جزایر سه‌گانی خلیج فارس ایرانی است و این را همگان می‌دانند

شهریار حیدری ، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز بااشاره به موضع شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه ایرانی گفت: هر کشور هرچقدر هم تلاش کند تا با سخنرانی و نامه‌نگاری و جعل اسناد جزایر ایرانی را به نام خودش و اعراب کند، موفق نخواهد شد. تاریخ را نمی‌توان تغییر داد و دستکاری کرد و جمهوری اسلامی ایران را چنین اجازه‌ای نخواهد داد.

وی بااشاره به حمایت روسیه از موضع شورای همکاری خلیج فارس درمرود جزایر سه‌گانه ایرانی، افزود: در همین شرایط نیز روسیه به‌دنبال بهره‌برداری از وضعیت موجود است و این برکسی پوشیده نیست که روسیه هرزمان بتواند از شرایط به‌نفع اهداف مدنظرش استفاده می‌کند.

حیدری ادامه داد: با توجه به اینکه غزه محور بحث‌های جهان اسلام است و از طرفی روسیه در اوکراین درگیر و دچار تنش‌های داخلی است، بنابراین برای فرافکنی و بهره‌برداری از شرایط موجود با هدف امتیازگیری از کشور‌های عربی به‌ویژه امارات متحده عربی چنین موضوعاتی را مطرح می‌کند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: روسیه بیشتر از هر کشوری در دنیا می‌داند که جزایر ایرانی خلیج فارس برای ایران است و قابل مذاکره نیستند

بنابراین روسیه با هر هدف و انگیزه‌ای که این کار را انجام داده است دچار اشتباه استراتژیک شده است.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس بیان کرد: این دومین بار است که روسیه دچار این خطای استراتژیک شده است. احتمال می‌دهیم روس‌ها به‌دنبال گرفتن امتیاز بیشتر از امارات و دیگر کشور‌های عربی منطقه هستند. بنابراین روسیه به‌عنوان کشوری مهم در جهان نباید به‌خاطر امتیازات جزئی از کشور‌های عربی حیثیت و جایگاه بین‌المللی خود را زیر سوال ببرد.

جزایر سه‌گانی خلیج فارس ایرانی است و این را همگان می‌دانند

حیدری اظهار کرد: این حرکت روسیه ناشیانه و غیرکارشناسی است که متاسفانه چنین حرکتی جایگاه روسیه را در نظام بین‌الملل تضعیف می‌کند. پیش از روسیه کشور‌هایی مانند آمریکا و انگلیس به‌دنبال چنین اهدافی بود‌ه‌اند اما به نتیجه نرسیده‌اند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: بنابراین خطای استراتژیکی که آن‌ها کردند را روسیه تکرار کرده و قطع‌به‌یقین هم روسیه و هم امارات دچار اشتباه هستند و از طرح این مباحث ضرر و زیان می‌کنند.

وی تصریح کرد: در این شرایط وزارت امور خارجه کشور باید نسبت به احضار سفیر یا کاردار روسیه و همچنین دادن تذکر رسمی و کتبی به دولت روسیه اقدام کند. اما مهم‌ترین موضوعی که مطرح است صدای ملت ایران در این زمینه است.

حیدری بیان کرد: ملت ایران یکپارچه به این موضوع معترض هستند و ایرانیان داخل و خارج از کشور از این حرکت ناشیانه نگران هستند و به آن اعتراض دارند و از منظر ملت ایران این حرکت روسیه محکوم است.

وی درباره اینکه چین هم سال گذشته چنین موضعی علیه جزایر ایرانی خلیج فارس گرفته بود، گفت: این‌ رفتارها یک بهانه‌ برای امتیاز گرفتن از کشور‌های عربی است. چراکه با روسیه و چین در سطوح مختلف مذاکره شد و عذرخواهی کردند و گفتند که اشتباه کردند، اما اگر طرح چنین موضوعی برای امتیازگیری از کشور‌های عربی به‌ویژه امارات باشد غیر از این دستاوردی نه برای روسیه و نه کشور‌های عربی منطقه نخواهد داشت.

حیدری اظهار کرد: این موضوعات اثر چندانی در سیاست‌های راهبردی ما در منطقه ندارد ضمن اینکه کاردار روسیه احضار شد و پذیرفت که اشتباه کردند و عذرخواهی کردند. به هر شکل آنچه در نظام بین‌الملل ضرورت دارد جمهوری اسلامی ایران آن را انجام می‌دهد و کشور روسیه هم یک کشور مستقل است و تابع سیاست‌های ما نیست، اما در پاره‌ای از موارد با ما هماهنگ است و با این‌حال در همه امور هماهنگ نیستند و قطع‌به‌یقین سیاست روسیه علیه جزایر ایرانی یک حرکت ناشیانه بوده است.