به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، نامه نگاری های اخیر سران قوا و حاشیه های فراوان آن با وجود مشکلات اقتصادی مردم کشور، باعثشد آیت الله ناصر مکارم شیرازی و آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع عظام تقلید شیعیان واکنش شدید اعتراضی به آن داشته باشند.

آیت الله مکارم شیرازی: ایجاد تنش در جامعه حرام است

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی صبح چهارشنبه در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به نامه نگاری‌های اخیر در کشور از سوی برخی مسئولان، نسبت به عواقب هرگونه تنش آفرینی هشدار داد.
وی اظهار داشت: اخیرا در سطح جراید نامه‌هایی رد و بدل می‌شود که تنش آفرین است، ‌ بنده عرض می‌کنم در شرایطی زندگی می‌کنیم که ایجاد تنش در جامعه حرام است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: ‌مشکلاتی در کشور هست که باید به آن بپردازیم، ‌رهبر معظم انقلاب هم با تاکید از کارهای تنش آفرین نهی کردند، اما متأسفانه باز شاهد مسائل تنش‌زا آن هم برای مسائل غیر مهم در کشور هستیم.

مشکل گرانی و تورم را حل کنید

وی خطاب به مسئولان افزود: مسائل غیر اصلی و فرعی را رها کنید، نامه رد و بدل نفرمایید، به سراغ مشکلات اصلی مردم از جمله گرانی، ‌تورم و تحریم ها و تنگناهای اقتصادی و مشکلات اخلاقی بروید و برای حل آنها اقدام کنید.

آیت الله مکارم افزود: سراغ مسائلی که بود و نبود آن جزو مسائل اصلی کشور نیست نروید، نگاه کنید به رسانه‌های خارجی که چه غوغاها و تحلیل هایی می کنند و می گویند قوای مملکت به جان هم افتاده و کشور رو به بی ثباتی می رود.

مسائل فرعی را به سطح جامعه نیاورید

این مرجع تقلید افزود: با این وضع چرا مسائل غیر مهم و فرعی را به متن جامعه می آورید؟ مصلحت این است که بنشیند مشکلات را حل بفرمایید و اگر این گونه مسائل حل نشد آسمان به زمین نمی آید.

وی اضافه کرد: مراجع تقلید هم مسئولیت دارند در مواقع مختلف تذکر دهند، من هم وظیفه خود دانستم که تقاضا کنم افراد از این گونه تنش‌ها بر حذر باشند و تاکید کنم که مشکلات اصلی مردم را حل کنید.

آیت الله نوری همدانی: حرف خود را به روزنامه‌ها و رسانه ها و بیگانگان نکشید

آیت الله حسین نوری همدانی نیز در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به برخی از نامه‌ پراکنی های تنش‌آفرین بین روسای قوا، گفت: امروز نظامی در این مملکت به وجود آمده که حفظ آن از اوجب واجبات است و مردم به رهبری و مسئولان آن علاقه دارند و نمونه آن سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی بود که با استقبال پرشور مردم مواجه شد.

وی با بیان این که دشمنان از همان روزهای اول انقلاب با جنگ تحمیلی، تحریم و فشار و … در صدد از بین نظام اسلامی هستند، افزود: مردم این نظام را نظامی دینی می‌دانند و با ایمان خود آن را حفظ کرده اند؛ بنابراین باید این مردم را در صحنه نگه داشت.

برای حل مشکلات مردم تلاش کنید

آیت الله نوری همدانی قوای سه‌گانه را یکی از ارکان اصلی نظام اسلامی برشمردن و عنوان کرد: مسئولان قوا باید برای حفظ نظام و حل مشکلات مردم تلاش کنند.

وی ادامه داد: سران قوا باید وحدت، همدلی و صمیمیت داشته باشند و بسیار ناپسند است که در نظام اسلامی میان قوا اختلاف وجود داشته باشد.

حوزه علمیه قم به روسای قوا اعلام می‌کند که متحد باشید

این مرجع تقلید تاکید کرد: حوزه علمیه قم در کمال تواضع به روسای قوا اعلام می‌کند که متحد باشید و از اختلاف بپرهیزید، چون نظام اسلامی به راحتی به دست نیامده است.

وی با اشاره به نامه پراکنی بین مسئولان، گفت: چرا حرف خود را به روزنامه‌ها و رسانه ها و بیگانگان می‌کشید تا دشمن از آن سوء ‌استفاده کنند.

آیتالله نوری همدانی یادآور شد: ما از سران سه قوه میخواهیم که همدلی و صمیمیت خود را اعلام کنند و اتحاد قوای سهگانه را نشان دهند.