افزایش سن بازنشستگی شامل چه کسانی می شود/ چرا افزایش سن بازنشستگی رقم خورد؟

افزایش سن بازنشستگی از موضوعات مهمی است که دو دو روز گذشته در محافل مختلف شائبه ها و شایعات بسیاری را به همراه داشت و بسیاری از مردم نگران سن بازنشستگی و نگران پرداخت حقوق بازنشستگی شدند.

به گزارش افکارنیوز، نمایندگان خانه ملت این روزها به بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه مشغول هستند و یکی از مهمترین بخش های این لایحه فصل پنجم آن یعنی ساماندهی و اصلاح صندوق‌های بازنشستگی است که نمایندگان مجلس ماده ۲۹ لایحه که در فصل ۵ لایحه قرار دارد را بررسی کردند و بندهایی از این ماده را به تصویب رساندند .

جزئیات افزایش سن بازنشستگی 

نمایندگان روز گذشته بند الحاقی بند خ  و بند ز ماده  ۲۹  لایحه برنامه هفتم توسعه را به تصویب رساندند و بر این اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی سن بازنشستگی را برای گروه‌های مختلف افزایش دادند. همچنین معافیت سهم کارفرما از پرداخت کسور بازنشستگی مازاد بر ۳۰ سال لغو شد.

جزئیات افزایش سن بازنشستگان

بر اساس بند الحاقی بند خ ماده ۲۹ لایحه؛ به منظور کاهش ناترازی صندوق های بازنشستگی و تقویت توان صندوق ها در انجام تکالیف محوله:

۱. بیمه پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنها برای بازنشستگی اضافه نمی گردد.

۲. بیمه پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه اضافه می گردد.

۳‌. بیمه پردازانی که ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی سه ماه اضافه می گردد.

۴. بیمه پردازانی که مطابق قوانین ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی چهارماه اضافه می گردد.

۵. بیمه پردازانی که مطابق قوانین تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه اضافه می گردد.

تبصره -۱ اجرای تمام یا بخشی از احکام فوق الذکر مشروط بر آن است که سن بیمه شده در زمان بازنشستگی برای مردان از ۶۲ سال و برای زنان از ۵۵ سال بیشتر نباشد.

تبصره -۲ اصلاحات فوق در قوانین صندوق های بازنشستگی به استثنای صندوق هایی که حداقل سن بازنشستگی بیمه شدگان آنها از ارقام مذکور در تبصره (۱) بیشتر است به صورت دائمی اعمال می گردد.

تبصره -۳ ایثارگران و مشمولان قوانین سخت و زیان آور مشمول قوانین خاص خود هستند.

تبصره -۴ اشخاص موضوع این حکم با رضایت خود و موافقت دستگاه های ذی ربط می توانند بدون نیاز زمان های مذکور در بندهای(۲) الی(۵) تا سقف سن موضوع تبصره(۱) حسب مورد به خدمت ادامه دهند. خدمت مازاد بر اساس قوانین و مقررات مربوطه امکان پذیر است.

تبصره-۵ چنانچه دستگاه ها به خدمات برخی از کارکنان نیاز نداشته باشند حسب مورد می توانند بدون لحاظ زمان های مذکور با پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه و موافقت معاون اول رئیس جمهور بر اساس قوانین مربوط نسبت به صدور احکام بازنشستگی آنان اقدام کنند.

تبصره ۶_ افرادی که تقاضای خود مایل به بازنشستگی زودتر از موعد فوق الذکر باشند، بازنشستگی آنها مطابق قوانین مربوطه و بدون رعایت بندهای(۱) تا (۵) بلامانع است و حقوق بازنشستگی آنان مطابق احکام این سند برقرار خواهد شد.

تعیین شرط سن ۶۵ سال برای مرد و ۶۰ سال برای زن و سابقه بازنشستگی ۳۵ سال برای مرد و ۳۰ سال برای زن؛ مستخدمین موجود با رضایت کتبی خود نیز می‌توانند مشمول حکم این جزء قرار گیرند.

بند (ز)- معافیت سهم کارفرما از پرداخت کسور بازنشستگی مازاد بر سی سال برای افرادی که سنوات بیمه ای آنان از تاریخ اجرای این قانون از سی سال بیشتر می شود، در قوانین و مقررات عام و خاص ملغی می گردد.

ماجرای افزایش 12 ساله سن بازنشستگی

برخی افراد و رسانه ها به خصوص در فضای مجازی موضوعی را مطرح کردند که قرار است 12 سال به سن بازنشستگی افزوده شود و همین موضوع باعث شد که روابط عمومی مجلس توضیحاتی ارائه دهد.

روابط عمومی مجلس با تکذیب این ادعا اعلام کرد براساس مصوبه مجلس، اولا میزان افزایش سنوات خدمت پلکانی است و بیشتر افراد در حد چند ماه به سنوات خدمت‌شان اضافه می‌شود و ثانیا افرادی که به تازگی شروع به کار کنند به میزان سنوات خدمت آن‌ها حداکثر ۵ سال اضافه می‌شود.

افزایش 12 ساله سن بازنشستگی

واکنش رئیس مجلس به افزایش سن بازنشستگی

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در این باره گفت که سقف افزایش سنوات خدمتی برای آقایان حداکثر۳۵ سال یا ۶۲ سال سن است. این مطلب روشن است، چرا که برداشت های متعددی وجود دارد و مردم ضرب و تقسیم می کنند.

 سقف سن بازنشستگی برای خانم ها 55 سال است.  در زمان رأی گیری هم گفتم که سنوات خدمت حداکثر 35 سال است. من این موضوع را گفتم تا در خارج از مجلس از تحلیل های متعدد، برداشت های مختلف نشود.

واکنش سخنگوی کمیسون تلفیق به افزایش سن بازنشستگی

 

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مجلس شورای اسلامی نیز درباره افزایش پلکانی سنوات خدمت و نحوه اعمال آن، گفت: فصل پنجم لایحه برنامه هفتم توسعه ارسالی از سوی دولت به مجلس به بحث ساماندهی و اصلاح صندوق های بازنشستگی ارتباط داشت، در این فصل بسته ای برای بازنشستگان دیده شد که بخشی از آن افزایش حقوق  بازنشستگان تا 90 درصد حقوق شاغلین بود که طی امروز یا فردا در صحن مجلس قطعی و به شورای نگهبان ارسال می‌شود که کمک زیادی به معیشت بازنشستگان می‌کند.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در کنار همسان سازی حقوق بازنشستگان برخی اصلاحات نهادی، ساختاری، مدیریتی و سنجه ای را داشتیم، عنوان کرد: در اصلاحات سنجه ای نماندگان مردم در مجلس به جهت اینکه بار را از روی دوش بازنشستگان، کارگران و کارمندانی که در شرف بازنشستگی هستند بردارند به جز بحث افزایش سن بازنشستگی یا سنوات خدمت تقریبا اکثر اصلاحات سنجه ای دولت را رد و بر روی قوانین جاری تأکید کردند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه مجلس مقرر شد به صورت پلکانی افزایش سنوات خدمت را داشته باشیم اما بر اساس محاسبه ای که در جدول صورت می‌گیرد اختلافی با مصوبه مجلس پیش آمد، ادامه داد: در هنگام رای گیری بند مذکور به عنوان سخنگوی کمیسیون تلفیق این ابهام را وارد کردم که در بند پنجم این افزایش سنوات خدمت به حدود 42 سال می‌رسد که رئیس مجلس تأکید کردند سقف سنوات 35 سال است.

زنگنه با بیان اینکه باید به بازنشستگان اعلام کنم که افزایش پلکانی به جای خود باقی بوده اما سقف سنوات 35 سال است، تصریح کرد: در تبصره 6 ماده مذکور این اختیار را به شاغلین داده ایم تا اگر بخواهد بعد از 30 سال خدمت بازنشسته شود، افراد بدون توجه به سن 62 سال می‌توانند تقاضای بازنشستگی کنند و دستگاه مربوطه نیز باید با تقاضا موافقت کند اما سایر قوانین بازنشستگی در صندوق سازمان تامین اجتماعی و در صندوق های کشوری و لشگری به جای خود باقی هستند و تنها سنوات خدمت را به صورت پلکانی برای آقایان تا 35 سال و برای خانم ها تا 30 سال قرار داده ایم و حداکثر سن برای بازنشستگان آقایان 62 سال و برای بانوان 55 سال تعیین شده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس مصوبه روز گذشته مجلس شورای اسلامی اگر سن فردی به 62 سال برسد اما سنوات وی به 35 نرسیده باشد می‌تواند تقاضای بازنشستگی کند، نگرانی هایی که بین بازنشستگان و کارمندان و افراد در شرف بازنشستگی وجود دارد عملا مرتفع می‌شود و نگرانی خاصی نیست.

وی با بیان اینکه این مصوبه از سال 1403 شروع می‌شود و برای کسانی که در سال های 28 و 29 خدمت هستند هیچ تغییر اتفاقی نمی‌افتد و برای افرادی که در سال بیست و هفتم خدمت خود هستند تغییرات اعمال می‌شود و باید 30 سال و 2 ماه خدمت کند ، گفت: افزایش سنوات خدمت پلکانی بوده و در نهایت حداکثر سنوات الزامی برای آقایان 35 سال و برای خانم ها 30 سال مشروط به اینکه به سقف سنی 62 سال آقایان و 55 سال سن خانم ها نرسند است، اگر به این محدودیت سنی برسند سنوات خدمت کاهش پیدا می‌کند.

چرا افزایش سن بازنشستگی رقم خورد؟

 

در مقدمه طرح آمده است که این طرح به منظور کاهش ناترازی صندوق های بازنشستگی و تقویت توان صندوق ها در انجام تکالیف محوله تدوین شده است.

محمدسعید احدیان دستیار سیاسی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به برخی انتقادها تاکید کرده است: اصلاح طلب‌ها افزایش پلکانی سن بازنشستگی را نتیجه سوء مدیریت صندوق‌ها نوشتند، فقط چگونه خودشان را به فراموشی می‌زنند که مسئولیت ۸ سال دولت آقای روحانی به دوش آنها است حالا که دولت و مجلس می خواهند خرابکاری آنها را با تدبیر درست کنند با چه رویی بجای پاسخگویی، منتقد می شوند.

احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم اصلاح‌طلبان را مقصر آنچه امروز در صندوق‌های بازنشستگی رخ می‌دهد، دانسته و تاکید کرده است: آنچه امروز به‌عنوان ناترازی و ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی مطرح است دستپخت دولت‌های قبل خصوصاً مدیریت اصلاح طلبان و دولت روحانی در این صندوق‌ها بوده است که در حال حاضر تلاش مجلس رفع مشکلات و احیای این صندوق‌هاست.

چه کسی پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی را داد؟

 

محمد رشیدی نماینده مجلس نیز با بیان اینکه دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی را داده بود اما این موضوع در مجلس تعدیل شد، گفت: کمیسیون تلفیق پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش سن بازنشستگی را اصلاح و آن را به صورت پلکانی تصویب کرد، به گونه‌ای که فردی که به تازگی مشغول کار شده باید برای بازنشستگی 35 سال سابقه خدمت داشته باشد اما مدت زمان خدمت برای بازنشستگی فردی که اکنون 20 سال سابقه دارد، کمتر از 35 سال است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هرچند دولت در لایحه بودجه سال 1402 نیز خواستار افزایش سن بازنشستگی بود اما مجلس یازدهم در جریان بررسی بودجه با این پیشنهاد مخالفت کرد.

وی در تشریح دلایل تصویب این موضوع، بیان کرد: در حال حاضر صندوق‌های بازنشستگی دچار ناترازی هستند و این موضوع به یکی از اصلی‌ترین مشکلات اقتصادی کشور تبدیل شده است، این شرایط موجب شد که دولت به سمت افزایش سنوات خدمت برود تا بخشی از ناترازی صندوق‌ها را جبران شود.