ویژگی‌های شگفت انگیز پهپاد «ابابیل ـ 5»‌ +عکس

سوم بهمن‌ امسال بود که انبوهی از پهپادهای راهبردی طراحی و تولید شده توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور فرمانده کل ارتش و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در چند نقطه از کشور به سازمان رزم ارتش الحاق شد.

در این مراسم، انواع پهپاد های راهبردی چند منظوره «ابابیل ـ ۴»‌، پهپاد «ابابیل ـ ۵»‌ با قابلیت اجرای انواع ماموریت های شناسایی، مراقبت، جنگ الکترونیک، جمع آوری اطلاعات سیگنالی، رزمی، همچنین پهپاد های آرش و باور با قابلیت اجرای ماموریت انهدامی، دور برد و نقطه زن و نیز پهپاد جت کرار با قابلیت اجرای انواع ماموریت های هدف، رزمی و رهگیر هوایی به سازمان رزم ارتش جمهوری اسلامی ایران ملحق شد.

یکی از مهم‌ترین پهپادهای الحاق شده به ارتش توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح،‌ پهپاد «ابابیل ـ ۵»‌ است. البته این پهپاد پیش از این نیز، ۳۱ فروردین امسال در مراسمی به همراه سایر پهپادها به ارتش الحاق شده بود.

پهپاد «ابابیل ـ ۵»‌ نسل جدید پهپادهای ابابیل است که پس از نمونه‌های موفق «ابابیل ـ ۳»‌ و «ابابیل ـ ۴»‌ پا به عرصه گذاشت و در رزمایش پهپادی ارتش نیز توانست ناوگان دریایی تروریست‌های آمریکایی را از فاصله ۱۲ هزار پا را شناسایی کند.

این پهپاد نخستین بار در جریان برگزاری رژه 29 فروردین ارتش در سال 1401 ارتش بعنوان یکی از پهپادهای حاضر در سازمان رزم ارتش از مقابل جایگاه رژه رفت.

«ابابیل ـ ۵»‌ چشم رصدگر ایران در غرب آسیا

پهپاد «ابابیل ـ 5»‌ یک هواپیمای بدون سرنشین چند منظوره با قابلیت انجام ماموریت‌های رزمی، شناسایی، مراقبت، جمع آوری اطلاعات و جنگ الکترونیک ساخت صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است.

این پرنده بدون سرنشین قادر است تا سکوهای الکتروپتیک چند منظوره دید در شب، محموله‌های جمع آوری اطلاعات سیگنالی و  محموله‌های راداری را حمل کند.

بیشینه سرعت پهپاد «ابابیل ـ 5»‌، ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است. تداوم پرواز این پهپاد با محموله ۱۲ ساعت بوده و سقف پرواز آن، ۱۸ هزار پا تخمین زده شده است. شعاع عملیاتی این پرنده بدون سرنشین ۳۰۰ کیلومتر است. البته این پهپاد نشان داد که در شرایطی قادر خواهد بود تا عملیات شناسایی را در مدت 24 ساعت یعنی مشابه آنچه در دومین رزمایش مشترک پهپادی ارتش رخ داد، انجام بدهد.

این پهپاد پس از پایان ماموریت خود بوسیله ارابه فرود در شرایط عادی و چتر در شرایط اضطراری است.

پهپاد «ابابیل ـ ۵»‌ قادر به حمل محموله‌ای با وزن ۱۲۰ کیلوگرم شامل بمب‌های هوشمند خانواده قائم و موشک‌های خانواده الماس است.

رصد ناوشکن آرلی‌برک آمریکا توسط پهپاد «ابابیل ـ ۵»‌

پهپاد «ابابیل ـ ۵»‌ که از بدنه جاذب امواج راداری برخوردار بوده و به سختی قابل شناسایی است، در جریان دومین رزمایش مشترک پهپادی ارتش که مهرماه امسال برگزار شد، توانست عملیات رصد و‌ شناسایی ناوشکن آرلی‌برک آمریکایی را به مدت حدود ۲۴ ساعت‌ در شمال اقیانوس هند را انجام دهد.

این پهپاد براساس آنچه اعلام شد از پایگاه خود در جاسک به پرواز درآمده بود.

پهپاد «ابابیل ـ ۵»‌، می‌تواند ۶ موشک نقطه‌زن با کلاهک شدید الانفجار را با خود حمل و در صورت نیاز به سوی اهداف شلیک کند.