شرمن: توافق اولیه برای تداوم گفت‌وگو‌ها زمان می‌خرد

به گزارش افکارنیوز، ایران و گروه ۱ + ۵ در تاریخ ۲۴ نوامبر به توافقی دست یافتند که براساس آن ایران در ازای توقف برخی فعالیت‌های هسته‌ای‌اش، مقداری از درآمدهای مسدود شده‌اش را پس می‌گیرد. این توافق علاوه بر آن خواستار مذاکرات برای رسیدن به یک توافق کامل در عرض یک سال است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اعضای کنگره آمریکا از این توافق ایراد گرفته و مدعی‌اند که لغو تحریم‌ها علیه ایران پیش از این‌که تهران اقدام قابل توجهی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای‌اش اتخاذ نکند عاقلانه نیست.

وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در زمینه امور سیاسی روز سه‌شنبه در جمع قانونگذاران آمریکا گفت: ما این را یک گام اولیه می‌دانیم، بنابراین شکافت‌هایی را که وجود دارد درنظر نمی‌گیریم، زیرا این توافق نهایی نیست.

شرمن خطاب به اعضای کنگره روابط خارجی سنای آمریکا با بیان این‌که «این توافق بی‌نقص نیست» مدعی شد: ولی برنامه آن‌ها را به روش‌های قابل توجهی متوقف می‌کند و عقب می‌راند و به ما زمان می‌دهد تا درباره آن توافق جامع، مذاکره کنیم.

قانونگذاران آمریکا‌یی در زمینه سیاست آمریکا در قبال ایران کمی نفوذ دارند؛ زیرا می‌توانند طرحی را که تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کند تصویب کنند، گامی که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در طول مذاکرات فعلی با آن مخالفت کرده و تهدید کرده است که چنین طرحی را وتو خواهد کرد.

تلاش برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در کنگره متوقف شده و قانونگذاران در حال رایزنی درباره معرفی کردن یا نکردن یک قطع‌نامه ضعیف‌تر و غیر الزام‌آور هستند که نگرانی‌هایی را ابراز می‌کند و از مذاکره‌کنندگان می‌خواهد که شروط قاطعانه‌ای را در مذاکرات هسته‌ای مطرح کنند.

رابرت منندز، دموکرات آمریکا‌یی که سیاست کمیته روابط خارجی سنا را بر عهده دارد و علاوه بر آن عضو کمیته بانکداری سنا که در زمینه تحریم‌ها صلاحیت دارد، است گفت که از توافق اولیه با ایران راضی نیست.

منندز گفت: ما رژیم تحریم‌های بین‌المللی‌مان را که بسیار موثر بوده است به خطر انداخته‌ایم، بدون اینکه به طور مشخص و واضح پارامترهایی را که در توافق نهایی انتظار داریم، تعریف کنیم. نباید این طور شود که ما آنقدر به دنبال یک توافق باشیم که بیشتر از آنچه به دست می‌آوریم، ‌امتیاز دهیم.

باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا‌یی گفت که توافق موقتی ضعیف است، زیرا جلوی برخی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران را می‌گیرد، ولی اجازه می‌دهد برخی فعالیت‌های دیگر ادامه پیدا کند.

وی علاوه بر آن گفت که شرکت‌های خارجی در حال مقدمه‌چینی برای سرمایه‌گذاری در ایران در صورت لغو دائمی تحریم‌ها هستند.

کورکر گفت: مردمی از سراسر جهان در حال آماده کردن خود برای تجارت با ایران هستند.

شرمن گفت: شرکت‌ها با امید این‌که یک توافق نهایی حاصل شود به ایران سفر می‌کنند، گرچه آمریکا معتقد است که هنوز هیچ قرارداد تجاری بسته نشده است.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده هسته‌ای ارشد این کشور با بیان این‌که " اگرچه ما نمی‌خواهیم که آن‌ها به ایران بروند، زیرا معتقدیم که این کار پیام اشتباهی را ارسال می‌کند، اگر این کار را انجام دهند در واقع به دولت(حسن) روحانی(رئیس جمهور ایران) فشار آورده‌اند " به طور تلویحی گفت که اگر انتظار انعقاد چنین قراردادهای تجاری برآورده نشود مقامات ایران با انتقادات داخلی روبرو خواهند شد.

برخی قانونگذاران آمریکا‌یی در این جلسه نگرانی خود را از توافق پیشنهادی نفت در ازای کالا بین روسیه و ایران ابراز کردند. آمریکا مسأله این قرارداد را با تهران و مسکو مطرح کرده است و هشدار داده که چین توافقی می‌تواند در معرض تحریم‌های آمریکا قرار گیرد.

شرمن گفت که این مسأله " در عالی‌ترین سطح " مطرح شده است تا اطمینان حاصل شود که این توافق پیش برده نمی‌شود.

مذاکرهکننده هستهای ارشد آمریکا گفت: برداشت خود من پس از روشن شدن این موضوع این است که در مرحله کنونی چیزی پیش برده نخواهد شد.