چرا راهپیمایی روز قدس ضامن منافع ملی است؟

رژیم غاصب اسرائیل براساس ماهیت اصلی‌اش که «غده سرطانی» است، همچنان در حال تلاش برای تکثیر خود و آسیب زدن هرچه بیشتر به سلول‌ها و اجزای منطقه و جهان است. این رژیم برای جنایات خود هیچ خط پایان و خط قرمزی قائل نیست و حتی در این مسیر به مراکز امدادی، بیمارستانی، دیپلماتیک و اماکنی که همه جهان بر امنیت آنها تأکید دارند، رحم نمی‌کند، اما «مقابله با اسرائیل چه نفعی برای ما دارد؟» این سؤالی است که هرازگاهی در محافل عمومی و کارشناسی مطرح می‌شود و البته در برخی مواقع، سؤالات و ادعا‌های اثبات‌نشده و غیرمنطقی به‌دنبال آن می‌آید: «بودجه و پول کشور را صرف حمایت از مقاومت و فلسطین می‌کنند!» خبرنگاران ما در گفتگو با سعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه و حجت‌الاسلام سعید صلح میرزایی مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی در قم و نویسنده کتاب «فلسطین از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی» به بررسی ابعاد حمایت ایران از محور مقاومت و مقابله کشورمان با تهدیدات رژیم غاصب اسرائیل پرداخته است.

رژیم صهیونیستی یک تهدید منطقه‌ای است

آیا حمایت از فلسطین و مقابله با اسرائیل در راستای منافع ملی ماست؟ چرا؟

سعدالله زارعی، کارشناس مسائل منطقه، در پاسخ به این سوال می‌گوید: «رژیم صهیونیستی، رژیم جعلی است که پایبند هیچ اصولی نه در سطح منطقه‌ای و نه سطح بین‌المللی است. شرایطی که رژیم صهیونیستی در منطقه ایجاد کرده، حکایت از منش این رژیم دارد و نشان می‌دهد چطور با نبود این رژیم، منطقه به آرامش و امنیت می‌رسد. بنابرنظر این کارشناس مسائل منطقه، رژیم صهیونیستی یک تهدید 

منطقه‌ای است اگر نگوییم تهدید بین‌المللی.» به گفته زارعی نکته دوم در این بحث این است که وقتی اسرائیل اعلام می‌کند؛ ما در دنیا یک دشمن می‌شناسیم و آن هم ایران است، طبیعتا مقابله با چنین رژیمی در راستای منافع ملی ایران خواهد بود. این کارشناس مسائل منطقه بر این مسئله تاکید دارد که وقتی دشمن، برنامه‌ای علیه شما تنظیم کرده، شما نمی‌توانید با خوش‌باوری از مقابله با آن طفره بروید. «زارعی» ادامه می‌دهد: «نکته سوم این است که وقتی صحبت از منافع ملی می‌شود، باید گفت منافع ملی یک کلیت و یک مجموعه است که ابعاد مختلفی را در بر می‌گیرد. منافع ملی دارای ابعادی همچون مسائل امنیتی، منافع تاریخی و فرهنگی، مسائل تمدنی و ... است، بنابراین با توجه به طیف گسترده منافع ملی می‌توانیم بگوییم مقابله با رژیم صهیونیستی در راستای دفاع از منابع ملی ایران خواهد بود.»

چرا راهپیمایی روز قدس ضامن منافع ملی است؟

اجازه نمی‌دهیم رژیم صهیونیست، سرنوشت فلسطین را به ضرر این ملت رقم بزند

آیا راهپیمایی امسال در روز قدس متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است؟ و حامل چه پیامی برای دنیاست؟

 سعدالله زارعی، کارشناس مسائل منطقه، در پاسخ به این سوال به «شهروند» می‌گوید: «امسال در زمینه روز قدس دو اتفاق جدید را باید مدنظر قرار بدهیم، یکی جنایتی که در غزه علیه غیرنظامیان، زنان، کودکان، سالخوردگان، بیماران و... رقم خورده و متاسفانه با شدیدترین وضع ادامه دارد. جنایتی که سبب شده نزدیک به ٤٠هزار نفر جان‌شان را از دست بدهند. در چنین شرایطی سوال این است که چه باید کرد؟ برخی از اقدامات با توجه به وضعیت جغرافیایی و محاصره نوار غزه امکانپذیر نیست، اما می‌توان با شرکت در راهپیمایی گسترده قدس اعتراض‌مان را به این جنایات به دنیا نشان داد.» بنابرنظر «زارعی» اتفاق دوم شهادت‌هایی است که اخیرا در سوریه و لبنان رقم خورده است. شهدایی همچون شهید زاهدی، شهید حاج‌رحیمی و ... انتقام این خون‌های ارزشمند به زمین‌ریخته یک مطالبه عمومی است، بنابراین در روز قدس امسال می‌شود با حضور گسترده، این مطالبه را طلب کرد.» به گفته این کارشناس مسائل منطقه، پیام روز قدس امسال این است که ملت ایران یکپارچه و نه‌تن‌ها در سطح دولت و وزارت‌خارجه پشت ملت فلسطین است و اجازه نمی‌دهد رژیم صهیونیست، سرنوشت فلسطین را به ضرر این ملت رقم بزند.»

 منافع ملی ایران در مقابله با اسرائیل

حجت‌الاسلام سعید صلح میرزایی، مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی در قم و نویسنده کتاب «فلسطین از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی»، در پاسخ به این سؤال که «آیا حمایت از فلسطین و مقابله با اسرائیل در راستای منافع ملی ما به شمار می‌آید؟» معتقد است: «منافع ملی شامل منافع سخت و منافع نرم می‌شود و باورها، اعتقادات و عزت مردم ایران در زمره منافع نرم قرار می‌گیرد. در حقیقت، اقتداری که ملت ایران تمایل دارند در این زمینه داشته باشند و برافراشتن پرچم آرمان فلسطین و معروف شدن کشور و ملت ایران به حمایت از فلسطین، خودش یک آورده معنوی و نرم دارد که در عرصه بین‌المللی تأثیرگذار است که اتفاقا به عمق راهبردی کشورمان در منطقه کمک می‌کند.» او می‌افزاید: «از این منظر، کمک به مظلوم دارای آثار و برکاتی براساس آموزه‌های دینی ماست و مردم ایران از این جهت که با یاری به مردم مظلوم فلسطین در حال اجرای دستورات خداوند هستند، به‌خود افتخار می‌کنند.»

ایران علیه توسعه اسرائیل

صلح میرزایی ادامه می‌دهد: «از این مقوله فرامادی و معنوی که بگذریم، در بحث‌های امنیتی باید گفت همانطور که حضرت امام خمینی (ره) توصیف فرمودند، اسرائیل یک غده سرطانی است و ویژگی غده سرطانی این است که خودش را تکثیر می‌کند و به آن محدوده و سلول‌هایی که آسیب زده است، بسنده نمی‌کند. اسرائیل با آن طرح بزرگی که (به خیال باطل خود) دارد و به‌ویژه با حمایت‌های کارتل‌های بزرگ اقتصادی صهیونیستی، به‌دنبال توسعه جغرافیا و منافع خود است که قاعدتا این موضوع با منافع ملی ما در تعارض جدی قرار دارد.» وی اظهار می‌دارد: «به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، اسرائیل سگِ زنجیری آمریکا در منطقه است و تامین منافع آمریکا در منطقه غرب آسیا توسط اسرائیل انجام می‌شود و به یک معنا عروسک آمریکا به شمار می‌آید.» او با بیان اینکه «آمریکا در تقابل با اصل نظریه مردم‌سالاری دینی است، می‌گوید: «از آنجا که این نوع مردم‌سالاری، رقیب لیبرال دموکراسی و نظام سرمایه‌داری آمریکا و غرب محسوب می‌شود، آنها به‌دنبال حذف این نظریه به‌ویژه در ایران و با ابزار اسرائیل هستند. قاعدتا اسرائیل علاوه بر اینکه منطقه و جهان را تهدید می‌کند، از این منظر برای کشور ما نیز تهدید جدی است.»

هزینه‌های منطقی برای دفع تهدید اسرائیل

نویسنده کتاب «فلسطین از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی» تصریح می‌کند: «اما اگر این موضوع را از منظر هزینه و فایده بررسی کنیم، متوجه می‌شویم مجموع هزینه‌هایی که برای حمایت از جبهه مقاومت و تهدیدات اسرائیل صرف می‌شود، کاملا منطقی و به‌صرفه است.» او با اشاره به تحقیقاتی که چندی قبل انجام شد، افزود: «یک مجموعه برای بررسی ادعا‌های آمریکا درباره هزینه‌های ایران در جبهه مقاومت، در صدد بررسی این هزینه‌ها و سنجش ادعا‌ها برآمد و در نهایت مشخص شد که به ارزش پول امروز، ماهانه ٢٠هزار تومان به ازای هر نفر در ایران، برای مقابله با تهدیدات اسرائیل هزینه می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که اگر ما بتوانیم دشمن خودمان را هزاران کیلومتر دورتر از مرزهایمان متوقف کنیم، عقلانی‌تر از آن است که این دشمن با ما هم‌مرز شود.»

راهپیمایی متفاوت امسال در روز قدس

صلح میرزایی در پاسخ به این سؤال که «آیا راهپیمایی امسال در روز قدس متفاوت‌تر از گذشته خواهد بود و چه پیامی برای دنیا دارد؟»، اظهار می‌دارد: «اکنون حدود ١٨٠روز از عملیات طوفان‌الاقصی می‌گذرد و جنایات اسرائیل در طول تاریخِ این رژیم ننگین، کودک‌کُش و زن‌کُش بی‌سابقه است و در مطالعات تاریخی درباره اسرائیل چنین جنایتی را با این ابعاد وحشتناک و غیرانسانی به یاد نداریم که در بازه زمانی ٦ماهه بیش از ٤٠هزار نفر به شهادت رسیده باشند که هزاران نفر از آنها همچنان زیر آوار‌ها مفقود هستند و حدود ٧٥هزار نفر نیز مجروح شده‌اند.» وی می‌افزاید: «این جنایت تاکنون در کشور ما توسط آحاد مختلف مردم محکوم شده است و راهپیمایی روز قدس امسال نیز از منظر پشتیبانی ملت ایران از جریان مقاومت و مردم غزه، قطعا پرشور خواهد بود.» به‌گفته او «می‌دانیم که همه تحلیل‌های کارشناسی و بین‌المللی به این سمت‌وسو رفته است که اسرائیل در مسیر نابودی قرار دارد و حضور میدانی و خیابانی مردم ایران و جهان در روز قدس می‌تواند باعث دلگرمی فلسطین و محور مقاومت شود و روند نابودی رژیم صهیونیستی را تسریع کند.»

دورنمای مقاومت و آینده فلسطین

صلح میرزایی درباره این موضوع که «دورنمای مقاومت و آینده فلسطین را چگونه می‌بینید؟» می‌گوید: «راهبرد ما در سال‌های گذشته این بود که واحد‌های جبهه مقاومت به مرحله‌ای از بلوغ برسند که بتوانند مستقل باشند. یعنی هم از نظر تامین مالی، تامین سلاح، دسترسی به فناوری‌های نوین، تهیه نقشه‌های جنگی و حضور مؤثر و فعال در عرصه‌های سیاسی و دیپلماتیک دارای استقلال شوند و این هدف و راهبرد، کاملا عملیاتی شده است.» نویسنده کتاب «فلسطین از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی» توضیح می‌دهد: «امروز مشاهده می‌کنیم که همه واحد‌های محور مقاومت (حتی اگر در ظاهر، منفصل از یکدیگر باشند)، چه در فلسطین، چه در کرانه باختری، باریکه غزه و چه در لبنان، عراق، یمن، سوریه، افغانستان و پاکستان به‌عنوان جریان‌های مومن به یکدیگر پیوسته‌اند و البته هر کدام دارای استقلال فکری، مالی، تجهیزاتی و عملیاتی هستند.»

اجزای مستقل و قدرتمند محور مقاومت

او با اشاره به اینکه «امروز حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی خودشان به‌طور مستقل و مقتدرانه تصمیم می‌گیرند و این یک دست برتر در معادلات و مناسبات حاکم بر منطقه و جهان است» ادامه می‌دهد: «یکی از اهداف جمهوری اسلامی این بوده است که اینها روی پای خودشان بایستند و در جریان طوفان‌الاقصی هم این موضوع را شاهد بودیم. رهبر معظم انقلاب نیز در چندماه اخیر بار‌ها تأکید فرمودند که عملیات طوفان‌الاقصی به‌طور صددرصد یک جریان مستقل بوده است.» صلح میرزایی درباره بخش دیگری از دورنمای مقاومت و آینده فلسطین اظهار می‌دارد: «این روز‌ها شاهد آبروریزی‌های متعدد برای اسرائیل در محافل و مجامع جهانی هستیم. جزو معدود دفعاتی بود که شورای امنیت بدون هیچ رأی مخالف، قطعنامه‌ای را علیه اسرائیل (به‌رغم کارشکنی‌های آمریکا) تصویب کرد؛ هرچند این قطعنامه الزام عملی ندارد، اما اتفاق خوب و مثبتی به نفع فلسطین و علیه اسرائیل بود. همچنین بسیاری از ملت‌ها و کشور‌های جهان خواستار حذف اسرائیل از بخش‌های مختلف وابسته به سازمان ملل شده‌اند.»

اسرائیل در لبه سقوط

وی تأکید می‌کند: «از نظر دیپلماسی باید گفت اسرائیل در بدترین موقعیت و شرایط قرار دارد. این رژیم تعداد قابل توجهی از افراد را با وعده امنیت از سراسر جهان در اراضی اشغالی جمع کرده است، اما نمی‌تواند امنیت آنها را تامین کند و امروز امنیت اسرائیل در بدترین حالت ممکن قرار دارد. دولت نتانیاهو ادعای فراوانی برای پیشرفت اسرائیل داشت، اما اکنون شاهد برگزاری تجمعات اعتراضی مقابل منزل او و در برابر مجموعه‌های حکومتی این رژیم هستیم که خواستار برکناری یا استعفای مسئولان و مدیران رژیم هستند. در مجموع، دست برترِ مقاومت و روند رو به افول اسرائیل برای همگان مشهود است.» صلح میرزایی اظهار امیدواری می‌کند: «ان‌شاءالله امید داریم که قبل از آن وعده‌ای که مقام معظم رهبری برای نابودی اسرائیل در افق سال ١٤١٩دادند و با توجه به سرعت افول اسرائیل، هرچه زودتر نابودی اسرائیل را شاهد باشیم و ان‌شاءالله در قدس نماز شُکر بخوانیم.»