پاسخ کنعانی به بیانیه تروئیکای اروپایی در پی پرتاب ماهواره ثریا

ناصر کنعانی امروز (شنبه) هفتم بهمن ماه ضمن محکوم کردن این بیانیه گفت که ایران طبق موازین و مقررات بین‌المللی و در راستای تحقق حقوق خود به ویژه حق توسعه و پیشرفت، استفاده از فناوری‌های صلح‌آمیز در مسیر توسعه علمی و تحقیقاتی را برای خود مفروض و محفوظ دانسته و در این مسیر منتظر نظرات برخی کشورها که درصدد تحمیل آرا و اقدامات یکجانبه خود بر دیگران هستند، نخواهد بود.

کنعانی دستیابی به پیشرفت‌های علمی و تحقیقاتی از جمله در حوزه هوا و فضا، حق مسلم و مشروع جمهوری اسلامی ایران بوده و اینگونه اظهارات مداخله جویانه که حاکی از نگرش‌های خودمحورانه کشورهای یاد شده نسبت به پیشرفت‌های ایران است، در عزم و اراده ملت ایران برای پیشرفت مستمر در حوزه علم و فناوری خللی ایجاد نخواهد کرد.

آلمان، انگلیس و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک و مداخله‌جویانه پرتاب ماهواره ثریا توسط ایران را محکوم کردند. ماهواره ثریا که یک ماهواره مخابراتی و از سری ماهواره‌های تحقیقاتی SRI ساخت پژوهشگاه فضایی ایران است و هفته گذشته پرتاب شد. 

تروئیکای اروپایی در این بیانیه اعلام کردند که این ماهواره‌بر از فناوری‌های ضروری برای ساخت سامانه موشک‌های بالیستیک دوربرد استفاده می‌کند.

پاسخ کنعانی به بیانیه تروئیکای اروپایی در پی پرتاب ماهواره ثریا

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد که به رغم برخی تفاسیر خودسرانه برخاسته از تمایلات یکجانبه گرایانه برخی طرف‌ها، وفق مقررات بین‌المللی، محدودیتی در خصوص فعالیت‌های علمی و کاربردی جمهوری اسلامی ایران در حوزه تحقیقات فضایی وجود ندارد و بر این اساس ایران تحمیل چنین رویکردهای نامتعارفی را کاملا مردود شمرده و با قاطعیت رد می‌کند.