تردید اتحادیه اروپا در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران

 نشریه «پولیتیکو» اعلام کرد اتحادیه اروپا در حال بررسی اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه حمایت ایران از فلسطین و حماست است، اما درباره اینکه آیا اعمال این تحریم‌های ایده خوبی است یا خیر، اختلاف و شکاف عظیمی بین دیپلمات‌های اروپایی وجود دارد.

به نوشته پولیتیکو با اینکه مقامات آمریکا و اسرائیل تأکید چندانی بر نقش مستقیم ایران یا اطلاع تهران از عملیات «طوفان الاقصی» حماس ندارند، برخی از کشورهای اتحادیه اروپا همچنان به دنبال این هستند که تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کنند، به‌ویژه اعمال محدودیت‌هایی بر صادرات قطعات استفاده‌شده در تولید موشک.

پولیتیکو با اشاره به اینکه اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به موضوعی داغ در بروکسل تبدیل شده افزود: پیشنهاد این طرح هفته گذشته در کارگروه دیپلمات‌های متخصص در امور خاورمیانه بحث و بررسی شد. در این نشست برخی از کشورهای اتحادیه اروپا درباره زمان اعمال این تحریم‌ها هشدار دادند و استدلال می‌کنند که این اقدام احتمالاً عکس‌العمل (ایران) خواهد داشت و موجب افزایش تنش‌ها در خاورمیانه خواهد شد.

یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا می‌گوید افزایش تشن‌ها «دقیقا همان چیزی است که اتحادیه می‌خواهد از آن اجتناب کند.»

تردید اتحادیه اروپا در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران

پولیتیکو در ادامه می‌افزاید: استدلال مخالف برخی کشورهای اتحادیه اروپا این است که اگر سند و مدرکی وجود داشته باشد که ایران در حمله هفت اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) مشارکت داشته یا اگر تهران تشن‌ها در منطقه را افزایش دهد، اعمال این تحریم‌ها منطقی است.

با این حال پولیتیکو مدعی است که به سندی دست یافته که نشان می‌دهد سه کشور بزرگ اتحادیه اروپا یعنی آلمان، فرانسه و ایتالیا طرح‌هایی را برای چگونگی اعمال تحریم‌های بیشتر علیه حماس طراحی کرده‌اند.