تعصب ملت به تمدن خودعشق به تعالی انسان است

به گزارش افکارنیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، احمدینژاد پیش از ظهر امروز (چهار شنبه) در آیین نکوداشت ثبت جهانی باغ تاریخی فین و مهارت بافت فرش کاشان در فهرست آثار جهانی یونسکو، کاشان را دیار پرافتخار و دوست داشتنی معرفی کرد و گفت: کاشان دیار پاکی، نجابت، هنر، سربلندی و سرزمین مردان و زنان مومن، پرتلاش، شجاع و کسانی است که در پیشانی کویر ایستادگی کرده و زیباییهای انسانی، اخلاقی و الهی را خلق و به ملت ایران و جامعه بشری تقدیم کرده اند.

رییس‌جمهور ضمن تبریک ثبت جهانی باغ تاریخی فین کاشان و مهارت بافت فرش این خطه در فهرست آثار جهانی یونسکو به ملت ایران و همه کسانی که به دنبال زندگی متعالی هستند، بر توجه به آثار و زیباییهای فرهنگی تأکید کرد و گفت: خداوند انسان را زیبا و به بهترین شکل ممکن خلق کرده و برای او زندگی زیبا را پسندیده است.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه خدای متعال زندگی بی روح، ماشینی و در بند تقیدات غلط را برای انسان مقرر نکرده است، تصریح کرد: پیامبران الهی همگی سیرت زیبا داشته و زندگی آنان زیباترین شکل ممکن زندگی بشر بوده است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه هنر و معماری، در حقیقت جلوه های نوع نگاه به انسان است، اظهار داشت: این انسانها هستند که هنر و معماری را خلق می کنند و اگر بخواهیم نگاه به انسان را طبقه بندی کنیم تنها دو نگاه بیشتر وجود ندارد؛ نگاه اول، نگاهی مادی، خود پرست و وامانده در محدوده های دنیایی بوده و نگاه دوم نگاهی متعالی و الهی به انسان و انسانیت است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه جلوه های هنر و معماری در این دو نگاه با یکدیگر تفاوتهای بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: در نگاه مادی انسان و انسانیت تحقیر می شود و در بناها و ساختمانهایی که با این نوع نگاه ایجاد می شود، انسان احساس کوچکی و حقارت می کند، اما فضا و بنایی که مبتنی بر نگاه دوم به انسان احداثمی شود، موجب احساس عظمت، بزرگی و آرامش انسان خواهد شد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه زندگی انسانها باید زیبا بوده و زیباییهای درونی انسانها در روابط و محیط اجتماعی نیز جلوه کند، گفت: ارزش بناهای تاریخی همچون باغ فین کاشان و مسجد جامع اصفهان و دیگر بناهایی که در کشور وجود دارد، اینجا خود را نشان می دهد و انسان با حضور در این اماکن احساس آرامش، بازگشت به درون، عظمت و پاکی انسان و مهربانی و زیباییهای خداوند را دارد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه ملت ایران از آن دسته ملتهایی است که چندین هزار سال با نگاه زیبای آسمانی و انسانی به بشر زندگی کرده و این در هنر، معماری و موسیقی ایرانیان جلوه دارد، تصریح کرد: به واسطه این فرهنگ و نوع نگاه، ملت ایران در دامان خود مردمان بزرگی را پرورش داده که در عرصه سیاست و دفاع از کرامت انسان و استقلال و عزت ملی تلاشهای بسیاری را انجام داده اند.

رییس‌جمهور امیرکبیر را از جمله انسانهای بزرگی دانست که در دامان و ملت ایران پرورش یافته است و گفت: صحنه شهادت امیرکبیر جزء زیباترین صحنه های انسانی است که در عالم خلق شده چرا که او در برابر همه فشارها، زیاده خواهی ها و دروغگویی قدرتها تسلیم نشد و حقوق و عزت ملت را نفروخت.

وی افزود: خدا را شاکریم که ملت ایران چند هزار سال با نگاه صحیح به انسان زندگی کرده است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه هنر جلوه اندیشه و منویات ملت ایران است، خاطرنشان کرد: جهت نگاه ملت ایران به عدالت، پاکی و زندگی جاوید است.

رییس‌جمهور با اشاره به ثبت بافت فرش کاشان نیز گفت: در فرهنگ ایرانی فرش تنها یک زیر انداز نبوده و خانه تنها محل استراحت و خواب نیست، بلکه همه اینها به خاطر آن است که در محل زندگی، انسان، احساس آرامش و مودت پیدا کند که این در تمام سرزمین ایران رایج است.

احمدی‌نژاد کاشان را یکی از برجسته ترین مراکز فرهنگی ایران دانست که اماکن و ابنیه بسیاری را در خود جای داده است و افزود: آیین های بسیار زیبایی همچون آیین قالیشویی و گلاب گیری در این منطقه وجود دارد که باید مسئولان در جهت ثبت این آیین ها که همچون نوروز انسانی و الهی هستند، تلاش داشته باشند.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز جامعه بشری به شدت نیازمند نگاه انسانی به انسان است، تصریح کرد: تمامی مشکلات تاریخی بشر به خاطر نوع نگاه محدود و مادی به انسان است که موجب نابودی موجودیت و حقارت انسان است.

احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه امروز جلوه های گوناگون اندیشه مادی در جهان شکست خورده و به بن بست رسیده است، گفت: امروز زمان آن است که نگاه حقیقی و لطیف به انسان و انسانیت، به جامعه بشری معرفی شود و ثبت آثار فرهنگی در فهرست میراثجهانی یکی از اقداماتی است که می توان در این راستا انجام داد چرا که وقتی اثری از یک ملت در جهان به ثبت می رسد، نگاه فرهنگی و هنری جهان و ملتها به آن ملت معطوف می شود.

رییس‌جمهور صیانت از زیباییهای اندیشه و زندگی انسانی را مأموریتی همگانی دانست و خاطرنشان کرد: اگر عده ای تصور می کنند که با بر هم زدن این مناسبات به نفع سرمایه سالاری و زندگی مادی می توانند زندگی بهتری را برای بشر به ارمغان بیاورند، اشتباه می کنند.

احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه باید از میراثملموس و معنوی و فرهنگی کشور صیانت کنیم، گفت: تمامی سنتهای ما ریشه معنوی و آسمانی داشته و برای زندگی بهتر ایجاد شده است؛ همینطور تمامی میراثملموس کشور نیز هویت و راه آینده ملت ایران است که باید حفظ شود.

رییس‌جمهور با بیان اینکه مردم کاشان در طول سالیان طولانی همچنان روحیه بالای انسانی، معنوی و توحیدی خود را با تعصب و جدیت حفظ کرده اند، گفت: ملت ایران به میراثخود می بالد و به آن تعصب دارد، اما این تعصب، تعصبی قومی، نژادی و قبیله ای نیست بلکه عشق به راه تعالی انسانی است.

احمدی‌نژاد با قدردانی از تلاشهای مدیران سازمان میراثفرهنگی در گذشته و حال برای ثبت آثار فرهنگی ملت ایران در فهرست جهانی تصریح کرد: در طول بیش از ۶۰ سال تنها ۷ اثر از ایران در جهان به ثبت رسیده بود و این در حالی است که در طول حدود ۸ سال گذشته ۸ مجموعه اثر که در حقیقت شامل ۲۷ اثر می باشد، با تلاش مسئولان در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

احمدی‌نژاد تأکید کرد: ساختن فردا و رسیدن به سعادت و جامعه جهانی سرشار از توحید، عدالت، عشق و زیبایی، برپایی همان اندیشه ای خواهد بود که ملت ایران بیش از ۷۰۰۰ سال و در دوره اسلامی بیش از ۱۴۰۰ سال بر آن پای فشارده و موجودیت خود را برای تحقق آن فدا کرده است.

رییس‌جمهور همچنین از مدیران و نمایندگان ملتها در یونسکو که بدون توجه به غوغاسالاریها و فشارهای خودخواهان آنچه را که حق ملت ایران بود، به آنان بازگرداندند تشکر و قدردانی کرد.

پیش از سخنان رییس جمهور ذاکر اصفهانی، استاندار اصفهان، بقایی معاون اجرایی رییس جمهور و موسوی رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سخنانی گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص وضعیت میراث فرهنگی در کشور و چگونگی ثبت این آثار در فهرست آثار جهانی ارائه کردند.