انتقاد نمایندگان از عدم پاسخگویی وزرا

به گزارشافکارنیوز،۵ نفر ازنمایندگان مجلس طی سخنانی در مجلس تذکرات شفاهی خود را به مسئولان اجرایی مطرح کردند.

ابوالقاسم جراره نماینده مردم بندرعباس به عنوان نخستین تذکر دهنده شفاهی در صحن علنی با اشاره به عدم اجرای مصوبه دولت در مورد راه‌اندازی دانشکده صنعت نفت و گاز در خوزستان درخواست اجرای این مصوبه را داشت.

وی همچنین با اشاره به شرایط آب و هوایی استان خوزستان گفت: بیش از ۷ سال است که در این استان ۲۲ هزار خانواده در خصوص اشتراک برق در نوبت قرار دارند. همچنین مشکل دیگر ما در حوزه بهداشت و درمان است. ما شاهد کمبود تجهیزات و دارو در بیمارستان مرکزی بندرعباس هستیم.

محمد دامادی نماینده مردم ساری در مجلس در تذکر شفاهی به رئیس جمهور با اشاره به وجود زباله در دریای مازندران یادآور شد: دریای مازندران به عنوان بزرگترین انگیزه گردشگری محسوب می‌شود، اما زباله‌ها این دریا را تهدید می‌کند.

وی خطاب به وزیر بهداشت از قیمت بالای دارو برای بیماران سرطانی و کمبود دارو در کشور انتقاد کرد.

نماینده مردم ساری در خصوص واردات مرکبات افزود: داستان واردات مرکبات مانند داستان برنج شده است. استان مازندران ۲.۲ میلیون تن تولید مرکبات دارد در حالی که در این فصل اجازه واردات داده می‌شود.

دامادی همچنین در خصوص مشکلات کارگران فولاد خاطرنشان کرد: کارگران فولاد در تمام کشور نماینده دارند اما چرا معضلات آنها حل نمی‌شود و چرا کسانی که باید در زیر اعماق زمین کار کنند، باید التماس کنند تا حقوق خود را دریافت کنند. لذا از رئیس مجلس درخواست دارند که این مشکلات حل شود.

حجت‌الاسلام موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس طی تذکر شفاهی به وزیر بهداشت گفت: در دشتستان بیمارستانی به نام ۱۷ شهریور وجود دارد که با افتتاح یک بیمارستان دیگر به نام گنجی بیماران به آنجا منتقل شدند اما این دو بیمارستان تا به حال به حال خود رها شده و بیماری آنها تشدید شده است.

وی همچنین به وزیر جهاد کشاورزی در مورد جریان عدم سیاست‌گذاری درست و صحیح برای خرما و نخل‌داران تذکر داد و از وی درخواست کرد تا مابه‌التفاوت گندم به آنها پرداخت شود.

حجت‌الاسلام روح‌الله بیگی نماینده مردم میاندوآب در مجلس ضمن تشکر از رئیس جمهور به خاطر مصوبه احیای دریاچه ارومیه گفت: تذکر من به مسئولان ذیربط برای این پروژه عظیم ملی است چرا که همه باید تلاش کنیم تا قبل از ایجاد سونامی نمک این بحران کنترل شود.

وی از مسئولان درخواست کرد تا تدابیر لازم برای اشتغال جوانان اتخاذ شود و همچنین خواستار تعیین قیمت کود شیمیایی و سم از سوی مسئولان شد.

در خاتمه عمران علی محمدی نماینده مردم ایلام اظهار داشت: از مهمترین وظایف مجلس در حوزه نظارت مراقبت از توزیع عادلانه اعتبارات کشور در بخش‌های هزینه‌ای است که ازجمله حوزه‌های مهم شهرداری‌ها است.

وی ادامه داد: با بررسی‌های به عمل آمده مشخص شده که به دلایل نامعلوم به استانها تبعیض روا شده به طور مثال به استان اصفهان ۲۰۰ میلیارد، به استان مرکزی ۳۲ میلیارد، به استان ایلام ۸۰۰ میلیون تومان و به آذربایجان غربی کمتر از یک میلیارد اختصاص داده شده است.

نماینده مردم ایلام افزود: توزیع اعتبارات معمولا با دو شاخص جمعیت و توسعه نیافتگی صورت می‌گیرد، اما سوال این است که توسعه نیافتگی یکی از ملاک شهرداری‌ها است، مگر عقب‌افتاده‌تر از مناطق غربی مانند ایلام وجود دارد؟ بنابراین انجام اینگونه تبعیض‌ها توسط سازمان شهرداری‌ها باعثشده که بیش از ۷۰۰ شهرداری در آستانه ورشکستگی قرار گیرند. بنابر این با نظارت جدی مجلس باید این موضوع بررسی شود.

محمدی در پایان از وزرا درخواست کرد تا جواب تلفن نمایندگان را بدهند و گفت: اگر نماینده‌ای به شما مراجعه می‌کند برای کار خودش نیست بلکه برای مردم استانها است تا مشکلات آنها برطرف شود.

در خاتمه تذکرات شفاهی ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس یادآور شد: نمایندگان مجلس به خصوص نمایندگان استانهای یزد، اصفهان و اردکان به مناسبت حادثه تصادف اتوبان قم - تهران که منجر به کشته شدن ۴۴ نفر و مجروح شدن ۴۰ نفر شد تاسف خود را اعلام کرده و برای جان باختگان طلب مغفرت و برای مصدومان آرزوی بهبودی داشتند و از مسئولان اجرایی انتظار دارند تا به این موضوع رسیدگی کنند.