چرا دولت باید ارز ترجیحی کشور را به مسافران خارجی اختصاص دهد؟

محمدحسن قدیری ابیانه دیپلمات اسبق کشورمان درباره یارانه دولت به مسافران سفر‌های خارجی بیان کرد: ارزی که در اختیار بانک مرکزی قرار دارد در اصل متعلق به همه ایرانیان است و همه در آن شریک هستند. اصولا ایرانیان در تمام اموال دولتی شریک هستند؛ بنابراین سوال اینجاست که چرا دولت باید ارز ترجیحی کشور را به مسافران خارجی اختصاص دهد؟

وی ادامه داد: ارز ترجیحی به معنی ارز یارانه‌ای است؛ در حالی که دولت می تواند این ارز را به صورت آزاد عرضه کند و هزینه اش به خزانه برود و در نهایت هم دولت ومجلس درباره چگونگی هزینه کرد این مبلغ صحبت کنند. چند اشتباه بزرگ در کشور ما از ابتدای انقلاب در حال صورت گرفتن است؛ ابتدا اختصاص ارز پایین‌تر از نرخ آزاد است که باعث می‌شود حتی افرادی که قصد سفر به خارج از کشور ندارند هم به فکر این سفر‌ها بیفتند.

قدیری ابیانه افزود: زمانی در نقاط مرزی کشور نزدیک به مرز‌های خروجی مردم سوار اتوبوس می شدند و در همان روز هم بازمی گشتند و صرفا می خواستند که مهر ورود و خروج در شناسنامه شان ثبت شود و به این وسیله کالا وارد می کردند و کلی ارز این کشور از بین می رفت. در حال حاضر ۵۰۰ دلار را به هزار دلار افزایش دادند به گونه‌ای که طرف می خواهد به تایلند برود، به ترکیه برود چرا باید به وی چنین ارز‌هایی تعلق بگیرد. اگر می گوییم  زیارت اربعین اثر فرهنگی دارد سفر به تایلند و ترکیه چه اثر فرهنگی دارد؟

چرا دولت باید ارز ترجیحی کشور را به مسافران خارجی اختصاص دهد؟

 باید جلوی این غارت بیت المال گرفته شود

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: معتقدم که باید جلوی این غارت بیت المال گرفته شود. خواستار این هستم که رئیس جمهور و قوه قضائیه جلوی این غارت را بگیرند. نکته بعد این است که در حالی که بنزین ماشین سهمیه‌ای قیمتش ۱۵۰۰ تومان و آزاد مبلغ ۳  هزار تومان است برای پرواز مبلغ بنزین ۶۰۰ تومان است؛ چه دلیلی دارد که بنزینی که مبلغ تمام شده‌اش دست کم ۳۵ هزار تومان است به قیمت ۶۰۰ تومان به هواپیما‌ها اختصاص یابد؛ در حالی که تنها سه درصد مردم ما از هواپیما برای سفر‌های خود استفاده می کنند؟  یعنی معادل سه تن طلا در سال یارانه پنهان سوخت هواپیماست. چرا باید اینگونه باشد؟ می گوید به خاطر اینکه بلیط هواپیما نباید گران شود. در حالی که اگر کسی می خواهد هواپیما سوار شود باید هزینه اش را نیز خود تقبل کند نه اینکه از همه مردم این هزینه گرفته شود.

وی افزود: این پول که به صورت یارانه در اختیار مسافران هواپیما قرار می گیرد را می توانند به رفع نقاط حادثه خیز در جاده‌های کشور اختصاص دهند که همه از آن استفاده می کنند. برای مثال این هزینه باید صرف می شد تا جاده تهران و شمال سریعتر به سر و سامان برسد. مساله این است که افرادی که هواپیما سوار می شوند معمولا تریبون دارند و در زمانی که بلیط گران می شود فورا جنجال راه می‌اندازند. لذا معتقدم هم باید ارز به قیمت آزاد در اختیار متقاضیان قرار بگیرد و هم قیمت سوخت هواپیما را واقعی کنند.