مجلس اجازه پرداخت پاداش نجومی به مدیران را صادر کرد؟

غلامحسین رضوانی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، یکم آذرماه) قوه مقننه در تذکری آیین‌نامه‌ای، گفت: روز گذشته مصوبه‌ای در جلسه علنی مجلس به تصویب رسید که جواز پرداخت پاداش‌های نجومی است. در این رابطه رعایت امانت نشده چراکه آن چیزی که در تلفیق تصویب شد چیز دیگری بود.

وی افزود: اینکه گفته شود پاداش مدیران براساس قوانین باشد یعنی مدیران می‌توانند پاداش نجومی دریافت کنند، چراکه در قانون تجارت آمده است اگر شرکتی هزاران میلیارد سود داشته باشد، مدیران می‌توانند هزار میلیارد سود به عنوان پاداش دریافت کنند.

نماینده تهران ادامه داد: پیش از این نیز اگر نتوانستند با پرداخت‌های نجومی برخورد کنند به این علت بود که یک مستمسک قانونی وجود داشت. آنچه در تلفیق تصویب شد مقید به دو چیز بود؛ نخست اینکه هر مدیر از یک محل پاداش بگیرد، دوم اینکه سقف پاداش در قالب یک ماه حقوق بود، اگر تصور کنیم قانون غلط تصویب کنیم و پس از آن با آیین‌نامه آن را اصلاح کنیم، اشتباه است.

مجلس اجازه پرداخت پاداش نجومی به مدیران را صادر کرد؟

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده تهران، اظهار کرد: اولاً مجمع شرکت‌های دولتی، خود دولت است و مکلفند در این موضوعات هرگونه واگذاری را براساس قوانین خود عمل کنند و نمی‌توانند براساس قانون تجارت عمل کنند.

رئیس مجلس گفت:همچنین در بند (الف) ماده ۲۵ نیز براساس همین رویه قانونی مصوب کردیم «با هدف رعایت حقوق سهامداری و عدم تغییر تعهدات مالی به شرکت‌های دولتی اختصاص درصدی از هزینه، درآمد یا سود شرکت‌های موضوع این مواد (۴) و (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری تحت هر عنوان و به هر میزان ممنوع است» بنابراین روز گذشته مجلس چنین چیزی را تصویب نکرده است.