نغمه دلنواز «امین» در قدس

 یک. شعر و شاعری عمدتا منبعث از عشق است؛ حال اگر یک عاشقی، عارف هم باشد؛ فقیه هم باشد؛ حکیم و رهبر هم باشد، می‌شود نور علی نور.

استخدام و استعداد کلمات فاخر و وزین، اوضاع‌واحوال مخاطب یا جامعه هدف، قافیه و ردیف، سبک، قالب و موضوع شعر، تاحد زیادی دست شاعر را می‌بندد و او را محدود می‌کند؛ در این‌حال برخی سروده‌ها تحسین عوام و خواص را برمی‌انگیزاند. «امین» و زعیم انقلاب، نه‌تنها در بزم شعر و ادبیات که در بزم رزم و عملیات، آن‌چنان می‌سراید و می‌نوازد که دشمن هم نمی‌تواند از او و‌ یارانش تجلیل نکند. 

قبل از بیان عظمت و تحلیل این نوسروده و خالق آن، باید یادآور شد بی‌انصافی است عزتی در جمهوری اسلامی کسب شود و از امام عظیم‌الشأن یاد نشود. آن روزی که شاهِ مستظهر به آمریکا، مات رخ حضرت روح‌الله و سربازانش شد، خورشید غرب، در ایران‌زمین غروب کرد و رکن مقاومت، طلوع کرد. اماما تو به ما جرأت طوفان دادی.

‌دو. اما خلف صالح امام و جانشین بی‌نظیر معمار کبیر انقلاب، سیدعلی حسینی خامنه‌ای (دام‌ظله) چگونه آرمان قدس و مسئله اول را پیش برده است؟

نغمه دلنواز «امین» در قدس

قدس به‌تعبیر امام (ره) مسئله اول جهان اسلام است؛ که این «است» در حقیقت «باید باشد» معنی می‌داد؛ چراکه آن‌زمان فلسطین ، به‌مراتب مظلوم‌تر و مغفول‌تر بود. اما امروز به برکت استقامت مردم مظلوم فلسطین، صبر و مجاهدت محور مقاومت و رهبری داهیانه، صبورانه و ظفرمندانه رهبر معظم انقلاب، فلسطین نه‌تنها مسئله اول جهان اسلام بلکه مسئله و موضوع اول همه آزادگان جهان شده است.

فرمانده کل قوا، آن روزی که به ندای «اعدوا لهم مااستطعتم من قوة» لبیک گفتند، رعب را به دل دشمنان خدا و ایران عزیز کاشتند و امروز حاصل آن برداشت شد.

آن روزی که مقرر شد ابزار انتفاضه از سنگ به فشنگ و راکت و پهپاد و موشک، تغییر کند، گنجینه و دایره لغات، گسترده و غنی شد.

آن روزی که با شجاعت و برای اولین‌بار بعد از جنگ جهانی دوم، پایگاه آمریکایی هدف حمله قرار گرفت، قافیه و ردیف این شعر حماسی انتخاب شد.

آن روزی که سایه جنگ با تدابیر این حکیم فرزانه دور شد تا قوای دفاعی و تهاجمی کشور، قوی و قوی‌تر شود، جامعه مخاطب و محور مقاومت، وسیع و وسیع‌تر شد.

سه. صحنه قدس، از جهاتی شعبه‌ای از واقعه کربلاست. یکی از جهات شباهت، خلوص و وضوح حق و باطل است؛ آن‌هم اوج حق و مظلومیت و اوج باطل و ظلم. برای درک این رویارویی، حتی لازم نیست مسلمان باشی، چه در دیر نصرانی چه در دانشگاه هاروارد؛ آزاده که باشی، کودک‌کشی و غصب و قتل و غارت را برنمی‌تابی.

حماسه عظیم ضربه مستقیم فرزندان ملت در نیروهای مسلح بر پیکر شیطانی اسرائیل، جهاد و تلاشی ذیل آرمان بزرگ قدس است. ما هرچند رنج مردم مظلوم غزه را تجربه و حتی حس نمی‌کنیم، اما گویی دوشادوش آنان ایستاده‌ایم، چرا که هم ما و هم مردم و رزمندگان غزه، آرمان مشترک، مسیر مشترک و مقصد مشترکی داریم. آرمان همه ما، نابودی اسرائیل است؛ همه، مسیر مبارزه را انتخاب کرده‌ایم و مقصد همه ما قدس شریف است.

چهار. از میان قاب‌های غرورانگیز «وعده صادق» دو تصویر برایم الهام بخش‌تر است. یکی تصویر پهپادها و نقاط نورانی بر فراز شهر کربلا و دیگری تصویر همان پهپادها بر فراز قدس شریف. امام ما چه زیبا فرموده بود: «راه آزادی قدس از کربلا می گذرد» و گذشت.

پنج. «قدس» در خیابان «انقلاب» است، خیلی از دل‌ها منقلب و بسیاری از معادلات متحول شده است. بزرگ‌ترین حمله پهپادی جهان علیه بزرگ‌ترین دشمنان خدا روی زمین محقق شد و به بار نشست. ادامه مسیر این «انقلاب» بی‌شک «آزادی» است.

مسعود پیرهادی