مجلس یادبود در سازمان ملل برای شهید رئیسی

دنیس فرانسیس، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در بیانیه‌ای که در پنل او در وبگاه سازمان ملل منتشر شده است، از برگزاری مراسم یادبودی در مجمع عمومی به احترام آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور شهید ایران خبر داد.

فرانسیس در این بیانیه اعلام کرد که این مراسم ۳۰ ماه مه ساعت ۱۰ به وقت محلی و در تالار اصلی مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود.

رئیس‌جمهور ایران، روز یک‌شنبه، برای افتتاح سد مرزی «قیزقلعه سی» به استان آذربایجان شرقی سفر کرده بود و بالگرد حامل او در مسیر بازگشت به تبریز در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد. در پی این حادثه، رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران به شهادت رسیدند.

مجلس یادبود در سازمان ملل برای شهید رئیسی

در بیانیه دنیس فرانسیس آمده است: «مفتخرم به اطلاع برسانم مجمع عمومی سازمان ملل ساعت ۱۰ صبح روز ۳۰ می ۲۰۲۴ در سالن مجمع جلسه‌ای عمومی برای گرامی‌داشت یاد رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران، عالیجناب سید ابراهیم رئیسی برگزار خواهد کرد.»

قبل از آن مجمع عمومی سازمان ملل به احترام آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شهید ایران و همراهان او از جمله حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در سانحه سقوط هلیکوپتر، یک دقیقه سکوت کرد.

پیش از این نیز، شورای امنیت سازمان ملل به احترام رئیس جمهور و وزیر خارجه شهید ایران و همراهانشان در سانحه سقوط بالگرد سکوت کرده بودند و پرچم سازمان ملل نیز به حالت نیمه افراشته درآمد.

همچنین تاکنون سفرا و نمایندگان بیش از ۵۰ کشور جهان با حضور در محل نمایندگی ایران در سازمان ملل با امضای دفتر یادبود نسبت به رئیس جمهور و وزیر خارجه شهید ایران ادای احترام کرده‌اند.