جزییات چگونگی تائید طلاحیت داوطلبان شوراها

به گزارش افکارنیوز، حسین طلا در همایش هیات های نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان تهران، انتخابات را یک فرآیند سه بعدی دانست و گفت: در این فرآیند، حقوقی را باید برای حاکمیت، حقوقی را برای ملت و حقوقی را برای داوطلب انتخاباتی در نظر گرفت که این حقوق به هیچ وجه نباید قربانی دیگری شود به شکلی که حقوق حاکمیت، ملت و فرد داوطلب تامین گردد.

وی در این خصوص گفت: حفاظت و صیانت از این فرآیند سه وجهی بر روی دوش هیات های اجرایی و نظارت است؛ لذا هر گونه اشکالی که در این روند ایجاد شود، قطعا حقوقی از ملت، نظام و یا داوطلب تضییع خواهد شد.

وی افزود: باید صلاحیت کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر و روستا ولایتمداری و التزام عملی به اسلام و ابراز وفاداری به قانون اساسی باشد.

وی با بیان اینکه انتخابات شوراها همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در ۲۴ خردادماه سال ۱۳۹۲ برگزار خواهد شد اضافه کرد: در این انتخابات مجری یکی است و لیکن ناظر دو مجموعه است، یکی ناظرین شورای محترم نگهبان و دیگری ناظرین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که همان ناظرین مجلس شورای اسلامی می باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در این راستا مجلس شورای اسلامی ۵ نفر را که شامل ۳ نفر از کمیسیون شوراها و ۲ نفر از کمیسیون اصل نود با رای گیری در صحن علنی مجلس به عنوان هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخاب نموده است.

طلا در خصوص هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران گفت: هیات مرکزی نظارت از مجامع استانی خواست تا از بین نمایندگان هر استان ۳ نفر از نمایندگان مردم در مجلس را به عنوان هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای آن استان معرفی کنند که در تهران به همین شکل ۳ نفر انتخاب شدند که شامل آقایان نکو نماینده رباط کریم و بهارستان، بذرپاش نماینده تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و اخیرا پردیس و اینجانب که این ۳ نفر به عنوان اعضاء هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران می باشند.

وی در ادامه یادآور شد: اعضاء هیات نظارت استان تهران از امناء مردمی، نمایندگان و صاحب نظران خواستند تا اسامی پیشنهادی هیاتهای نظارت هر ۱۶ شهرستان را معرفی نمایند.

هر شهرستان ۵ نفر به عنوان اعضاء هیات نظارت آن شهرستان انتخاب گردیده و هیاتهای نظارت هر شهرستان بایستی اعضاء هیات های نظارت هر بخش را که شامل ۳ نفر می باشند را معرفی کنند.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا تاکید کرد: اعضاء هیات های نظارت علی القاعده نباید نسبت های نسبی و سببی با کاندیداها داشته باشند و این اعضاء به معنای واقعی باید امین مردم بوده و با قول لین برخورد نموده و به همه احترام بگذارند و آخرتشان را بر دنیای دیگران مقدم بشمارند.

طلا در این خصوص ادامه داد: ناظرین هر شعبه باید تایید هیات نظارت شهرستان و بخش خود را داشته باشند.

عضو هیات رئیسه مجمع نمایندگان تهران در خصوص تعداد اعضای اصلی و علی البدل شورای شهر گفت: به موجب ماده ۷ اصلاحی سال ۱۳۸۲ شهرهای تا ۲۰ هزار نفر جمعیت ۵ نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی البدل، شهرهای از ۲۰ هزار نفر تا ۵۰ هزار نفر جمعیت، ۷ نفر عضو اصلی و ۳ نفر عضو علی البدل، شهرهای از ۵۰ هزار نفر جمعیت تا ۱۰۰ هزار نفر، ۹ نفر عضو اصلی و چهار نفر عضو علی البدل، شهرهای از یکصد هزار نفر جمعیت تا ۲۰۰ هزار نفر، یازده نفر عضو اصلی و ۵ نفر عضو علی البدل، شهرهای از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تا ۵۰۰ هزار نفر، ۱۳ نفر عضو اصلی و ۶ نفر عضو علی البدل، شهرهای از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت تا یک میلیون نفر، ۱۵ نفر عضو اصلی و ۷ نفر عضو علی البدل و شهرهای بیشتر از یک میلیون نفر تا دو میلیون نفر جمعیت، ۲۱ نفر عضو اصلی و ۸ نفر عضو علی البدل و شهرهای بیش از دو میلیون نفر جمعیت، ۲۵ نفر عضو اصلی و ۱۰ نفر عضو علی البدل خواهند داشت که تهران ۳۱ نفر عضو اصلی و ۱۲ نفر عضو علی البدل دارد که ملاک تشخیص جمعیت هر شهر و روستا، سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ با اعلام رسمی مرکز آمار ایران می باشد.

دبیر مجمع نمایندگان تاکید کرد: کسانی می توانند داوطلب عضویت در شوراها شوند که تابعیت جمهوری اسلامی را داشته باشند و کسانی که تابعیت دوم دارند نمی توانند به عرصه انتخابات ورود نمایند.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، گفت: در انتخابات شوراها داوطلب در هنگام ثبت نام باید استعفای خود را در پستهای مطرح در ماده ۲۸ قانون که به تایید مقام مسئول رسیده باشد، ارائه نماید.

وی خاطرنشان کرد: باید اعضاء هیات های نظارت آبروی افراد را در صورت عدم تایید صلاحیت مد نظر قرار داده چه بسیار مواردی از این دست باعث شده که در خانواده فرد کاندیدا عدم صلاحیت شده مشکلاتی پیش آمده است لذا باید رضایت خداوند متعال را در این موارد مد نظر قرار داد.