پشت پرده افزایش قیمت دلار در روزهای پایانی سال/قیمت دلار ریزش می کند؟

قیمت دلار متاسفانه در کشورمان اثر وضعی بسیار زیادی بر جامعه دارد، هرگاه قیمت دلار افزایش می یابد نگرانی ها بیشتر و جو روانی ان باعث گران شدن اقلام مصرفی و فشار اقتصادی به ویژه بر قشر ضعیف و کارگران می شود.

در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ دلار به محدوده ۶۰ هزار تومان رسیده و بسیاری درباره علل آن می پرسند.

محمد حسن آصفری از نمایندگان مجلس معتقد است که نوسانات نرخ ارز در روزهای پایانی سال می تواند مجددا بر آتش تورم افزوده و آن را شعله ور کند.

وی افزود: مسئولین بانک مرکزی باید در روزهای پایانی سال مدیریت صحیحی بر نرخ ارز داشته باشند و اجازه ندهند نوسانات نرخ ارز، بازار مایحتاج مردم را دچار مشکل کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سفره معیشتی مردم کوچک شده و برخی اقدامات به این موضوع دامن می زند،بیان کرد: افزایش نرخ دلار تا سقف 60 هزار تومان به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

وی با بیان اینکه مسئولین باید در زمینه کنترل و جلوگیری از نوسانات ارزی، برنامه درستی داشته باشند، ادامه داد: افزایش نرخ دلار می تواند هرگونه اقدام دولت در زمینه مهار تورم را خنثی و تولید را با مشکلات جدیدی مواجه کند.

دلار

آصفری با بیان اینکه نباید اجازه دهیم بازار ارزی کشور به دست سوداگران بیافتد، تصریح کرد: نباید اجازه دهیم نرخ ارز در بازارهایی نظیر چهار راه استانبول و فردوسی تعیین شود و باید مانع از این مسائل شویم.

وی با بیان اینکه اقدامات بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز مناسب بوده و اما در پایان سال برخی ایرادات وجود دارد، گفت: البته باید این را هم در نظر بگیریم که در پایان سال تقاضای ارزی در کشور رشد کرده و این موضوع روی قیمت تاثیر می گذارد، با همه این تفاسیر  برخی از مشکلات پذیرفتنی نیست و باید مدیریت صحیحی در بازار رخ دهد.

یحیی آل اسحاق از کارشناسان اقتصادی مشهور که رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق است درباره علت بالا رفتن قیمت دلار معتقد است که در پایان هر سال معمولا تقاضا برای ارز افزایش پیدا می‌کند که قسمتی از آن برای مسافرت به خارج از کشور است.

وی افزود: جو روانی و فضاسازی‌های شکل گرفته نیز در افزایش قیمت ارز اثر دارد، البته اگر بانک مرکزی با توجه به سابقه سال‌های گذشته این موضوع را مدیریت کند، نوسانات نرخ ارز کمتر خواهد شد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بیان کرد: شرکت‌هایی که فعالیت‌های خارجی دارند باید تا پایان سال تسویه حساب کنند که این مسئله نیز بر تقاضای ارز اثر می‌گذارد؛ علاوه بر این انتظارات مردمی نیز ممکن است در این زمان افزایش پیدا کند؛ ولی هر سال در همین بازه زمانی شاهد افزایش نرخ ارز هستیم که اتفاق عجیبی نیست.

وی افزود: بین نرخ ارز و تورم رابطه‌ای وجود دارد و با بالارفتن تورم نیز نرخ ارز نوسان پیدا می‌کند، اما با وجود اینکه تورم امسال ۳۸.۵ درصد است نرخ ارز فقط ۲۰ درصد رشد داشته؛ بنابراین با اجرای سیاست‌هایی توسط بانک مرکزی  از رشد نرخ ارز به اندازه تورم جلوگیری شده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به این موضوع که در مرکز مبادله ارز و طلای ایران به نوعی تقاضای واقعی پاسخ داده می‌شود، تاکید کرد: افزایش نرخ ارز در پایان سال ممکن است به علت افزایش تقاضا در بازار غیر رسمی باشد؛ چون تقاضای واقعی ارز در بستری قانونی پاسخ داده می‌شود.

وی گفت: حجم بازار غیر رسمی اندک است؛ اما جو روانی همراه با افزایش تقاضا باعث رشد اندک نرخ ارز می‌شود؛ ولی با اقدامات بانک مرکزی امکان دارد نرخ ارز در ماه‌های ابتدایی سال آینده نزولی شود و سوداگرانی که مانند سال گذشته اقدام به خرید ارز کردند متضرر شوند.

همچنین محمدرضا دشتی، عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز می گوید که افزایش قیمت اخیر ارز در بازار به خاطر فزونی تقاضا در روزهای پایانی سال است و این افزایش قیمت ارز محدود به امسال نیست و ما در روزهای پایانی سال‌های گذشته نیز این افزایش قیمت ارز را تجربه کرده‌ایم.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: قیمت ارز در یک سال گذشته با وجود بعضی افزایش قیمت‌ها دوباره به حالت قبل بازگشته و این تجربه به ما ثابت می‌کند که افزایش قیمت اخیر ارز نیز همانند افزایش قیمت ارز در دفعات قبل در یک سال گذشته فروکش خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش فروش نفت و امکان وصول مطالبات نفتی و همینطور آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده کشورمان در سایر کشورها، امروز وضعیت منابع ارزی ما بهتر از سال‌های گذشته است و این وضعیت مطلوب از این امر حکایت دارد که همانند سال‌های قبل شاهد نوسانات شدید ارزی و جهش قیمت در بازار ارز نخواهیم بود و نوسانات کنونی آرام خواهد شد.

دشتی تصریح کرد: به همین دلیل توصیه من به مردم این است که بازار ارز را به هیچ عنوان جای مناسبی برای سرمایه‌گذاری ندانند و بدانند که همچون دفعات قبل در یک سال گذشته قیمت ارز سیر نزولی خواهد داشت کما اینکه در روزهای پایانی سال قبل نیز همین وضعیت را شاهد بودیم و با وجود افزایش قیمت ارز تا سقف ۶۰ هزار تومان و خرید ارز توسط مردم، ابتدای سال ۱۴۰۲ نرخ ارز تا حدود ۵۰ هزار تومان کاهش یافت و موجب ضرر سرمایه‌گذاران ارزی شد.