هدفمندی یارانه‌ها نیاز اساسی اقتصاد کشور

افکار- رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از مدیران صنایع غذایی کشور، این صنعت را از صنایع راهبردی و مهم کشور خواند و با اشاره به لزوم توجه جدّی به غذا و محصولات کشاورزی و دامی در مقطع حساس کنونی اظهارداشت: امید این بود که در سال حمایت از کار، تولید ملی و سرمایه ایرانی، وضع تولید، صنعت و کشاورزی کشور در مسیر پیشرفت تقویت شود، اما درگیر شدن در قدرتطلبیها و فعالیتهای جناحی و باندی این فرصت طلایی را از ما گرفت.

وی دغدغه‌ها و مطالبات تولیدگران و کارآفرینان کشور را به‌حق و جدّی عنوان کرد و گفت: وضع نامطلوب اقتصادی کنونی و درد و رنج صنایع تولیدی و کشاورزی نتیجه تحریم‌ها، سوءمدیریت‌ها و بی‌تدبیری‌هاست و لازم است اقتصاد و تولید کشور هر چه زودتر سامان یابد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه متولیان اقتصاد کشور راه را گم و به روزمرگی افتاده‌اند، تصریح کرد: برای کشوری چون ایران اسلامی با امکانات خدادادی فراوان، منابع انسانی غنی و ارزشمند و مدیران لایق و باتجربه، روزمرگی اقتصادی و فعالیت جزیره‌ای سمّ مهلک و نتیجه‌اش وابستگی هر چه بیشتر به واردات مصنوعات خارجی است.

هاشمی رفسنجانی به تلاش‌های بی‌دریغ کارشناسان و دلسوزان کشور برای تدوین اسناد مهمی چون سند چشم‌انداز ۲۰ ساله، برنامه چهارم و اصلاح صدر اصل ۴۴ قانون اساسی اشاره کرد و افزود: خواست عمومی و رهبری معظم انقلاب از تدوین و ابلاغ این اسناد بالادستی مهم ایجاد تحول و انقلاب اقتصادی در کشور بود، اما بی‌تدبیری‌ها، عدم استفاده از مدیران لایق و متخصصان فن، موجب روزمرگی و افزایش وابستگی کشور به محصولات خارجی شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آمارهای خلاف واقع که از تولید و اقتصاد کشور ارائه می‌شود، گفت: مردم به وضوح چند برابر شدن قیمت‌ها و کاهش ارزش پول ملی به یک‌سوم را با گوشت و پوست خود لمس می‌کنند، اما عده‌ای هنوز به آمار و ارقام تخیلی خود دلخوش هستند.

وی هدفمندی یارانه‌ها را نیاز اساسی اقتصاد کشور خواند و با اشاره به اجرای نادرست و انحرافی مرحله اول این طرح سرنوشت‌ساز تصریح کرد: نتیجه هدفمندی یارانه می‌بایست تقویت تولید و رشد اقتصاد و کشاورزی کشور می‌شد و نه سرازیر کردن مبلغی ناچیز به حساب مردم و در مقابل ایجاد تورم سرسام‌آور و کاهش شدید پول ملی.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام امنیت غذایی کشور را مهم خواند و با اشاره به موانع موجود در سر راه فعالیت صنایع کشور، به‌خصوص صنایع غذایی، ناهماهنگی و بعضاً عملکرد متضاد سازمان‌های نظارتی و مدیریتی مرتبط با تولید را زیانبار خواند و گفت: امروز مدیران صنایع و تولیدگران کشور انتظار دارند که اگر حمایت و کمکی به آنان نمی‌شود، لااقل بر سر راه فعالیت آنان موانع غیرضرور هم ایجاد نشود.

در ابتدای این دیدار نوبخت، به برگزاری سمینار یک روزه «امنیت غذایی» اشاره و با تأکید بر اهمیت صنعت غذا در کشور گفت: برابر تحقیقات و پژوهش‌های صورت گرفته، متأسفانه روند تولید محصولات کشاورزی در کشور در جهت عکس خوداتکایی حرکت کرده و وابستگی کشور به مصنوعات و محصولات خارجی و کشاورزی از ۲۶ درصد در ابتدای برنامه چهارم به ۵۴ درصد تا سال ۸۸ افزایش یافته است.

نوبخت با اشاره به اینکه هنوز فرصت برای احیای تولید و صنعت کشاورزی باقی است، توجه جدّی به امنیت غذایی در کشور را یادآور شد و افزود: زحمات بی‌دریغ و دلسوزانه تولیدگران صنایع غذایی کشور قابل ستایش و مستلزم حمایت جدّی است.

همچنین تعدادی از مدیران صنایع غذایی حاضر در جلسه مشکلات و موانع موجود بر سر راه این صنعت مهم و راهبردی را بیان و خواستار حمایت جدّی به تولید و کارآفرینی در کشور شدند.