اخلاق انتخاباتی؛ حلقه مفقوده تبلیغات

تبلیغات رسمی دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی سومین روز خود را در استان سپری می‌کند که می‌توان تبلیغات این دوره را ترکیبی از رقابتهای انتخاباتی از شکل سنتی و به روز عنوان کرد.

 

این دوره از انتخابات را باید عرصه بروز و ظهور داوطلبانی دانست که شاید اگر چه نتوانند فردای روز انتخابات خود را در جمع مدعیان این دوره و حضور در صحن بهارستان ببینند، ولی در صورت طی مسیر و فرآیند متناسب و ایجاد بستر می‌توانند آینده‌ای خوب و مطمئن برای ترکیب نمایندگان استان در دوره‌های آینده مجلس رقم بزنند.

این در حالی است که روی دیگر رقابت‌های انتخاباتی را در زنجان می‌توان با فرآیند گسترده توهین، تهمت و تخریب برخی داوطلبان مطرح و تأثیرگذار دور حاضر مجلس توسط کاندیدا‌ها و حامیان آن‌ها در فضای مجازی عنوان کرد. گروه‌های تشکیل یافته در فضای مجازی که از ماه‌های گذشته توسط عده‌ای البته با ماهیت‌های متفاوت تشکیل شده بود، امروز عرصه تاخت و تاز برخی کاندیدا‌ها و حامیان آن‌ها شده تا مطالب غیرواقع را منتشر کنند.

در این میان هرچند نهاد‌های مجری و ناظر انتخابات موارد را رصد کرده و قول‌هایی مبنی بر برخورد با بداخلاقی‌های انتخاباتی داده شده، ولی آنچه تجربه انتخابات گذشته در عرصه‌های مختلف نشان داده، بروز و بیان برخی بداخلاقی‌ها و مطلب غیرواقع است که در بسیاری مواقع تأثیر اساسی در نتایج انتخابات داشته است که بعد از انتخابات و حتی در حین فرآیند رقابت‌های انتخاباتی به دلیل نبود الزام به اصلاح مطلب غیرواقع برخی کاندیدا‌ها متضرر شده و موج منفی به وجود آمده علیه آن‌ها باعث تضعیف پایگاه اجتماعی و ریزش آرای آن‌ها شده است.

مراقب خشت‌های کج باشیم

ضعف اخلاق انتخاباتی و توانمند و کارآمد نبودن کسانی که با جوسازی و بیان مطلب غیرواقع می‌خواهند فرآیند تبلیغاتی داوطلبان شناخته شده و البته توانمند را تحت تأثیر قرار دهند، همانند تیم فوتبالی که، چون هم‌تراز تیم مقابل نیست، با بازی ناجوانمردانه و تخریبی و البته اجیر کردن تعدادی تماشگرنما سعی در تحت تأثیر قرار دادن تیم حریف دارد، رقابت‌هایی که در بسیاری موارد حتی با وجود بی‌طرفی داور‌ها و ورود کمک‌داور‌های ویدئویی، تیم مستحق پیروزی، متضرر شده است.

تجربه ثابت کرده است که آن دسته از داوطلبان انتخاباتی، خود و حامیان‌شان که توانمندی و برنامه‌ای مشخص برای بیان و عرضه ندارند، به دنبال تخریب و بیان مطلب غیرواقع در قبال سایر کاندیدا‌هایی هستند که اغلب کاندیدا‌های توانمند، متخصص و تاثیرگذار هستند.

اخلاق انتخاباتی؛ حلقه مفقوده تبلیغات

تخریب‌کنندگان در گام اول هرچند به دنبال منافع ناصواب خود هستند، ولی آنچه به عینه مشخص است، توهین به فهم و شعور مردم با تلاش برای تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی با ارائه مطالب غیرواقع و جوسازی‌های منفعت‌طلبانه شخصی و در برخی موارد حزبی و گروهی است.

در این میان برخی کاندیدا‌ها و حامیان آنها، چون خود را از پیش بازنده انتخابات می‌بینید و چیزی برای بیان و رأی آوری، ندارند به سمت فرافکنی گام برداشته اند تا عدم رأی آوری احتمالی خود را به برخی تهمت‌ها و توهین‌ها و انتساب غیرواقع نسبت بدهند.

نباید به بهانه نقد، فضای انتخاباتی را عرصه تخریب و توهین قرار داد

یک شهروند زنجانی با بیان اینکه نقد و تخریب متفاوت از هم بوده و نباید به بهانه نقد، فضای انتخاباتی را عرصه تخریب و توهین قرار داد، می‌گوید: اصولاً کسانی که اقدام به تخریب و جوسازی‌های غیرواقع علیه رقبا می‌کنند، حرفی علمی و عملی برای بیان ندارند و با توجه به اینکه فاقد برنامه و گفتمان هستند، اقدام به تخریب رقیب می‌کنند.

علی محمدی با بیان اینکه فضای انتخاباتی استان زنجان همواره به صورت‌های مختلف با فرآیند تخریب و بداخلاقی مواجه بوده است، می‌افزاید: برخی در این روند تخریب‌ها توانسته‌اند به گونه‌های مختلف به اهداف خود برسند و برخی با وجود توانمندی و داشتن برنامه، متضرر شدند.

وی خاطرنشان می‌کند: تلاش برای تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی با بیان مطالب غیرواقع در هر فضای تبلیغاتی، توهین به فهم و شعور مردم و ظلم‌به جامعه است و بر اساس تأثیری که در روند انتخابات دارد، باید جرم‌انگاری و با متخلفان برخورد شود.

پرهیز از تخریب داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی جدی گرفته شود

یک فعال فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه وظیفه اصلی نماینده مجلس، قانون‌گذاری و نظارت بر حُسن اجرای قوانین مصوب است، گفت: شایسته است که کاندیدا‌ها و طرفداران‌شان از تخریب رقبا پرهیز کرده و به جای آن برنامه‌ها و توانمندی‌های خود را به جامعه هدف ارائه کنند.

رضا قاسمپور می‌افزاید: کاندیدا‌ها نباید در پروسه تبلیغات و انتخابات برای اقناع و فریب مردم شعار‌ها و وعده‌های غیرقابل اجرا و نامرتبط با وظایف نماینده بدهند و بی‌تردید با منحرف کردن اذهان عمومی، منتخبان مجلس آتی با چالش‌های بی‌امان روبه‌رو خواهند شد.

داوطلبان انتخابات در تبلیغات انتخاباتی قانون را رعایت کنند

رئیس هیأت بررسی تبلیغات انتخابات استان زنجان می‌گوید: داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در تبلیغات انتخاباتی قانون را رعایت کنند.

ابوالفضل رفیعی با اشاره به اینکه استفاده از امکانات دستگاه‌های دولتی و عمومی برای تبلیغات انتخاباتی نامزد‌ها امکان پذیر است، می‌افزاید: هیأت بررسی تبلیغات استان، بیش از ۵۰ مورد از فهرست امکانات دولتی را بر اساس قانون مشخص کرده و برای استفاده تبلیغاتی نامزد‌ها مبتنی بر اصل برابری فرصت تبلیغاتی و عدالت انتخاباتی در اختیار نامزد‌ها گذاشته است.

رئیس هیأت بررسی تبلیغات انتخابات استان زنجان ادامه می‌دهد: در مواد ۷۰ تا ۸۵ قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی، به مباحث تبلیغاتی و ضوابط آن و نیز جرایم تبلیغاتی و انتخاباتی اشاره شده، به نامزد‌های نمایندگی مجلس توصیه می‌شود حتماً این مواد را مطالعه و هواداران نیز توجیه شوند چرا که مسؤولیت اقدامات هواداران نیز متوجه شخص نامزد است.

رفیعی با تاکید بر اینکه کاندیدا‌های مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی مجاز به چاپ و نصب اقلام تبلیغاتی حداکثر در ابعاد ۱۰۰ ×۷۰ بوده و تصاویر بزرگ‌تر در محل ستاد‌های اصلی و فرعی نامزد‌ها مجاز است می‌گوید: کاندیدا‌ها و فعالان ستاد‌های انتخاباتی از نصب داربست و بنر‌های بزرگ در سایر نقاط شهر‌ها و روستا‌ها خودداری کنند، زیرا این اقدام تخلف بوده و فرمانداری‌ها موظف به جمع آوری اقلام و آثار تبلیغاتی غیر مجاز هستند.

اخلاق محوری هم همواره یکی از شاخصه‌های مهم مورد تأکید مقام معظم رهبری در انتخابات است. تحقق «سلامت رقابت‌های انتخاباتی» در گرو رعایت اخلاق در میدان رقابت‌ها است. توجه به مسائلی از قبیل پرهیز از دروغ، تهمت و افترا، تخریب، سیاه‌نمایی، بزرگنمایی مشکلات، اسراف، هزینه‌کردن‌های غیرشرعی، دادن وعده‌های غیرواقعی و خرید رأی از دغدغه‌هایی است که توجه به آن می‌تواند متضمن سلامت رقابت انتخابات باشد.