توفیقی: دانشگاه‌ها باید با سیاست‌های کلان هماهنگ باشند

به گزارشافکارنیوز،جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز بازگشایی دانشگاه‌ها، با گرامیداشت یاد و خاطره امام(ره) و شهدا و همچنین با درود بر محضر رهبر انقلاب، گفت: رسالت اصلی دانشگاه تقویت روحیه تحقیق و تدبیر، بسیج کردن همه ظرفیت‌ها در زمینه خلاقیت و ارتقای فرهنگ علم‌دوستی، تغییر اخلاقیات و توسعه نگرش علمی به جهان هستی، آموزش اساتید و فرهیختگانی در جهت حل مشکلات کشور در توسعه پایدار و کمک به ارتقاء و اشاعه دانش بشری است.

وی افزود: وزارت علوم سیاست‌ها و فضایی را باید برای علم و دانش فراهم کند تا علم به ذات خود بتواند در جهت ایجاد روحیه اعتماد به نفس و آگاه کردن جامعه نقش ایفا کند.

توفیقی خاطرنشان کرد: با توسعه علم در کشور زنان و مردان آگاه و بهره‌مند از دانش به تربیت نسلی فرهیخته و آشنا به علم می‌پردازند و اثرگذاری این مقوله در رسیدن به تحقق آرمان‌ها دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه در جامعه دانش‌محور علم هویت ارزشمندی برای خود قائل است و آن را به دارندگان خود منتقل می‌کند، یادآور شد: رعایت حقوق دیگران و احترام به قداست علم به ویژه در زمینه رفتار علمی و اندیشه‌ای به مرور با توسل به علم و دانش فضای علمی در کشور به سمت برطرف کردن مشکلات جامعه حرکت می‌کند و بدین ترتیب شاهد اثرگذاری آن در جامعه خواهیم بود.

سرپرست وزارت علوم تصریح کرد: از این نظر دانشگاه و مراکز تحقیقاتی و دانش‌آموختگان علم همواره عنصری موثر در جامعه محسوب می‌‌شوند.

توفیقی خاطرنشان کرد: با محور قرار دادن پژوهش و نهادینه کردن علم در حوزه آموزش می‌توان آن را وارد مقوله توسعه صنعت کرد و جامعه را از آن بهره‌مند ساخت.

وی افزود: توجه به اسناد بالادستی نقشه جامعه علمی کشور و قانون وزارت علوم و همچنین توجه به دانشگاهیان از مهمترین اولویت‌های اصلی وزارت علوم است.

سرپرست وزارت علوم ادامه داد: توسعه زبان فارسی در عصر ارتباطات، دانشگاه‌های ایران را در سطح جهان به عنوان یک مرجع علمی مطرح می‌کند و با توسل به برنامه‌های پژوهشی می‌توانیم در زمینه نیازهای امروز جهان از طریق علم موجود در کشور گام‌هایی را برداریم.

توفیقی گفت: باید بهترین شرایط و فرصت را برای دانش‌آموختگان کشور مهیا کنیم و در این زمینه رشد و فعالیت قانونی تشکل‌های سیاسی، فرهنگی و علمی در کنار رشد توانمندی دانشجویان آنها را برای پذیرفتن نقش‌های خود در جامعه آماده می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ‌ همکاری با فرهیختگان و همراهی با آنها از مهمترین برنامه‌های وزارت علوم است و معتقدیم سهم قابل توجهی از علم در زمینه نیازهای پژوهشی و علمی است که با ارتقای شرکت‌های دانش‌بنیان کارایی علمی و پژوهشی در کشور دو چندان خواهد شد.

سرپرست وزارت علوم در پایان با بیان اینکه دانشگاهها باید در مسیر نیازهای خود و کلان کشور و همراه با سیاستهای کلان کشور حرکت کنند، گفت: سیاستهای دانشگاهها باید با سیاستهای کلان کشور هماهنگ باشد و در این میان هیچ تصمیمی نمیتواند بدون در نظر گرفتن جایگاه این نهاد آموزشی و سیاستهای کشور وضع شود.