احزاب در کشور ما تقلبی هستند

محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با حضور در برنامه تلویزیونی جام جم با بررسی بازنمایی احزاب در رسانه ملی اظهار کرد: نظام سیاسی ما که در سال ۵۷ شکل گرفت آرمان‌ها و مطالبات بسیار بزرگی را پیش روی خود قرار داد و برای تحقق این مطالبات و اهداف متعالی امام هیچ پشتوانه‌ای بزرگ‌تر از مردم نداریم.

وی گفت: در قانون اساسی به مقوله ای به نام احزاب سیاسی اشاره شده است، اما بعد از ۴ دهه از نظام ما احزاب سیاسی در فرآیند مشارکت مردمی و مدیریت کشور حضور ندارند. ما نیازمند هستیم نهاد‌های مورد اعتماد مردم شکل گیرند و برای آن‌ها اعتماد سازی کنند. ما احزاب را در فرآیند مدیریت کشور دخالت نمی‌دهیم. حزب سیاسی واقعی در کشور نداریم و احزاب در کشور ما تقلبی هستند و البته مقصر نظام سیاسی ما است که زمینه قانونمند حضور احزاب را در امر انتخابات را فراهم نمی‌کند.

عطریانفر ادامه داد: اکثریت احزاب ما چه اوصولگرایان و چه اصلاح‌طلبان مسائلشان حاشیه‌ها هستند و در متن نیستند. مردم را نباید در یک مقطع زمانی و با هیجان به سمت موضعی دعوت کنیم و در شرایطی که در بازه زمانی ۴ ساله هیچ توجه‌ای به آن مردم نداشتیم.

وی افزود: همان مقدار که اعضای شورای نگهبان دلسوز افرادی هستند که می‌خواهند وارد مجلس شوند، احزاب واقعی ما نیز همین نگرانی‌ها را دارند. ما باید بپذیریم که توسعه ملی ما در گرو مشارکت مردم است و موفقیت در امر مشارکت لازمه اش وجود نهاد‌های واسطه است.

این فعال سیاسی افزود: حزب نماد یک حرکت و موضوعی ملی است و یک طبقه ملی را نمایندگی می‌کند و نقش آفرینی‌های خود را دارد و مسئولین نظام سیاسی ما باید تلاش کنند قوانینی را از دستگاه قانون گذاری ما بخواهند که رقابت‌های حزبی معنا پیدا کند. کثرت بیش از حد احزاب دلالت بر این دارد که بازی‌های سیاسی در کشور ما بازی‌های کودکانه است.

احزاب در کشور ما تقلبی هستند

وی گفت: ذهن ما همیشه معطوف به نتیجه است. اگر محصول مشارکت توده‌ای ما کارآمدی نداشته باشد، غلط است. وقتی رهبری درباره امنیت و سلامت انتخابات صحبت می‌کنند نشان دهنده آن است که رهبری نگرانی‌هایی دارند و آن‌ها را به عنوان تذکر اعلام می‌کنند. اکنون رقابتی وجود ندارد. 

وی اظهار کرد: نظریه و گفتمان ملی ما ۲ شاخه و نظریه مدیریتی اوصولگرایی و اصلاح طلبی است. 

عطریانفر گفت: اکنون احزاب ما را ذلیل کرده‌اند و روی سخن من به نظام سیاسی و رهبران سیاسی ما است. مردم ما باید بدون دغدغه پای صندوق‌ها بیایند و رای بدهند. اگر می‌خواهیم رای مردم را به عنوان پشتوانه داشته باشیم باید به این نهاد‌های واسط توجه کنیم.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران تاکید کرد: ما باید امکان رقابت را فراهم کنیم و باور من این است که در دیدگاه رهبری و ملت ایران رقابت رکن غیر قابل حذف و غیر قابل عبور در امر مشارکت ملی است.