دیدارهای خارجی ابراهیم رئیسی

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز شنبه به وقت محلی در ادامه دیدارهای دوجانبه با سران کشورهای شرکت‌کننده در هفتمین اجلاس مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر در دیدار با آقای «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق، بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار عراقی قوی و امن بوده است، برگزاری آیین باشکوه راهپیمایی اربعین را از جلوه‌های زیبای پیوند عمیق قلبی و دینی میان دو ملت عنوان کرد و میزبانی ملت عراق از همه اقوام و مذاهب در این آیین باشکوه را شایسته تجلیل و قدردانی دانست.

بنابر روایت پایگاه اطلاع رسانی دولت، رئیس جمهور در ادامه به اهمیت مسئله امنیت برای ایران و عراق اشاره کرد و مقابله با گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در نقاط مرزی را نیازمند تعامل و نقش‌آفرینی هر دو کشور دانست.

رئیسی با اشاره به سابقه طولانی حسن همجواری و همسایگی ملت عراق، به ویژه ساکنان اقلیم کردستان با ملت ایران، نسبت به توطئه رژیم صهیونیستی برای ضربه زدن به این روابط هشدار داد و با یادآوری نقش تاریخی سپهبد شهید قاسم سلیمانی در جلوگیری از تحقق نقشه دشمنان بر علیه دولت و ملت عراق، بر ضرورت اجرای کامل توافقنامه امنیتی دو کشور مبنی بر خلع سلاح و جلوگیری از حضور و فعالیت عناصر تروریستی و تجزیه‌طلب در مرزهای جمهوری اسلامی ایران از سوی طرف عراقی تاکید کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نه در لفظ بلکه در عمل امنیت عراق را امنیت خود می‌داند و در این مسیر خون دو ملت با یکدیگر عجین شده است، تاکید کرد: باید در راستای گسترش هر چه بیشتر روابط دو کشور تلاش کرد تا دشمنان دو ملت و در راس آنها رژیم صهیونیستی ناامید شوند.

رئیسی همچنین بر اجرای کامل و همه جانبه تعهدات مالی بین دو ‌کشور تاکید کرد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از بی‌عملی برخی کشورهای عربی و اسلامی نسبت به وظایف خود در قبال مسئله فلسطین، قطع روابط تجاری و اقتصادی با رژیم صهیونیستی را راهکاری عملی برای توقف جنایتگری صهیونیست‌ها دانست و بر لزوم تقویت همکاری‌ها جهت ایجاد بازدارندگی در مقابل رژیم صهیونسیتی تاکید کرد.

«عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق نیز در این دیدار با بیان اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق فراتر از همسایگی در مرزهای جغرافیایی است و ریشه در عمیق باورهای دینی و فرهنگی دو ملت دارد، گفت: ما هیچگاه الطاف جمهوری اسلامی و ملت ایران در مقاطع و برهه‌های حساس و تاریخی مردم عراق را فراموش نخواهیم کرد و اطمینان می‌دهیم که هرگز اجازه نخواهیم داد از خاک عراق کوچکترین تعدی به خاک جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد.

عبداللطیف رشید با تاکید بر نگاه مشترک دو کشور در قبال مسئله فلسطین گفت: ما به مواضع شجاعانه دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال موضوع فلسطین و غزه افتخار می‌کنیم و معتقدیم تا زمانی که رژیم جنایتکار و متجاوزی همچون رژیم صهیونیستی در منطقه حضور داشته باشد، این منطقه ثبات امنیتی نخواهد داشت.

نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و الجزایر

سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز یکشنبه به وقت محلی، در نشست هیئت‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و الجزایر، ضمن تبریک به دولت الجزایر برای برگزاری موفق هفتمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، با اشاره به روابط خوب سیاسی و اشتراکات فرهنگی و دینی دو کشور، بر ارتقای بیش از پیش سطح روابط اقتصادی و تجاری دوکشور تاکید کرد.

رئیس جمهور، الجزایر را کشوری پیشرو در مبارزه و مقابله با سلطه‌طلبی و استعمارگری دانست و به مقام شهدای استقلال این کشور ادای احترام کرد و افزود: سیاست منطقه‌ای الجزایر در راستای ارتقای صلح و امنیت منطقه است و ما این سیاست را مثبت می‌دانیم.

رئیسی در ادامه به پیشرفت‌های قابل توجه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و حرکت از سمت اقتصاد تک محصولی به سمت داشتن تولیدات متنوع و با کیفیت صنعتی، کشاورزی و دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های بالای ایران در حوزه اقتصادی زمینه مناسبی برای توسعه همکاری‌های متقابل در زمینه‌های انرژی، فنی، مهندسی، صنعتی، پتروشیمی و مالی است. امیدوارم این سفر نقطه عطفی در گشایش دریچه‌های جدید برای گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور باشد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به نگاه مشترک ایران و الجزایر در مسائل مختلف منطقه‌ای به ویژه مبارزه با تروریسم، توسعه روابط تهران-الجزیره را زمینه تقویت مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی فیمابین دانست.

رئیسی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته درباره تشکیل صندوق مشترک مالی برای حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان، علاوه بر اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای انتقال تجربیات در بخش‌های مختلف علم و فناوری، انرژی و پتروشیمی با الجزایر پیشنهاد کرد دو کشور برای تولید مشترک محصولات به خصوص در حوزه دانش‌بنیان همکاری کنند.

«عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر نیز در این نشست ضمن تشکر از حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران در هفتمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، به توافقات صورت گرفته در ملاقات خصوصی با رئیسی در زمینه تقویت روابط تجاری، اقتصادی، سیاسی و همچنین افزایش مبادلات تجاری و مالی اشاره و بر فعال شدن کمیسیون مشترک دو کشور تاکید کرد.

رئیس جمهور الجزایر همچنین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به رغم وجود تحریم‌های گسترده پیشرفت‌های چشمگیر و قابل توجهی داشته است، بر علاقمندی کشورش برای توسعه روابط در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فناوری با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.