حضور ۵ وزیر در ۵ کمیسیون تخصصی

به گزارش افکارنیوز، کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی روزهای یک‌شنبه، دوشنبه و سه‌شنبه این هفته جلسه دارند و وزرای علوم، کشور، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و صنعت و معدن در جلسا‌ت آنها حضور می‌یابند.

** حضور فرجی دانا در کمیسیون آموزش / بررسی سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی


کمیسیون آموزش و تحقیقت مجلس روز یکشنبه با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور، بررسی سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در موضوع اقتصاد مقاومتی را در دستور کار دارد.

روز سه شنبه نیز رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای پاسخگویی به سوالات حسین فتاحی، مقداد نجف‌نژاد، سعید اربابی و علی ایرانپور در جلسه کمیسیون حضور می‌یابد. ادامه بررسی طرح مالکیت صنعتی نیز در دستور کار این کمیسیون در هفته آینده قرار دارد.

** بررسی تعیین وظایف و اختیارات وزارت تعاون در کمیسیون اجتماعی

کارگروه رفاه اجتماعی کمیسیون اجتماعی روز یکشنبه به بررسی لایحه تعیین وظایف و اختیارات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌پردازد.

** حضور وزیر صنعت و رئیس بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی

اعضای کمیسیون اقتصادی روز یکشنبه نشستی با رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مدیران عامل بانکهای دولتی دارند تا عملکرد آنان در سال جاری و مشکلات بانکی را بشنوند. ادامه بررسی طرح تسهیل تسویه بدهی ارزی واحدهای تولیدی به حساب ذخیره ارزی نیز در دستور کار روز یکشنبه این کمیسیون است.

روز سه‌شنبه نیز این کمیسیون ضمن بررسی مشکلات صنایع شیر در کشور با حضور مسئولان ذی‌ربط، از وزیر صنعت، معدن و تجارت برای پاسخگویی به سئوالات امیر خجسته نماینده همدان، سیدمسعود میرکاظمی نماینده تهران و نیز تعدادی از نمایندگان به نمایندگی حسین طلا نماینده تهران دعوت کرده است.

نخستین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد مقاومتی و بررسی راهکارهای لازم در این خصوص نیز روز سه شنبه در کمیسیون اقتصادی مجلس تشکیل می‌شود.

اعضای این کمیسیون روز سه‌شنبه نشستی را با مسئولان و مدیران بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و استماع گزارشهای آنان در خصوص عملکرد در سال جاری و برنامه‌های سال آینده(بیمه شخص ثالث) دارد.

** بررسی آخرین وضعیت پنج سرباز گروگان گرفته‌شده در کمیسیون امنیت

اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در جلسه روز یکشنبه خود بررسی آخرین وضعیت پنج سرباز گروگان گرفته‌شده در مرز پاکستان و همچنین بررسی آخرین اخبار و تحولات اوکراین را در دستورکار دارند.

روز سه‌شنبه نیز استماع گزارش سفر اعضای کمیسیون، استماع گزارش روند بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ توسط منتخبین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در کمیسیون تلفیق و بررسی نحوه اجرایی شدن سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار دارد.

** بررسی اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در کمیسیون انرژی

اعضای کمیسیون روز شنبه با حضور کارشناسان وزارتخانه‌های نفت، نیرو، مرکز پژوهشهای مجلس، سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و سازمان هدفمندی یارانه‌ها بررسی اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها را بررسی می‌کنند.

بررسی لایحه یک شوری اساسنامه انرژی‌های تجدیدپذیر(ساتبا) با حضور کارشناسان وزارت نیرو، مرکز پژوهشهای مجلس، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور نیز در دستور کار روز یکشنبه کمیسیون انرژی است.

روز سه‌شنبه کمیسیون انرژی طرح یک شوری استفساریه ماده(۵۸) الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت با حضور کارشناسان وزارت نیرو، مرکز پژوهشهای مجلس و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور را بررسی می‌کند.

بررسی طرح یک شوری ایجاد رونق در ساخت‌و‌ساز و تسهیل صدور پروانه ساختمانی در شهرها با حضور کارشناسان وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، نفت، نیرو، کشور، مرکز پژوهشهای مجلس و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور نیز در دستور کار این کمیسیون است.

** بررسی راهکارهای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی در کمیسیون بودجه


اعضای این کمیسیون روز یکشنبه به بحثو تبادل نظر پیرامون راهکارهای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی در حوزه تقنین و نحوه نظارت بر اجرای آن می‌پردازند و روز سه‌‌شنبه رسیدگی به طرح اصلاح قانون محاسبات عمومی و طرح اصلاح قانون برنامه و بودجه را در دستور کار دارند.

** جلسه بهداشت و درمانی‌ها با وزیر بهداشت در وزارتخانه


اعضای کمیسیون بهداشت روز یکشنبه بررسی لایحه تعیین وظایف و اختیارات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و طرح بیمه اجتماعی فراگیر را در دستور کار دارند.

روز سه‌شنبه نیز نشست مشترک اعضای کمیسیون با وزیر و مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در محل وزارتخانه تشکیل می‌شود.

** ادامه بررسی طرح حمایت از صنعت برق در کمیسیون صنایع

در کمیسیون صنایع علاوه بر ادامه بررسی طرح حمایت از صنعت برق کشور، گزارش انجمن مهندسی دریایی ایران در خصوص عملکرد و برنامه‌های انجمن رسیدگی می‌شود.

در جلسه روز سه‌شنبه نیز طرح تسهیل تسویه بدهی ارزی واحدهای تولیدی به حساب ذخیره ارزی به عنوان کمیسیون فرعی بررسی می‌شود.

همچنین هیئت‌های تحقیق و تفحص از صنعت فولاد کشور، عملکرد شرکت ملی مس و صنعت خودروسازی کشور هفته آینده جلسات جداگانه‌ای برای بررسی گزارشهای واصله برگزار می‌کنند.

** وزیر راه و کشور میهمانان کمیسیون عمران

اعضای کمیسیون عمران روز یکشنبه بررسی طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را ادامه می‌دهند. ضمن آنکه طرح نحوه تأمین غیرنقدی پیمانکاران پروژه های عمرانی حمل و نقل و آب و فاضلاب نیز در نوبت رسیدگی قرار دارد.

کمیسیون عمران در هفته آینده برای طرح ارزیابی زیست محیطی ایران و طرح تعیین وظایف سازمان توسعه و عمران دریا و ساحل رای‌گیری می‌کند.

روز سه‌شنبه نیز این کمیسیون بررسی لایحه یک فوریتی تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور را در دستور کار دارد.

این کمیسیون از وزیر راه و شهرسازی نیز برای پاسخگویی به سوالات مهرداد بذرپاش نماینده تهران به نمایندگی از سؤال‌کنندگان و یونس اسدی نماینده مشکین‌شهر دعوت کرده است.

وزیر کشور دیگر مهمان کمیسیون عمران در روزه سه‌شنبه است تا به پرسش‌های مطرح شده از سوی مقداد نجف‌نژاد نماینده بابلسر، ایرج ندیمی نماینده لاهیجان، حمیدرضا پشنگ نماینده خاش و میرجاوه توضیح دهد.

** بررسی جشنواره فجر و حضور وزیر کشور در کمیسیون فرهنگی


اعضای کمیسیون فرهنگی روز یکشنبه به بررسی مسایل فرهنگی کشور می‌پردازند و گزارش رئیس سازمان سینمایی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص برگزاری جشنواره‌های فیلم فجر، موسیقی و تئاتر را استماع می‌کنند.

روز سه‌شنبه نیز وزیر کشور به کمیسیون فرهنگی مجلس می‌رود تا به سوالات سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان و علی مطهری نماینده تهران پاسخ دهد.

گزارش نمایندگان این کمیسیون در کمیسیون تلفیق در خصوص بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور در بخش فرهنگ نیز در دستور کار این کمیسیون قرار دارد.

** حضور وزیر کشاورزی در کمیسیون کشاورزی

اعضای کمیسیون کشاورزی روز یکشنبه علاوه بر بحثو تبادل نظر پیرامون سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری، رسیدگی به بررسی طرح ارزیابی زیست محیطی را ادامه می‌دهند.

روز سه‌شنبه نیز علی حجتی وزیر جهاد کشاورزی برای پاسخگویی به سوالات محمد حسن‌نژاد نماینده مرند، سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان، مؤید حسینی‌صدر نماینده خوی، محمد دامادی نماینده ساری، جلیل جعفری بنه خلخال نماینده خلخال، محمدسعید اربابی نماینده ایرانشهر، مهناز بهمنی نماینده سراب، سیدشکرخدا موسوی نماینده اهواز و علی ایرانپور نماینده مبارکه(سه فقره سؤال) در این کمیسیون حضور می‌یابد.

هیئت تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان چای کشور و هیئت تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور هفته آینده جلسه دارند. ضمن آنکه انتخابات هیئت رئیسه هیات تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور هفته آینده برگزار می‌شود.