به گزارش افکارنیوز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به برخی مجادلات در فضای سیاسی کشور، با بیان اینکه عقل حکم نمی‌کند که ما ظرفیت سوزی کنیم گفت: استنباط من این است که یک عده‌ای در کشور هنرشان این است که ظرفیت سوزی کنند؛ کشوری که رجال ملی نداشته باشد مثل این است که منبع نفتی نداشته باشد؛ گاهی من واقعا تاسف می‌خورم که در کشور ما تخریب رجال ملی را امری پهلوانانه قلمداد می‌کنند. البته این تخریبها از طرف کسانی است که ظاهرا حضور افراد با کفایت جای آنها را تنگ می کند.



* رجال ملی بحران‌ها را حل می‌کنند

وی افزود: وقتی رجال ملی تخریب شوند و بحرانی به وجود بیاید کسی نیست که بحران را حل کند و این نکته‌ای که گفتم نکته‌ای کلی است و به اعتقاد من در همه زمان‌ها باید به این نکته توجه داشت.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه سپهر اندیشه سیاسی انقلاب اسلامی آنقدر وسیع است که افراد مختلف را در آغوش خودش بگیرد، تصریح کرد: اگر یک نفر اصرار دارد که از قطار انقلاب بیرون بپرد بحثدیگری است اما انقلاب اسلامی ظرفیت سوز نیست بلکه ظرفیت ساز است.

لاریجانی گفت: من با این روش‌ها که برخی‌ها در کشور رایج می‌کنند و توپخانه سیاسی روی افراد می‌گذارند موافق نیستم و این را مضر می‌دانم.

* دو دو کردن نمایندگان اشتباه بود / باید مجال داد افراد حرفشان را بزنند



وی ادامه داد: زمانی رهبر انقلاب فرمودند که چرا نمایندگان در مجلس دو دو می‌کنند؛ این نکته مهمی بود؛ چرا که باید به افراد مجال داد تا حرف بزنند و حتی رهبری در این رابطه فرمودند که بگذارید حتی حرف غیر منطقی زده شود، اشکالی ندارد؛ اما قرار دادن توپخانه سیاسی روی افراد باعثمی‌شود که افراد نتوانند حرف‌شان را بزنند و این مسئله نفعی هم برای کشور ندارد.

* در انتخابات ۸۸ عده‌ای با ناسپاسی از ظرفیت انقلاب سوءاستفاده کردند

لاریجانی گفت: البته در انتخابات سال ۸۸ عده‌ای با ناسپاسی از ظرفیت انقلاب اسلامی سوء استفاده کردند و قصد داشتند فضا را آشفته کنند و در این فضا قطعا برخی از افراد دیگر سوء استفاده می‌کردند که این مسئله ضایعاتی هم برای کشور داشت.

وی افزود: در این زمان چند نوع برخورد وجود داشت یک نوع برخورد این بود که صف‌ها جدا شود که فضا رو به آرامش برود و یک نوع برخورد دیگر هم این بود که دو طرف تیراندازی راه بیندازند؛ به اعتقاد من معقول‌تر این بود که فضا آرام شود و منطق دو طرف روشن باشد کما اینکه در حال حاضر این طور است و تقریبا فضا معلوم است. ولی در آن زمان بعضی‌ها نمی‌گذاشتند که این اتفاق بیفتد.

لاریجانی تصریح کرد: در مسئله سوریه هم ما از ابتدا می‌گفتیم که اجازه دهید فضا آرام شود تا اصلاحات صورت بگیرد ولی عده‌ای می‌گفتند که ما باید جنگ راه بیندازیم تا اصلاحات صورت بگیرد و ما با این مخالفیم چرا که در جنگ نمی‌توان اصلاحات صورت داد؛ فضای اصلاحات سیاسی همیشه نیازمند آرامش است.

* دوم‌خردادی‌ها به جای حرکت در چارچوب نظام، شروع به تیراندازی کردند

رئیس سابق سازمان صداوسیما با بیان اینکه همین اشتباه در دوران دوم خرداد هم وجود داشت، اضافه کرد: در آن زمان که آقایان سر کار آمدند باید در چارچوب نظام حرکت می‌کردند ولی شروع به شلیک و تیراندازی سیاسی کردند.



* من در صداوسیما از مطرح شدن افکار مختلف ابایی نداشتم

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که آیا در آن زمان مشی شما فرق نداشت، اظهار داشت: نه؛ این طور نیست، تا وقتی که آقایان در چارچوب کار کنند ما مشکلی نداریم چنانچه در مناظرات صدا و سیما برخی افراد هم شرکت می‌کردند، ما از طرح فکر ابایی نداشتیم؛ در آن زمان آیت الله مصباح و آقای حجتی کرمانی مسائل مهمی را در صدا و سیما مطرح می‌کردند و برنامه هم به صورت زنده پخش می‌شد.



* با توپخانه سیاسی نمی‌توان اصلاحات انجام داد

لاریجانی اظهار داشت: وقتی آقایان در مجلس تحصن کردند رفتارشان غلط بود و این رفتار به معنای شلیک و تیراندازی قلمداد میشود؛ آقایان در آن زمان اعتقاد به اصلاحات سیاسی داشتند منتهی میخواستند این اصلاحات با توپخانه انجام شود و در حال حاضر هم این طور است؛ اگر کسی حرف حسابی دارد باید به او مجال داد ولی اگر برخی میخواهند درگیری سیاسی ایجاد کنند باید بدانند که در درگیری سیاسی اصلاحات به وجود نمیآید.