تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل در مقابل تهدیدات ایران

«متیو (مت) میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن بدون اشاره به حمایت های واشنگتن از اسرائیل در طول ۶ ماه از جنگ در غزه و نقش این حمایت ها در گسترش دامنه این بحران گفت: « ما همچنان نگران تشدید تنش ها در خاورمیانه هستیم و سعی کرده ایم از ۷ اکتبر (۲۰۲۳) آن را کنترل کنیم.

میلر تصریح کرد: در مورد تهدید های ایران علیه اسرائیل و مردم آن بگویم که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قاطعانه اعلام کرده که تعهد ایالات متحده آمریکا به امنیت اسرائیل در مقابل این تهدیدات قاطع است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: آنتونی بلینکن وزیرخارجه ایالات متجده آمریکا در ساعات گذشته مشغول دیپلماسی بوده و با همتایان خود، ترکیه، چین و عربستان صحبت کرده تا اعلام کند این تشدید تنش به نفع هیچکس نیست و آنها باید از ایران بخواهند تنش ها را تشدید نکند.

میلر همچنین ادامه داد: ما همچنین با متحدان اروپایی صحبت کرده ایم‌ تا به ایران بگویند تشدید تنش به نفع این کشور و منطقه نیست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال گفت: بلینکن روز گذشته با یوآو گالانت وزیر دفاع (جنگ) اسرائیل گفتگو کرد تا بر تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل تاکید کند.

پیش از سخنگوی وزارت خارجه امریکا، «کارین ژان پی یر » سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن اعلام کرد: ما نمی خواهیم درگیری در منطقه گسترش یابد. به ایران اطلاع دادیم که آمریکا هیچ ارتباطی با حمله به کنسولگری این کشور در دمشق ندارد.

این مقام دولت بایدن در عین حال گفت: تعهد ما به امنیت اسرائیل در رابطه با تهدید ایران و نیروهای نیابتی آن جدی است. "آمریکا از امنیت اسرائیل به ویژه در برابر این تهدیدات از سوی ایران و نیروهای نیابتی آن محافظت خواهد کرد،. این تغییری نکرده است."