به گزارش افکارنیوزبه نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس، سردار اسماعیل احمدی مقدم سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی به مردم و کارکنان این نیرو، با اشاره به اینکه شعار هفته گرامیداشت ناجا سرمایه اجتماعی اساس اقتدار ما نامگذاری شده است افزود: شعار این هفته یک تابلوی زیبا برای یک هفته نیست بلکه مسیری است که در آن باید تلاش و حرکت کرد؛ تفکر و اهداف راهبردی خودش را در قالب شعار ها مطرح کند و با برجسته کردن یک موضوعی که برای مردم اهمیت دارد بیش از گذشته به آن بپردازد.

وی اضافه کرد: این شعار مربوط به یک هفته یا حتی یک سال هم نیست برنامه های گسترده، عمیق و طولانی مدت نیروی انتظامی است.

مقدم با بیان اینکه اساسا این شعار برگرفته از ماهیت نظام مقدس جمهوری اسلامی است تصریح کرد: مردم مهمترین سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی هستند.

فرمانده نیروی انتظامی با تأکید بر اینکه مردمی ترین انقلاب در تاریخ معاصر به رهبری روحانیت و با پایگاه مسجد در جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است افزود: الحمدالله این انقلاب در دهه چهارم عمر خودش بعد از پیروزی همچنان در همان مسیر نورانی و مقدس گام بر می دارد.

وی ادامه داد: عنصر ولایت و رهبری که نقش اساسی را در روشنگری مردم، سازماندهی و ساماندهی انقلاب را داشتند همچنان ستون اصلی خیمگاه این انقلاب و کشور هستند.

احمدی مقدم گفت: مردمی که بدنبال رهبری حرکت می کنند و به فرامین او گوش سپردند همچنان در صحنه و میدان هستند و رابطه بین نظام و مردم، اعتماد متقابل از طرف نظام، اتکای به مردم و از سوی مردم اعتماد به حاکمیت و مسئولان است.

وی اضافه کرد: اگرچه این اعتماد به معنی تأیید همه عملکردهای ما مسئولان نیست، این به کلیت نظام است و بخشی از توسعه این سرمایه به همین باز می گردد که مردم خود را صاحبان نظام ببینند، کاستی ها را منعکس و مطالبه کنند و مسئولان خود را همواره در برابر مردم پاسخگو ببینند.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: سرمایه اجتماعی بر می گردد به میزان حرکت نظام در مسیر مطالبات مردم و تا چه حد بتواند این سرمایه را برای خودش حفظ و ارتقاء ببخشد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه نیروی انتظامی هم مانند این نظام برای مردم است افزود: در گذشته و حال در اغلب نظام ها وظیفه پلیس ها حفاظت از حکومت در برابر تهدیدات است که یکی از آن تهدیدات می تواند مردم باشند که امروز ما در کشورهای اروپایی که شعار های آزادی و دموکراسی می دهند می ببینیم که چگونه با شدت با مردم در جهت حفظ نظام خودشان برخورد می کنندو آن شعارهای فریبنده خودشان را کنار می گذارند.

مقدم گفت: اینکه پلیس خود را برای حفظ حاکمیت و در برابر مردم ببیند این یک رویکرد است و اینکه پلیس و نیروهای حافظ امنیت خود را بفرموده حضرت علی(ع) دژه مستحکمی برای مردم، رعیت و جامعه در برابر تهدیدات ببیند و آفات و بلایا را از این جامعه دور کند و شرایطی ایجاد کنند که مردم بتواند درکمال آرامش فعالیت و زندگی کنند ومحیط برای کسب و کار و زندگی و فعالیت اقتصادی ورشد فضایل اخلاقی و فرهنگی کاملا مهیا باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروز یکی از مشکلات تأمین امنیت پیچیدگی و ابعاد امنیت است اظهار داشت: در گذشته عمدتا تأمین امنیت دربرابر دزدان و متجاوزان قداره بدست مطرح بود اما امروز سارقان در فضای مجازی سرقت های وسیعی می کنند و یک نفر با نرم افزار به هزاران نفر دستبرد می زند در حالی که یک باند سارق در یک سال هم نمی توانند همچنین عملکردی داشته باشند.

احمدی مقدم در ادامه افزود: ماهواره ها، رسانه ها و دستگاه های ضد فرهنگی دشمن با قوت تهاجم فرهنگی را علیه تمام جوامع ساماندهی می کنند.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه امروز پلیس در مسیر خدمت به مردم تلاش می کند افزود: به نظر من مردم نیز به این نتیجه رسیده اند که این نیرو در تامین امنیت به صورت عالمانه و مومنانه تلاش می کند و شب و روز، زمستان و تابستان، روزهای تعطیل و غیر تعطیل وقت خود را صرف تامین امنیت می کنند.

وی با اشاره به اینکه تهدیدات بر علیه کشور روز به روز در حال افزایش است تاکید کرد: خوشبختانه با دسترسی به تجهیزات روزآمد و به کارگیری نیروهای حرفه ای توانسته ایم گام های بلند و اساسی را در تامین امنیت برداریم. امروز تهدیدات بر علیه کشور رو به گسترش است و مرزهای شرقی و غربی کشور ناامن و بی ثبات بود اما ما توانسته ایم این مرزها را به امن ترین نقاط کشور تبدیل کنیم.

مقدم گفت: درپنج سال اخیر در مرزها اقدامات پلیس سه برابر شده است و سرمایه گذاری خوبی در مورد تجهیزات الکترونیکی و کنترل مرز انجام شده است. امروز به جرات می گوییم که جرایم مرزی تا ۹۰ درصد کاهش یافته است و دیگر ورود کاروان های مسلح امکان پذیر نیست.

وی با تاکید بر اینکه کشف مشروب در نقاط مرکزی کشور بسیار کاهش یافته است افزود: کشف مشروبات الکلی از مرزهای شمال غرب ۲۷ درصد کاهش یافته است که این امر نشان دهنده کنترل خوب مرزها است.

وی از کنترل قاچاق سوخت در مرزهای خشکی کشور خبر داد و افزود: امروز دیگر قاچاقچیان از مسیر خشکی نمی توانند سوخت را قاچاق کنند و در برخی از مسیرهای دریایی قاچاق سوخت انجام می شود البته تلاش ما بر این است که مسیرهای دریایی را نیز کنترل کرده و بر آنها مسلط شویم.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینکه جرایم خشن کاهش یافته است گفت: امروز تجاوز، قتل، تروریست، آدم ربایی و سرقت مسلحانه در کشور کاهش قابل ملاحظه ای داشته است و امسال بهترین سال جمهوری اسلامی طی سی و سه سال گذشته از نظر تامین امنیت است.

وی ادامه داد: در شش ماهه نخست امسال قتل ۹ درصد، سرقت مسلحانه ۲۱ درصد، سرقت بانک ۳۵ درصد، سرقت طلافروشی ۲۷ درصد و تعداد شهدای نیروی انتظامی ۵۰ درصد کاهش یافته است. در این مدت ۳۰ مورد راهزنی صورت گرفت که تمامی آنها کشف شده است این در حالی است که آمارها علیرغم توسعه کشور، افزایش جمعیت و گسترش تهدیدها با ۱۵ سال قبل برابر است.

وی در خصوص اقدامات پلیس برای مبارزه با مواد مخدر گفت: مواد مخدر به عنوان بزرگترین معضل جامعه شناخته می شود در حالیکه در بحثماده مخدر شیشه علاوه بر تولید داخلی به سمت صادرات نیز گام بر می داشتیم که این ناشی از ضعف قانون در برخورد با این افراد بود اما با قاطعیت دستگاه قضایی در سال گذشته باندهای بزرگی دستگیر و امروز شاهد کاهش ۳۴ درصدی کشف شیشه هستیم در حالیکه میزان کشفیات پلیس هر سال دو برابر افزایش می یافت.

وی تصریح کرد: امروز خروج مواد مخدر از کشور کنترل شده است و در بحثحجاج نیز که مواردی در گذشته وجود داشت که باعثاهانت به تمامی حجاج می شد طی چند سال گذشته به صفر رسیده است دیگر هیچ حاجی نمی تواند از مرزهای کشور مواد مخدر برای مصرف شخصی خارج کند.

احمدی مقدم به فعالیتهای صورت گرفته در پلیس راهور اشاره کرد و گفت: در سال ۸۰، شش میلیون خودرو و موتورسیکلت در کشور وجود داشت که ۱۹ هزار و ۷۰۰نفر در تصادفات جان خود را از دست می دادند اما امسال با وجود اینکه میزان خودرو و موتورسیکلت در کشور تا پایان سال به ۲۴ میلیون می رسد اما میزان تلفات رانندگی به کمتر از ۱۹ هزار نفر رسیده است این در حالیست که با توجه به افزایش نرخ جریمه ها در شش ماهه امسال ماموران ۳۲ درصد کمتر قبض جریمه صادر کردند البته این به معنای رافت و بخشش نیروی انتظامی نیست چرا که مردم با پلیس همراهی خوبی داشته اند و قانون را رعایت می کنند.

فرمانده نیروی انتظامی برخورد با جرایم امنیت اخلاقی را یکی از مطالبات مردم دانست و در مورد اقدامات انجام شده پلیس گفت: امروز خوشبختانه برخوردهای خوبی با مراکز فساد و ترویج دهندگان بی اخلاقی انجام شده است اگر مبنا را سال ۸۵ قرار دهیم برگزاری پارتی های شبانه، فریب و اغفال دختران، خارج کردن دختران از کشور که باعثآبروریزی نظام شده بود و مصرف مشروبات کاهش چشمگیری داشته است اگر چه هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.

احمدی مقدم با انتقاد از برخی نشریه های داخلی افزود: امروز دهها شبکه و فضای مجازی به دنبال ترویج زندگی غربی هستند این در حالی است که برخی نشریات داخلی به دنبال خط و مشی دشمن می روند و همین اقدامات را ترویج می کنند.

وی ادامه داد: برخی ها حجم تهدیدها را متوجه نیستند و وسعت مسئله را درک نمی کنند با این هجمه ای که در موضوع امنیت اخلاقی است همین که پیشرفت آن را متوقف کرده ایم اقدام خوبی بوده است اگر این اقدامات نبود هم اکنون بی بند و باری اخلاقی در کشور بیداد می کرد.

مقدم اضافه کرد: وقتی به سینما می رویم و می گوییم دیدن مختلط بازی فوتبال در سینماها ممنوع است دیگر هیچکس به سینما نمی رود. بعد از هر گل عده ای به جشن و پایکوبی می پردازند و صحنه های زشتی را پدید می آورند.

وی ادامه داد: امروز اعلام می کنم اگر نیروی انتظامی به عنوان دروازه بان زنجیر این اقدام را پایین بکشد دیگر این مسائل عادی شده و دیگر برگشت پذیر نیست. جوسازی هایی بر علیه ما انجام می دهند که نظام در این مورد عقب نشینی کند اما ما فداکارانه ایستاده ایم.

فرمانده نیروی انتظامی افزود: همه ساله با نوسازی طرح ها، حرفه ای کردن ماموران و با بروز کردن ساختار ها تلاش کردیم در این مسیرگام های بلندی برداریم.

مقدم اضافه کرد: بعضی به ناجا خرده نگیرند که ناجا که تحت امر فرمانده معظم کل قواست چرا به امر ایشان در این زمینه گوش فرا نمی دهد. این را بدانید بنده به عنوان یک سرباز ولایت هیچ شأن و آبرویی برای خودم قائل نیستم که بخواهم آنها را حفظ کنم.. بلکه باید عاقلانه، مدبرانه و برنامه ریزی شده وارد میدان شد و همه باید باهم وارد شویم و فقط حضور نیروی انتظامی به تنهایی کافی نیست.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: برخی دستگاهها نیز به جای همکاری چوب لای چرخ ما می گذارند، البته عده ای نیز باید بدانند که انتساب هر چیز به رهبری در اذهان مردم خوب نیست. اینکه اگر بگوییم اگر ناجا در خیابان سختگیری می کند این نظر رهبری است، هیچ وقت نظر رهبری این نیست.

وی ادامه داد: هر چیز خوبی را رهبری با آن موافق و هر چیز بدی را مخالف هستند با اجرای قانون موافق و با بی قانونی مخالفند با ارتقای امنیت موافقند اگر ناجا در اجرا تندروی کرد هم مخالف هستند. ایشان دنبال اصلاح جامعه هستند نمی توانیم هرجا کم آوردیم بگوییم رهبری گفتند.

مقدم گفت: ایشان مسیر کلی را رهبری می کنند و در اجرای تاکتیک و روش ها این را به دستگاه ها و مقررات سپردند. ما قانون و مقرارت داریم و باید این قوانین را مطالبه کرد.

وی افزود: الحمدالله من مژده می دهم همه دستگاه ها جمع شدند دور هم و در حال ارزیابی طرح امنیت اجتماعی هستند تا این طرح نوسازی شود تا ابعاد فرهنگی و ایجابی را تقویت کنند تا ناجا در این میدان تنها نماند و اثر بخشی طرح ارتقاء پیدا کند. این نیست که ما سرمایه اجتماعی می گوییم. یعنی یک پلیس سست که تلاش می کند همه با او خوب باشند، چنین چیزی امکان پذیر نیست.. بین دو نفر که یکی ظالم و دیگری مظلوم است نمی توانیم طرف دو نفر را بگیریم. قطعا ناجا باید طرف مظلوم را بگیرد و با ظالم برخورد کند.

احمدی مقدم در پایان گفت: اطمینان می دهم بدانید نیروی انتظامی بدنبال کسب محبوبیت از مسیر چشم پوشی از وظایف قانونی خودش نیست. چنین نیرویی ارزش و اعتباری هم ندارد. مسیر ما مسیر قانون است و همه آحاد ناجا امروز عاشقانه و مخلصانه در برابر همه توطئه ها کنار مردم و همه دستگاه های نظام ایستاده و در این مسیر تردیدی ندارد.