مشارکت در انتخابات عقلانیت سیاسی اصلاحات

 بیانیه‌ای که 110 نفر از نیروهای اصلاح‌طلب در تایید مشارکت در انتخابات منتشر کردند، حاوی پیام‌های قابل تاملی بود. شاید یکی از مهم‌ترین این پیام‌ها این باشد که عده‌ای از اصلاح‌طلبان در تلاشند خود را از بن‌بستی که سران و افراد قدیمی این جریان در مقاطع مختلف بویژه بعد از حوادث سال ۸۸  ایجاد کردند خارج کنند. البته این به معنای این نیست که سران و بزرگان اصلاحات هیچ اعتنایی به انتخابات و تعیین سرنوشت مردم از طریق صندوق‌های رای نداشته باشند اما به هر حال در کنار برخی افراد باتجربه، افراد نسل جدید و جوان این تشکیلات تلاش می‌کنند فصل جدیدی از سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبانه را تجربه کنند و از رادیکالیسم برخی چهره‌های این جریان عبور کنند و وارد لایه جدیدی از اصلاح‌طلبی شوند.

در واقع در این بیانیه یک امر بدیهی مورد توجه قرار گرفته و آن این است: عدم حضور در عرصه‌های سیاسی بویژه عرصه انتخابات موجب فراموشی آنها خواهد شد و اثرگذاری سیاسی - اجتماعی آنها را به‌شدت کاهش خواهد داد. این امر سبب خواهد شد چهره‌ها و جریان اصلاح‌طلب به‌تدریج از صحنه‌های سیاسی و اجتماعی کشور محو شوند.

لذا برای تاثیرگذاری سیاسی و اجتماعی بر فضای عمومی کشور، عاقلانه‌ترین کار این است که در این عرصه‌ها بویژه عرصه انتخابات حضور فعال و بانشاطی داشته باشند.

اینکه در رابطه با مسائل مختلف جامعه از طریق رسانه‌های مختلف اظهار نظر می‌کنند و در عرصه انتخابات حضور فعال دارند و چهره‌ها و گزینه‌های مورد نظر خودشان را به جامعه معرفی می‌کنند، این اقدامات مطابق عقل سیاسی است و اصلاح‌طلبان این واقعیت را بخوبی درک کرده‌اند.

کسانی که به عکس، مردم را از صندوق‌های انتخابات دور می‌کنند، در واقع خودشان را از صحنه‌های سیاسی - اجتماعی جامعه دور نگه می‌دارند و جامعه آنها را به‌تدریج به فراموشی می‌سپارد.

اگرچه پس از دولت‌ آقای روحانی و عملکرد نامطلوب آن دولت، مقبولیت اجتماعی و سبد رای جریان اصلاحات کاهش قابل توجهی داشت اما اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیده‌اند با توجه به شرایط کشور با ورود به عرصه انتخابات و معرفی چهره‌های جدید، می‌‌توانند در فضای حکمرانی کشور تاثیر بگذارند. برخلاف بعضی اظهار نظر‌های غلط مبنی بر فرمایشی بودن انتخابات در ایران، فعالان سیاسی از جمله اصلاح‌طلبان بخوبی می‌دانند شرکت و رقابت در عرصه انتخابات و پیروزی در این عرصه چقدر می‌تواند برای تغییر شرایط به سمت دیدگاه‌ها و نقطه نظرهای سیاسی و مدیریتی‌شان موثر باشد.

مشارکت در انتخابات عقلانیت سیاسی اصلاحات

اصلاح‌طلبان معتقدند می‌توانند با معرفی نامزدهای مدنظرشان و حمایت انتخاباتی از آنها، نامزدهای‌شان را به مجلس شورای اسلامی گسیل بدارند. بنابراین استفاده از این فرصت برای آنها بسیار بااهمیت است و عدم استفاده از آن مطابق با‌فهم و درک سیاسی نیست. اصلاح‌طلبان در شهرستان‌ها قادر خواهند بود افرادی را انتخاب کنند و در انتخابات مجلس حضور داشته باشند. قطعا اصلاح‌طلبان از حضور در حوزه‌های انتخابیه به جز تهران نخواهند گذشت چون هزینه سیاسی برای‌شان ندارد اما دستاوردهای فراوانی برای‌ آنها خواهد داشت چون می‌توانند در مجلس نقش جدی ایفا کنند.

تجربه ثابت کرده است هرکس از شخصیت‌های سیاسی که مردم را به حضور و مشارکت در انتخابات دعوت کرده است در ذهن مردم ماندگار می‌شود و همچنین کسانی که در این عرصه رقابت کرده و خودشان را در معرض انتخاب مردم قرار داده‌اند از حافظه سیاسی مردم خارج نمی‌شوند. 44 سال سابقه پارلمانی نظام جمهوری اسلامی گواهی می‌دهد هر گاه جریانی در انتخابات شرکت کرد و به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کرد توانست یک فراکسیون موثر و ذی‌نفوذ را در مجلس شکل دهد که این فراکسیون سبب ثمرات زیادی برای آن جریان شد.

در پایان باید عنوان‌ کرد هر فرد و جریانی به سهم خودش می‌تواند تنور انتخابات را داغ‌تر کرده و مشارکت را بالا ببرد که البته این نیز بستگی به میزان نفوذ اجتماعی آن فرد یا جریان در میان مردم دارد. هر کس با هر سلیقه و گرایش انتخاباتی، حتی اگر به نظام اعتقاد هم نداشته باشد، نباید با بی‌تفاوتی، نقش تاثیرگذار خود را در این عرصه بسیار مهم نادیده بگیرد و به این مساله بی‌توجه باشد. سرنوشت کشور در انتخابات رقم می‌خورد و بی‌توجهی یا بی‌تفاوتی در این عرصه حساس و خطیر، زیبنده نظام اسلامی نیست.

دکتر عباس سلیمی‌نمین