توافق فقط در سایه عزت ملت
گروه سیاسی -

این روزها همزمان با نگارش پیش‌نویس متن توافق‌نامه هسته‌ای در حالی شاهد کارشکنی ضد ایرانی دولتمردان امریکایی در قبال مذاکرات هستیم که، کنگره این کشور نیز به عنوان بازیگری جدید، برای به حاشیه کشاندن میز گفت‌وگو وارد گود شدند تا تردید نسبت به صداقت امریکایی‌ها در قبال مذاکرات هسته‌ای و توافق احتمالی بیش از گذشته رنگ بگیرد.

به گزارشافکارنیوز، پنج‌شنبه گذشته نیز، سنای آمریکا، طرح نظارت بر توافق هسته‌ای با ایران را به‌اتفاق آرا به تصویب رساند.


مواضع وارونه امریکایی ها همچنان ادامه دارد



همزمان با آغاز نگارش متن توافق نامه جامع صدای گستاخی‌های امریکایی‌ها برای توافق نکردن با ایران هر روز بلندتر می شد، در جریان گفت‌وگوهای هسته‌ای، بسیاری مواضع، خواسته‌ها و تحمیل و تهدید از سوی آمریکایی‌ها و کشورهای غربی عضو ۱ + ۵ در قالب سخنرانی، مصاحبه، بیانیه، فکت‌شیت و‌… مطرح شد، که با واکنش و پاسخ تحلیلی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روبرو گشت.

یکی از آن موارد زیاده‌طلبانه بازرسی‌های نامتعارف آژانس و حتی آمریکا از تأسیسات هسته‌ای و مراکز نظامی بود، که پس از طرح این موضوع، رهبر انقلاب با قاطعیت آن را رد کردند و با این موضع قاطع، از یک توطئه پلید و استعماری جلوگیری نمودند. نتیجه این موضع این خواهد بود که موضوع گفت‌وگوها فقط مسائل هسته‌ای است و مسائل دیگر از جمله موارد دفاعی، نظامی و امنیتی در آن جایی ندارد.

سه شنبه این هفته، وین اتریش بار دیگر میزبان تیم مذاکره کننده هسته ای ایران و اعضای ۱ + ۵ است تا ادامه نگارش متن پیش نویس توافق نامه جامع که در حال حاضر روزهای پرحاشیه ای را می گذراند، در این شهر از سر گرفته شود.

به رغم همه تلاش های خستگی ناپذیر تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در یک سال و نیم گذشته و البته یک دهه مذاکره با کشورهایی که تنها بخاطر ادعاهایی واهی ایران را به ساخت بمب اتم متهم می کنند و این ریتم ناسازگاری آنها بویژه امریکایی ها برای برهم زدن توافق احتمالی هر روز تند تر می شود اما کارشناسان همچنان به مذاکره کنندگان توصیه می کنند که با قاطعیت بر احقاق حقوق هسته ای ملت اصرار ورزند وبه جنگ روانی که امریکایی و متحدانش به ویژه پس از تفاهم سیاسی سوییس به راه انداختند توجه نکنند.

ناظران سیاسی بر این نظر اتفاق دارند که با وجود این جنگ روانی و چالش های موجود که حتی از سوی منتقدین داخلی نیز شنیده می شود به نظر می رسد که دستیابی به توافق هسته ای تا روز یازدهم تیرماه امکان پذیر باشد.


به حاشیه سازی ها توجه نکنید


دکتر سید رضا صدرالحسینی کارشناس حوزه دیپلماسی در خصوص آینده توافق هسته ای و اینکه آیا یازدهم تیر ماه توافقی حاصل خواهد شد به خبرنگار افکار نیوز گفت: با توجه به شروع دور جدید مذاکرات که در حقیقت دهمین دور گفت وگو ها از سلسله مذاکرات توافق نامه هسته ای نیز نامیده می شودو باید نام آن را از لوزان تا توافق احتمالی نهایی نامید مشاهده می نماییم که موضوعات و مسائل حاشیه ای بیش از حد معمول بوده و پس از پایان جنگ فکت شیت ها، مجددا نزاع بازرسی ها و چگونگی رفع تحریم تحریم ها از سوی غربی ها مطرح شده است.

صدر الحسینی معتقد است دست اندرکاران دیپلماسی به خوبی می دانند که موضوع گفت وگوهای سیاسی آن هم در سطح بالا و برسر موضوعات مهم، مسائلی نیستند که بدون حاشیه باشد اما حاشیه های گفت وگو های مذکور بیش از اندازه از حد استاندارد خارج شده است و به نظر می رسد بیشتر به عملیات روانی شبیه شده است تا حاشیه های معمولی دیپماتیک.

وی در ادامه تصریح کرد: در حقیقت با مقایسه گفت و گو های متعدد سالت که بین دو کشور امریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق بر روی نابودی و محدود نمودن موشک های بالستیک انجام می شد نیز به این میزان حاشیه پردازی نداشت که غربی ها در گفت وگو های هسته ای با ایران حاشیه ایجاد نموده اند.

وی با بیان اینکه باید به این اصل توجه نمود که تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران با پشتوانه حمایت ملت و رهبری وارد این دور از مذاکرات شده و همه تلاش خویش را می نماید تا از حاشیه ها پرهیز نماید تصریح کرد: ضمن تقدیر از این استقامت در گفت وگوها این توصیه دلسوزانه نیز لازم است که سربازان خط مقدم دیپلماسی نباید فریب اقدامات غربی ها را بخورند و تحت تاثیر عملیات روانی آنان قرار گیرند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در جمع بندی نهایی باید گفت بی صداقتی کشورهای گروه ۱ + ۵به خصوص امریکا در این ایام اخیر که با جنگ فکت شیت ها آغاز شده بیش از پیش به ملت ایران ثابت گردید و به نظر می رسد تا پایلن گفت وگوها تغییر عمده ای در جهت گیری های مستکبرانه آنان صورت گیرد.


احتمال رسیدن به توافق بیش از توافق نشدن است


مهدی مطهرنیا آینده پژوه حوزه سیاسی و بین‌الملل نیز به خبرنگار افکار نیوز گفت: توافق یازده تیرماه در چارچوب تفاهم لوزان گام مهمی را به پیش گذاشته است. دیپلماسی منطقه‌ای باید در فراز و نشیب چالش‌های پیش‌رو، هزینه‌های ملی کشورهای درگیر در آن را کاهش دهد و برگشت ناپذیری خود را با تبدیل تفاهم به توافق تعریف عملیاتی بخشد یا اینکه باید با به بن‌بست رسیدن خود، قبول هزینه‌های بس گزاف را برای بازیگران به همراه داشته باشد.

وی افزود: از این رو بلند شدن از پای میز مذاکرات بدون دستیابی به یک توافق، اینبار هزینه‌های بسیار سنگینی را به بازیگران این بازی تحمیل می کند و برای بازیگر کنش‌گر اصلی، ایران و آمریکا پرداخت هزینه‌های بالا رهنمون خواهد ساخت.

مطهرنیا در ادامه می گوید: از این رو بر این باورم که با توجه به عقلانیتی که در اراده حکومتی دوکنش‌گر با وجود چالش‌های موجود، توافق‌نامه یازدهم تیر با اندکی محاسبه کم و زیاد در جغرافیای زمانی رسیدن به توافق حاصل خواهد آمد. به بیان دیگر باید به این نکته تاکید کنم که رسیدن به توافق هم‌ اکنون از درصد بیشتری نسبت به نرسیدن به توافق برخورداراست.

به اعتقاد این آینده پژوه حوزه دیپلماسی از این رو به نظر می‌رسد که امکان حصول توافق براساس جبر حاکم و الزامات ناشی از دیپلماسی هسته‌ای امکان وقوع بیشتری را در خود نهفته دارد اما در باب بازه زمانی و برداشتن تحریم‌هابا توجه به اینکه تحریم‌ها از یک خمیره مایه مستمر و پی‌درپی برخوردار است همان‌گونه که برداشته شدن یکباره ها تحریم کار ساده‌ای نیست، و یا تحریم‌های دیگر مثل تحریم‌های اروپا و آمریکا در یک بازه زمانی طولانی تعریف عملیاتی و نظری شدند بنابراین برداشتن تحریم‌ها همزمان با روز توافق نیز کاری بس مشکل است.

وی درادامه به توضیح بیشتر این مسئله پرداخت و گفت: براساس تفاهم‌نامه ژنو و تفسیر و تاویل آن توسط ایران و آمریکا تحریم‌های مربوط به پرونده هسته‌ای ایران در بازه زمانی بسیار کوتاهی با توجه به تعهد ایران به انجام اقدامات لازم جهت اعتماد‌افزایی به وقوع می‌پیوندد نکته اساسی این است که نگاه حداکثری به دیپلماسی هسته ای و نگاه حداقلی منتقدین در هنگامه سخن در باب مذاکرات را با موضوعی حداقلی می‌بینند، یعنی مذاکره تنها برای مسئله هسته‌ای ایران و حل پرونده موجود ایران و ۱ + ۵ است اما وقتی به محاسبه عملکرد دیپلمات ها می‌پردازند، دیپلماسی هسته‌ای را به نقد می‌کشند و انتظارات حداکثری دارند و برآنند که تمام تحریم‌های در باب موضوعات مختلف در مسیر تعریف حداقل آن با ۱ + ۵ در باب پرونده هسته‌ای به دست آید و این یک نقد منصفانه نیست.

وی در پایان خاطر نشان کرد:: آنچه روحانی، ظریف، عراقچی و صالحی بر آن تاکید دارند آن است که تحریم‌های مربوط به مسئله هسته‌ای برداشته می‌شود و تفسیر آمریکایی‌ها نیز چندان از این معنا دور نیست آن ها می‌گویند به محض تعهد ایران تحریم‌های هسته‌ای برداشته خواهد شد ساز وکار برداشتن تحریم‌ها نیز هم‌اکنون در دستور کار است فلذا باید با یک نگاه متعارفی در باب تحریم‌ها دست یابیم و واقعیت‌های موجود را بپذیریم.