راهکارهایی برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات

 مهدی شریفیان، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی  با اشاره به برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در 11 اسفندماه سال جاری و ترسیم راهبردهای چهارگانه امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت توسط رهبر معظم انقلاب در این زمینه، عنوان کرد: اجرای مردم‌سالاری دینی مهمترین نقطه تمایز نظام جمهوری اسلامی ایران با دیگر جمهوری‌هاست. در این نوع نظام، مشارکت مردم در همه امور یک اصل انکارناپذیر است و مطابق منویات امامین انقلاب، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی متعلق به مردم است و این مردم هستند که باید سرنوشت و آینده آن را تعیین کنند.

وی افزود: انتخابات یکی از جلوه‌های زیبای مردم‌سالاری دینی است که مطابق شرع و قانون اساسی و عرف در کشور برگزار می‌شود و چه زنان و چه مردان در صورت برخورداری از صلاحیت کافی می‌توانند پا به عرصه رقابت انتخاباتی بگذارند و در توسعه، آبادانی و پیشرفت کشور سهیم شوند.

 نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنچه که در انتخابات مجلس دوازدهم مهم است و کاندیداها باید مدنظر قرار دهند اهتمام به ارزش‌های دینی، انجام رقابت سالم، رعایت سلامت انتخابات و از همه مهمتر تحقق مشارکت حداکثری است.

شریفیان به راهکارهای افزایش مشارکت مردم در انتخابات اشاره و تأکید کرد: دشمن به شدت در تلاش است تا انتخابات مجلس دوازدهم کم‌جان و بی‌روح برگزار شود و به منظور تحقق آن از هر ابزاری استفاده کرده و این را باید کاندیداها، احزاب و فعالان سیاسی مدنظر داشته باشند و اجازه اجابت خواسته شوم دشمن را ندهند. اما افزایش مشارکت چگونه رقم می‌خورد؟ افزایش مشارکت در گروی رقابت سالم میان کاندیداها، پرهیز از دوقطبی‌سازی و تأکید و تبلیغ برروی برنامه‌هاست. به عبارت بهتر کاندیداها باید ضمن تشویق مردم به حضور در انتخابات از هرگونه دوقطبی‌سازی و دادن وعده‌های ناممکن  و نیز ارائه برنامه‌های کارآمد تأکید ویژه داشته باشند.

راهکارهایی برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات

وی درباره ویژگی‌های رقابت سالم گفت: پرهیز از خصومت و تهمت‌زنی، دوری از رقابت به معنای اثبات خود با نفی دیگران و نیز پرهیز از دادن وعده‌های خلاف قانون برای جلب نظر مردم، به سلامت بیشتر انتخابات و از همه مهمتر تحقق عینی رقابت سالم کمک می‌‎کنند. در واقع رقابت انتخاباتی باید طوری انجام شود که شالوده نظام زیر سؤال نرود، وفاق ملی و استقلال در معرض تهدید قرار نگیرد و امنیت ملی، قانون اساسی، دین و اخلاق ملاک کاندیداها قرار داشته باشند. به باور من رقابت در انتخابات به نوعی مسابقه برای خدمت به مردم و نظام اسلامی است و همه باید به برندگان کمک کنند و فرد برنده هم خود را وقف مردم کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به جملات مأیوس‌کننده و ناامیدکننده برخی از جریانات که به دنبال تحریم انتخابات هستند، اظهار کرد: این افراد خود را خارج از حلقه مردم می‌دانند و از آنجایی که ایده و طرحی برای بهبود شرایط ندارند و به خاطر مواضع ضدمردمی و ضد منافع ملی از سوی ملت طرد شده‌اند و همچنین در تلاش هستند با دلسرد کردن مردم و با سر دادن شعارهایی مبنی بر تحریم انتخابات از خودشان چهره اپوزیسیون یا روشنفکر بسازند، در صورتی که خواسته یا ناخواسته هم‌صدا با خواست دشمن هستند و در مسیر او گام بر می‌دارند. مردم باید با بصیرتی که دارند سره را از ناسره تشخیص دهند و با حضور پررنگ در انتخابات یک «نه» محکم به خواست دشمن و اپوزیسیون روشنفکرنما بگویند.

نماینده تهران در مجلس حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی را مؤثر و قوام‌بخش امنیت و نظام اسلامی دانست و در این باره گفت: آنهایی که مدام از رفراندوم دم می‌زنند اگر نگاهی به انتخابات پیشین داشته باشند خواهند فهمید که در جمهوری اسلامی ده‌ها رفراندوم برگزار شده و همه مردم با حضور پرشور خود پای صندوق‌های رأی چه در انتخابات مجلس و چه در انتخابات ریاست جمهوری مهر تأیید بر مشروعیت، بقا و دوام نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران زده‌اند. حضور پررنگ مردم تأثیر به شدت زیادی در حل مشکلات کشور دارد، روحیه مسئولان را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر به تسریع و تسهیل گردش نخبگان کمک می‌کند. حضور حداکثری به اضافه انتخاب اصلح شاه‌کلید حل مشکلات محسوب می‌شوند.

شریفیان در پایان به شاخصه‌هایی که مجلس دوازدهم باید داشته باشد اشاره کرد و در این باره گفت: شاخصه‌هایی که مجلس دوازدهم باید از آن بهره‌مند باشد در کلام مقام معظم رهبری قابل یافت و استخراج است. از جمله این شاخص‌ها عبارتند از دوری از تهمت، عدم تخریب رقبا، پرهیز از دوقطبی‌سازی، تعامل سازنده با دولت و دیگر دستگاه‌ها، پایبندی به اصل شفافیت، تقویت بنیه نظارتی، تصویب قوانین کارآمد و مؤثر و با قابلیت اجرایی شدن، حفظ ارتباط مستمر با مردم، تلاش برای تحقق آرمان‌های انقلاب و منویات مقام معظم رهبری، شناسایی خلأهای محلی و ملی و کمک به دولت برای برطرف ساختن آنها و کمک به بهبود ساختارها و رفع کاستی‌ها.