتا روستایی مناطق محروم به امید دسترسی به امکانات بیشتربه شهرهای بزرگ مهاجرت می کنند ،اما ناتوانی آنها در تامین مسکن در مناطق شهری آنها را به ناچار به سمت سکونت وزیست در مناطق غیررسمی شهری که هیچ امکاناتی برای زیست شهری ندارند سوق داده است.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با اشاره به اینکه رشد سهم جمعیت شهری به نسبت جمعیت روستایی  از دهه 60 آغاز شده و همواره روند افزایشی داشته است،درباره علت رشد این مناطق در حاشیه شهرها گفت:افزایش قیمت خرید و اجاره مسکن در کلانشهرها و شهرهای بزرگ، تغییرات اقلیمی و به خصوص بحران آب و بیکاری جمعیتی بیشتری را به سمت شهرهای بزرگ ناگزیر کرده و منجر به افزایش جمعیت این طیف شده  است.

افزایش حاشیه نشینی نمود رشد فقرشهری است

 او با بیان اینکه مشخصه اصلی سکونتگاههای غیررسمی تراکم فقر و محرومیت در دسترسی به خدمات و نیازهای اساسی زندگی شهری است،تاکید کرد که رشد روبه فزونی مناطق بدون مجوز و غیر رسمی شهرها به  معنای وسیع تر شدن  جمعیت محروم از حقوق اولیه زندگی  است.

پیرهادی تاکید کرد:تراکم روبه فزونی این مناطق وابعاد گسترده پیامدهای شهری و زیست شهری این پدیده،ضرورت ورود جدی مدیریت شهری به آن را دو چندان می کندوباید به صورت دقیق و برنامه مند برای ساماندهی آن گام برداشت.