ایرانم با اقتدار می‌سازمت

 از اول انقلاب که به خواست خمینی کبیر (ره) شعار استقلال و آزادی را سر دادیم و خواستیم تا روی پای خود بایستیم و پیشرفت کنیم تاکنون، روز به روز قدمهای موثری را رو به سوی نوآوری و فناوری برداشته و پله های ترقی را طی کرده ایم؛ به طوری که در سال ۲۰۲۲ از نظر تولید علم در شاخص جهانی نوآوری، شاهد صعود هفت پله ای ایران بودیم.

بعد از امام راحل، رهبر معظم انقلاب نیز در راستای همان اهداف با ترسیم نقشه راه و چشم انداز بیست ساله و بیانیه گام دوم انقلاب و .. سخنان حکیمانه ای فرمودند که همواره فصل الخطاب تصمیم سازان علوم و صنایع دانش بنیان بود و با تاکیدی که ایشان همواره بر افزایش تولید داخل و جهش تولید و رفع موانع شکوفایی داشتند، بحمدلله مردم و مسئولین بر اهمیت این قضیه پی بردند و امروز ظرفیتهای بالای کشور ما در قالب صنایع خلاق مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است.

ایجاد معاونت های علمی و فناوری، شرکتهای دانش بنیان، پردیسهای علمی فناوری، انجمن علمی پارک های علم و فناوری، پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای، سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان (ستـفا)، همه و همه در راستای همسو شدن سه قوه و نهاد حاکمیت در جهت توسعه این امر مهم میباشد.

این روزها دیگر انرژیهای آبی و آهن و فولاد و برق و پتروشیمی و الکترونیک نیست که دچار تحول و شکوفایی شده، بلکه انرژیهای پاک، هوش مصنوعی، رباتها و پهبادها و نرم افزارهای جدید در حوزه رسانه و ... است که انقلاب صنعتی را به انقلاب فناوری پیوند داده و امواج نوآوری را در انقلابهای تکنولوژیک، خروشان تر از قبل میسازد.

یک‌ ملت اگر بخواهد مستقل و سرافراز باشد باید قوی باشد و یکی از عناصر قدرت ملی، به جز فکر و اندیشه ورزی، امنیت و قدرت دفاعی، اقتصاد و معیشت و رفاه عمومی، سیاست و قدرت چانه زنی سیاسی و دیپلماسی، فرهنگ و سبک زندگی، حضور در مسائل منطقه ای، ایمان و اعتماد و اتحاد ملی و علم و فناوری است.

در هفته های اخیر، طی بازدید فرمانده کل قوا، دستاوردهای جدیدی در حوزه هوافضا همچون موشکهای خیبرشکن، خلیج فارس، هرمز، ذوالفقار، زهیر، فاتح، نازعات و موشک هایپرسونیک فتاح ۲ به نمایش درآمده و رونمایی شدند؛ که در همین مورد اخیر گفته میشود تنها ۴ کشور جهان فناوری این نوع تسلیحات هایپرسونیک را در اختیار دارند. ناوشکن رادارگریز دیلمان با قابلیت پرتاب موشک کروز نیز از دیگر افتخارات ایران در حوزه تجهیزات دفاعی بود که در روزهای اخیر برگی دیگر را به صفحات غرورآفرین اقتدار ملی ما افزود.

ایرانم با اقتدار می‌سازمت

شهید فخری زاده که هفتم آذر ماه را به مناسبت سالگرد شهادت ایشان، روز نوآوری و فناوری ایران ساخت نام نهاده اند؛ و دیگر شهدایی که در راه پیشرفت ایران اسلامی جان خود را از دست دادند، معتقد بودند که باید برای خدا کار کرد و جز شهادت راه دیگری نیست و اگر ناملایمتی هست و اگر کمبودی هست برای رسیدن به یک هدف مقدس، باید با کار خودمان جبران کنیم.

فراتر از برنامه هسته ای، آن شهید والامقام، حکیمی ذوالفنون بود که از فلسفه و ادبیات و فیزیک گرفته تا ابداع پدافند هسته‌ای و شناسایی پرنده‌‌های دشمن از طریق غیر رادار، فعالیت داشت و در نهایت نیز تولید کیت تشخیص کرونا و تدارک فاز اول آزمایش انسانی واکسن کرونا را به سرانجام رساند. عاقبت هم عهد خود را با پروردگار متعال صادقانه به پایان رساند و پاداش  سالها مجاهدت خود را گرفت. یادش گرامی و راه نورانی اش پر رهرو باد .

 

صفورا ترقی