روابط مثبت و ملموس بین ایران و عربستان

روزنامه عربستانی الریاض اعلام کرد با دقت زیاد حاکمان دو کشور، روابط ایران و عربستان شاهد تحولات مثبت و ملموسی است که نشان دهنده تمایل دو کشور برای تقویت روابط بیش از پیش است.

این روزنامه عربستانی تاکید کرد تهران و ریاض به دنبال آن هستند که به هر نقطه ممکن از هماهنگی و تفاهم کامل برسند تا رابطه بین آن‌ها را تقویت کند. این تمایل با گرایش به برقراری روابط عادی، مبتنی بر اصول حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی پشتیبانی است.

روزنامه الریاض بر این باور است که نزدیکی عربستان و ایران و تفاهم مشترک بین آن‌ها در مورد همه مسائل باقیمانده، وضعیت منطقه را ارتقاء می‌دهد و به افزایش ثبات امنیتی و رشد اقتصادی آن کمک می‌کند که تأثیر مثبتی بر منطقه و جهان خواهد داشت، چیزی که چین به دنبال آن بود.

گزارش روزنامه الریاض از روابط مثبت و ملموس ایران و عربستان

الریاض می‌گوید پکن از زمانی که تصمیم به ایفای نقش میانجی بین ریاض و تهران و حمایت از توافق بین دو کشور گرفت، عاقلانه برنامه ریزی کرده است تا مشکلاتی که مانع اجرای مفاد بین ایران و عربستان می‌شود، به نحوی که منافع مشترک کشور‌های منطقه تامین شود و امنیت و ثبات آن‌ها افزایش یابد را از بین ببرد.

این روزنامه ادامه داد برگزاری نشست کمیته مشترک سه جانبه عربستان، ایران و چین در چارچوب پیگیری توافق پکن، جلسات برنامه ریزی شده آن و تحولات مثبت حاصل شده در روابط عربستان و ایران، موید تمایل ریاض و تهران به پیشروی در مسیر بهبود روابط بین دو کشور و همکاری با یکدیگر است. 

توافقنامه احیای روابط دیپلماتیک بین عربستان سعودی و ایران با میانجیگری چین در اسفند ۱۴۰۱، یکی از مهمترین رویدادهای منطقه غرب آسیا در سال‌های اخیر بود که با میانجیگری چین اتفاق افتاد.