به گزارش افکارنیوز، او همچنین گفته است: «اگر توافقنامه میان ایران و غرب حاصل شود قطعا اقتصاد ایران به سمت و سوی شکوفایی حرکت خواهد کرد و اقتصاددانان بعد از حصول توافق بر مبنای برنامه، اقتصاد کشور را جلو خواهند برد»!

او البته در ادامه همین یادداشت نوشته است: ساختار اقتصاد ایران باید اصلاح و متحول شود واین تحول به رفع تحریم‌ها بستگی ندارد.

*اگرچه تاج‌گردون در قسمت انتهایی مطلب خود اذعان می‌کند که تغییر و تحول در اقتصاد ایران به رفع تحریم‌ها بستگی ندارد اما باید پذیرفت که جمله «اقتصاددانان بعد از حصول توافق، اقتصاد کشور را به جلو خواهند برد»! که مدت‌هاست در کلام کسانی که عموماً وابستگی‌هایی را نیز به یک جریان سیاسی خاص دارند نیز به انحاء مختلف تکرار می‌شود؛ جمله‌ای صددرصد حاوی اشکال است.

این در حالی است که تاج‌گردون، پیش از این و در روزهای پس از توافق لوزان نیز در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا با بیان اینکه مذاکرات اثر بسیار مثبتی بر اقتصاد کشور خواهد داشت، گفته بود: ‌

«اثر اقتصادی رفع تحریم‌ها بسیار بالا است…توافقنامه نهایی و لغو کامل تحریم‌ها، پارامترهای مهم اقتصادی را تحت تاثیر قرار خواهد داد…رفع تحریم‌های اقتصادی، در جریان مبادلات پولی و مالی، فروش نفت، گاز، پتروشیمی، بیمه، سوییفت و حل بسیاری از مشکلات کشور تاثیر دارد و آثار مثبت آن بسیار زیاد خواهد بود»!

گره زدن سرنوشت اقتصاد کشور به مسئله رفع تحریم‌ها؛ خطری است که به شدت افکار عمومی و اوضاع اقتصادی کشور را تهدید می‌کند.

صدای این ماجرا تا آن حد بلند بود که حتی مورد اشاره مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت و معظم‌له در یکی از بیانات خود صریحاً اشاره کردند که هم در دولت کنونی و هم در دولت قبلی، کسانی بوده‌اند که برای رفع مشکلات کشور چشم به خارج از مرزها دوخته‌اند.

«با توافق همه چیز ارزان می‌شود»! بیت‌الغزل تمامی صحبت‌ها و سخنان وابستگان جریان سیاسی خاص است که از ۲ سال قبل تاکنون تمام همّ و غمّ خود را مصروف نهادینه‌سازی آن در ذهن قشرهای مختلف جامعه کرده‌اند.

مسئله‌ای که توافق شش‌ماهه ژنو بعنوان یک تجربه نشان داد شدنی نیست و اساساً هم چهره‌های مبرّز کشور تاکنون بارها و بارها اذعان کرده‌اند که اثر کل تحریم‌ها بر اقتصاد کشور و معیشت خانواده‌های ایرانی کمتر از ۳۰ درصد است.

«سطح معیشت مردم از امروز ارتقا می‌یابد»، «بازار مسکن رونق پیدا می‌کند»، «قیمت‌ها ارزان شد»، «احتمال کاهش قیمت‌ها وجود دارد»، «دریافت‌های ارزی ایران صدبرابر می‌شود» و … تنها بخشی از جملاتی است که چهره‌ها و تریبون‌های جریان سیاسی خاص، درباره اثر توافقات ژنو و لوزان به‌کار برده‌اند.

گفتنیست صحبتهای عدهای مبنی بر آثار مثبت رفع تحریمها پس از حصول توافق نهایی و پیشرفت اقتصاد کشور پس از توافق! در حالی مطرح میشود که به نظر میرسد به جای امید بستن به خیالات پساتحریمی(بویژه آنکه دشمن پس از توافق ژنو و حتی پس از توافق لوزان نیز مجدداً دست به تحریم ایران اسلامی زد) باید بر اقتصاد مقاومتی و توجه به ظرفیتهای داخلی تأکید کرد و درباره مسئله تحریمها که ۳۶ سال است علیه ایران اعمال میشوند نیز صادقانهتر با افکار عمومی سخن گفت.