قرائت نامه ستار بهشتی به مسئول اندرزگاه اوین

به گزارش سوال علی مطهری از مصطفی محمد نجار وزیر کشور در مورد ماجرای فوت ستار بهشتی در بازداشتگاه پلیس فتا دستور کار امروز مجلس بود.

بعد از سخنان وزیر کشور و توضیحات وی در خصوص اقدامات انجام شده در این خصوص، علی مطهری با بیان اینکه اتهام بهشتی، انتقاد از مسئولان نظام و شاید توهین به آنها در وبلاگ شخصی‌اش بوده است، گفت: البته توهین در قانون مجازات اسلامی تعریف خاصی دارد و باید شامل الفاظ رکیک باشد اما من چنین چیزی در نوشته‌های او ندیدم. سوال من این است که چرا باید در اثر سوء تدبیر و نقض قانون یک مساله کوچک تبدیل به یک مساله بزرگ و از دست رفتن جا یک جوان و آسیب وارد شدن به نظام اسلامی شود.

وی تصریح کرد: ممکن است عده ای معتقد باشند این مسائل را باید پنهان کرد و در اولویت طرح در مجلس نیست، اینها اشتباه می کنند، مطرح شدن این مسائل موجب تسلی خاطر جامعه و تقویت نظام می شود و به رفع کاستی‌ها کمک می کند و از سوی دیگر از وظایف اصلی نمایندگان مجلس دفاع از حقوق مردم است.
وی با بیان اینکه پیگیری این موضوع از سوی من چند علت دارد، گفت: اولین علت اهمیت موضوع از منظر دفاع از مظلوم است، همه وظیفه دفاع از مظلوم را داریم. از سوی دیگر نوع بینش موجود در بین برخی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در مورد حفظ نظام برداشت غلطی است و فکر می کنند برای حفظ نظام به هرکاری می توانند دست بزنند و برای آن از هر وسیله ای می توان استفاده کرد. کسانی که اقدام به قتل های زنجیره ای از جمله قتل داریوش فروهر و همسرش کردند در بازجویی های خود گفتند ما برای حفظ نظام برای ترساندن دیگر روشنفکران دست به این کار زدیم ولی دیدیم که چه آسیبی به نظام وارد کردند پس این بینش باید اصلاح شود.

اهم اظهارات مطهری در ادامه می آید:
*علت سوم پیگیری این موضوع از سوی من نقش موثر برخورد با افراد متخلف درون نظام در حفظ نظام است. اگر قانون در برابر اقویا ضعیف و در برابر ضعفا قوی باشد جامعه روی سعادت نخواهد دید.
* لازم است قبل از اینکه مخالفان نظام وارد مسائل داخلی شوند، حامیان نظام و نهادهای قانونی به این موضوعات بپردازند و احقاق حق کنند تا فرصت از آنها گرفته شود، به جای ورود شیرین عبادی باید نمایندگان وارد شوند و اجازه ندهند پرچم اصلاحات اجتماعی به دست مخالفان بیفتد.

*برخی می گوید این مسائل بهتر است در خفا به مسئولان تذکر داده شود و علنی نشود اما این نظر درست نیست. اولا اگر ما نگوییم این نیست که در جهان ارتباطات دیگران هم نگویند، ثانیا اگر علنی گفته نشود و در رسانه ها مطرح نشود، مسئولان مربوط حسابی برای آن باز نمی کنند و به رفتار خود ادامه می دهند. بارها شاهد بودیم که در کشورهایی که به حقوق مردم اهمیت کافی داده می شود بعد از اعلام یک تخلف در رسانه ها، بالاترین مسئول مربوط مانند وزیر یا رییس سازمان استعفا می‌دهد بنابراین طرح علنی موضوع آثار مخصوص به خود را دارد و بهره برداری رسانه های بیگانه توجیه مناسبی برای عدم طرح این مسائل نیست.

*من دو شرط برای قانع شدن و عدم پیگیری این سوال داشتم، اول عذرخواهی رسمی از خانواده ستار بهشتی، ملت ایران و مقام رهبری و اعلان آن از سوی صداوسیما و رسانه‌های دیگر بود که این شرط تحقق نیافت. در مساله مرگ خانم هاله سحابی در مراسم تشییع جنازه پدرش من سوالی از وزیر اطلاعات کردم و در کمیسیون امنیت ملی به ایشان گفتم این اتفاق نه خواست شما و نه خواست مقامات بالاتر بوده بلکه ماموری برخوردی خشنی کرده و با توجه به بیماری خانم سحابی این اتفاق افتاده است، چرا شما به خاطر خطای سهوی این مامور از خانواده وی و مردم عذرخواهی نمی کنید و واقعیت را به مردم نمی گویید تا علاوه بر افزایش اعتماد مردم به نظام، فرصت عرض اندام از مخالفان گرفته شود. نبود فرهنگ عذرخواهی در بین مسئولان نظام یک نقص بزرگ محسوب می شود.

* شرط دوم من جلب رضایت خانواده بهشتی بود که این شرط هم تحقق نیافت بلکه در مراسم چهلم ستار بهشتی آنها تحت فشار بودند، از سوی دیگر مدتی است که کیفرخواست متهم اصلی صادر شده اما پرونده به دادگاه ارجاع نشده است، ممکن است که بگویند مادر ستار بهشتی رضایت داده است، اما او گفته است که حکم بازداشت دخترم را نشان دادند تا از من رضایت بگیرند، نمی خواستم داغ دیگری روی سینه ام بماند مجبور شدم و امضا کردم. بعلاوه فرضا رضایت او را نافذ باشد حق مدعی العموم برای پیگیری پرونده محفوظ است. البته این موضوع ارتباط مستقیم با قوه قضاییه دارد اما چون این اتفاق در زیرمجموعه وزارت کشور افتاده است باید پیگیر باشد.

* از آنجا که این دو شرط برآورده نشد اکنون در صحن مطرح است، برخی این امر را موجب کاهش اقتدار نیروی انتظامی می دانند، و در نتیجه به صلاح نمی دانند آن را طرح کنند، اما باید گفت آنچه به صلاح نیست ضایع شدن حق مظلوم و سکوت در برابر آن است، تلاش ها و فداکاری های پرسنل نیروی انتظامی در بخش های مختلف بر کسی پوشیده نیست، و انتقاد از رفتار چند عضو این نیرو که به خیال خدمت به نظام صورت گرفته چیزی از ارزش ها و نقاط مثبت و اقتدار این نیروکم نمی کند.

* قصورهای پلیس فتا به این شرح است: ۱ - پرداختن به یک موضوع کم اهمیت و بی تاثیر در آسیب رساندن به نظام، خود پلیس فتا قبول دارد که تعداد بازدیدکنندگان از وبلاگ بهشتی در روز حداکثر ۸ نفر بوده و وی سطح بالایی از سواد نداشته و مطالبش تاثیرگذار نبوده است. از این رو به پلیس فتا توصیه می کنم در مورد دیگر وبلاگ نویسان که برخی از آنها اکنون زندانی هستند، سخت گیری نکنید و هر انتقادی را توهین و توطئه قلمداد نکنید. به عنوان مثال اکنون که اقای محمد نوری زاد که با قلم نسبتا توانای خود آزاد است و نامه ها و مقالات انتقادی و بعضا تندی می نویسد آیا آسیبی به نظام رسیده است؟ بلکه به این وسیله ای بخشی از مخالفان و منتقدان نظام تخلیه روانی می شوند پس اگر این انتقادات ادامه داشته باشد اتفاقی نمی افتد.

*ریشه نظام ما که همان اعتقاد مردم به نظام است آنچنان مستحکم است که تندترین انتقادات آن را متزلزل نمی کند بلکه انتقادات مشفقانه موجب رفع برخی کاستی ها می شود انتقادات مغرضانه هم صاحبانش را رسوا می کند.

*قصور دیگر پلیس فتا نگهداری متهم در بازداشتگاه غیرقانونی و بازجویی در دفتر پلیس فتا در روز تعطیل بوده است، همه می دانند، که نگهداری متهم در تحت نظرگاه فقط برای چند ساعت باحضور افسر نگهبان مجاز است اما ستار بهشتی در این تحت نظرگاه به مدت یک شب نگهداری شده است و پس از بازگیری از زندان اوین نیز باز هم به این تحت نظرگاه منتقل شده است.

* قصور سوم متهمان این پرونده رفتار خشونت آمیز با ستار بهشتی بوده است که ممکن است مصداق شکنجه محسوب شود. بهشتی در نامه ای با آقای اعلایی مسئول اندرزگاه ۳۵۰ زندان اوین به عنوان شکایت از بازجوی خود چنین نوشته است: «اینجانب ستار بهشتی در ۹ آبان در منزل بدون حکم از سوی پلیس فتا بازداشت شدم و در مدت دو روز بازجویی مورد انواع تهدید و ضرب و شتم قرار گرفتم، از فحش های ناموسی و انواع ضرب و شتم با مشت و لگد و بستن به میز و لگد زدن به سر بنده و اکنون در تاریخ ۱۱ آبان ۹۱ من را پلیس فتا باز احضار کرده و با خود می برد و من هر اتفاقی که برایم پیش آید مقصر را پلیس می دانم و اگر اعترافی از من گرفته شود تحت شکنجه بوده است، در مدت ۱۲ ساعت در اتاق ۲ بند ۳۵۰ اعضای اتاق شاهد آثار ضرب و شتم روی بدن من بوده اند، و دوبار به پزشک مراجعه کرده ام و در نهایت گزارش خودم را تقدیم شما می کنم و خواستار پیگیری این امر هستم.»

* دادستان کل کشور نیز به نقل از گزارش ابتدایی پزشکی قانونی عنوان کردند در چند نقطه از بدن ستار بهشتی از جمله ساق پا، دست، پشت، کتف و ران نشانه هایی از کبودی وجود داشته است بنابراین رفتار خشن با وی قابل انکار نیست، البته برکناری پلیس فتا توسط فرماندهی ناجا و نیز تدوین آیین نامه نظارت بر بازداشتگاه های موقت از سوی قوه قضاییه از اقدامات قابل تقدیر آنها است که نتیجه پیگیری این موضوع از سوی مجلس بوده است.

مطهری بعد از سخنان بخش دوم وزیر کشور در پاسخ به سوال محمد حسن ابوترابی فرد نایب رییس مجلس که ریاست بخش پایانی جلسه علنی را برعهده داشت مبنی بر قانع شدن یا نشدن از سوال، گفت: آن دو شرط من از سوی وزیر کشور و مسئولان انجام نشد، رضایت خانواده ستار بهشتی کسب نشده است لااقل دیه او را بپردازند، از سوی دیگر عذرخواهی هم نشده است، ما در جایگاه دفاع از نظام هستیم و می خواهیم بگوییم حکومت خود مدعی است.
وی بر این اساس پاسخ وزیر را قانع کننده ندانست اما مجلس از پاسخ وزیر قانع شد.