تخریب مستمر کمیسیون «برجام» از سوی زنجیره‌ای‌ها

به گزارشافکارخبر،از زمانی که کمیسیون ویژه برجام با ۱۵ نفر عضو در مجلس شکل گرفت، جماعت تجدیدنظرطلب و رسانه‌های متعدد آن شمشیر را برای آن از رو بستند و تلاش کردند تا به هر شکل ممکن و به هر بهانه‌ای عملکرد اعضای آن را زیر سؤال برده و رویکرد آن در قبال پرونده هسته‌ای را حزبی و جناحی بنامند. هر چند که باید یادآور شد ورود مجلس به موضوع بررسی برجام یا همان برنامه جامع اقدام مشترک همواره با انتقادات و اعتراضات جناح مدعی اصلاح‌طلبی طی یک ماه اخیر همراه بوده است. رسانه‌های زنجیره‌ای این جناح که اصرار دارند با به کارگیری القابی همچون دلواپسان و تندروهای سیاسی، منتقدان و کارشناسان دلسوز توافق هسته‌ای که خواهان بررسی قانونی و دقیق برجام هستند را نزد افکار عمومی تخریب کنند، روز گذشته هم در گزارشات و مطالب خود به شدت نسبت به عملکرد این کمیسیون انتقاد کرده‌اند.

تخریب کمیسیون ویژه برجام خط رسانه‌ای زنجیره‌ای‌ها

به عنوان نمونه روزنامه اعتماد بخش قابل توجهی از صفحات خود را به بحثبررسی برجام در کمیسیون ویژه اختصاص داد و در یکی از مطالب خود با درج تیتر «‌استفاده از اطلاعات جلیلی برای پاسخگویی به عراقچی» نوشت: «‌اطلاعات فنی جلیلی برای مقابله بهتر با عراقچی؛ این تاکتیکی است که دیروز رسماً در کمیسیون برجام رونمایی شد. جایی که منتقدانی چون سید محمود نبویان، مهرداد بذرپاش و حتی حمید رسایی که عضو کمیسیون ویژه نیست پیشنهاد می‌کنند تا در جلسات هفته آینده ابتدا این مجموعه در روز یک‌شنبه میزبان سعید جلیلی باشد تا عراقچی روز دوشنبه عازم بهارستان شود. دلیل آن را هم به صراحت در صحن جلسه عنوان می‌کنند؛ دریافت پاسخ‌هایشان از سوی جلیلی برای داشتن دستی پر در مقابل عراقچی.»
این روزنامه در ادامه با تخریب رویکرد کنونی این کمیسیون می‌نویسد: ‌ «‌این یعنی همان «مناظره هسته‌ای» بدون رویارویی مستقیم. مناظره‌ای که در جلسه دیروز کمیسیون برجام خود جلیلی و تیم همراه او هم نشان دادند کاملاً برای آن آماده و مشتاق هستند. منتقدان توافق دیروز گفته‌اند بهتر است فرصتی برای آنها مهیا شود تا بتوانند ابهامات مدنظر جلیلی و ایرادات او درباره برجام را از عراقچی بپرسند و آماده‌تر از همیشه به مصاف تیم هسته‌ای بروند. جلیلی برای نشان دادن اشتیاقش به چنین مصافی در دومین حضورش در بهارستان بعد از توافق هسته‌ای حمله‌ای تمام‌عیار را به برجام کلید زد و از چشمپوشی روی «صد حق مسلم» ایران در این توافق سخن گفت. برنامه منتقدان هسته‌ای اگر طبق روال جلو برود احتمال بالا گرفتن اختلافات در هفته آینده اصلاً بعید نیست. اختلافاتی که شاید یک نفر بتواند آن را جمع کند.»

این روزنامه همچنین صفحه ۳ خود را به همین موضوع اختصاص داده و با انتخاب عبارت جهت‌دار «مهمانان ناخوانده در کمیسیون بررسی برجام» ادعا می‌کند که انتقادها به حضور نمایندگان غیرعضو در جلسات کمیسیون ویژه ادامه دارد در حالی که حضور برخی دیگر از نمایندگان ملت مطابق قانون و با هماهنگی قبلی صورت گرفته است.

در این گزارش با ادبیاتی تخریبی می‌خوانیم: «‌جلسه پشت جلسه. روایت این روزهای کمیسیونی است که برای بررسی برجام به صورت ویژه تشکیل شده است… مجلس تعطیل است اما جلسات کمیسیون ویژه برقرار است… کمیسیون ویژه اما این روزها مهمانانی هم دارد که شاید در نگاه اول ناخوانده به نظر برسند اما براساس برخی خبرها گویا آنها هم خوانده می‌شوند. حضور برخی نمایندگان غیرعضو در این کمیسیون کمی حاشیه برانگیز شده است. بسیاری نسبت به حضور آنهایی که عضو این کمیسیون نیستند اما حضور دارند، سؤال می‌کنند و برخی‌شان حاشیه‌سازی‌هایی هم می‌کنند و انتقاد‌هایی دارند.»

دوقطبی در جامعه به سبک آرمان

آرمان روزنامه خانوادگی ‌هاشمی رفسنجانی هم از جمله دیگر روزنامه‌های زنجیره‌ای است که در گزارش‌های خود به تخریب این کمیسیون پرداخته. این روزنامه در گزارش خود تحت عنوان «‌کمیسیون کارشناسی یا محل تخریب سیاسی‌» تلاش می‌کند تا اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان را رودرروی منتخبان ملت قرار دهد و دوقطبی کاذب در جامعه را تشدید کند، آن هم با به کارگیری این ادبیات: «‌آسمان همان آسمان است، موضوع هم همان که بود، انرژی هسته‌ای، توافق، برجام، منافع ملی، غنی‌سازی، تحریم و سانتریفیوژ، بازهم دیپلمات‌ها یک سوی میز هستند، آماده و مصمم، این بار اما عرصه چانه‌زنی، خاک بیگانه نیست حریم خانه خودی است این بار در برابر رقیب خارجی صف‌آرایی نکرده‌اند بلکه آمده‌اند تا در برابر نمایندگان، در خانه ملت از دستاوردها بگویند و نقد کارشناسی بشنوند اما باز هم مرغ دلواپسان یک پا دارد. دیپلمات‌هایی که در برابر عالی‌ترین مقامات شش قدرت جهانی سر خم نکرده و چهره بشاش و سرافراشته آنان در سخت‌ترین لحظات مذاکرات نماد اقتدار ایران در منظر جهانیان بود و سخنشان مبنی بر عدم تهدید ایرانی تلنگری شیوا در گوش قدرتمداران جهانی، این بار مانده‌اند که در برابر نقدهای تند داخلی چه بگویند.»

عصبانیت از حضور جلیلی در کمیسیون

البته فضا‌سازی رسانه‌های جماعت تجدیدنظرطلب علیه منتخبان ملت به روز گذشته خلاصه نمی‌شود و طی روزهای گذشته استمرار داشته است. به عنوان نمونه محمدرضا تابش در واکنش به حضور جلیلی در کمیسیون مربوطه به شرق می‌گوید: «چه دلیلی دارد در نخستین جلسات این کمیسیون از سعید جلیلی دعوت شود و از او بخواهند که راجع به برجام نظر بدهد؟ … من واقعاً نسبت به اینکه این کمیسیون بتواند کاری انجام دهد، امیدوار نیستم. ان‌شاءالله که آقایان نخواهند به‌عنوان اعضای این کمیسیون، مکنونات قلبی و جناحی خودشان را در جامعه بیان کنند و محل بررسی این موضوع شورای‌عالی امنیت ملی است.»

کمیسیون برجام عصاره مجلس است

در مقابل تاکتیک یاد شده جماعت تجدیدنظرطلب هم برخی از اصولگرایان و منتخبان ملت مجبور به واکنش شده و از روند شکل‌گیری و خروجی کمیسیون برجام در مجلس حمایت کرده‌اند، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس، در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به اقدام زنجیره‌ای اخیر توسط رسانه‌های اصلاح‌طلب در تضعیف کمیسیون ویژه برجام و ایجاد دو قطبی در این زمینه در کشور گفت: کمیسیون برجام، عصاره مجلس است، چون تمام نمایندگان مجلس با رأی مستقل خود ۱۵ عضو این کمیسیون را انتخاب کرده‌اند تا بررسی برجام را در دستور کار خود قرار دهند.

وی افزود: کسانی که به دنبال ایجاد دوقطبی سیاسی در مسئله بررسی برجام در مجلس هستند، ورود مجلس به بررسی این توافقنامه را خطرناک می‌دانند و بیم آن را دارند که در جریان این بررسی برخی حقایق رو شده و به گوش مردم برسد. این نماینده مجلس ادامه داد: انتظار همه ارکان نظام از اجرای توافق هسته‌ای این است که گره‌های اقتصادی کشور برطرف شده و تحریم‌های ظالمانه برداشته شود، اما اگر قرار باشد در این زمینه گشایشی در کشور ایجاد نشود بنابراین برجام هم ثمره‌ای برای ملت نخواهد داشت.
حاجی‌دلیگانی گفت: آنچه مجلس در حال انجام آن است، بررسی برجام و به طور کلی سیر و روند انجام مذاکرات در سال‌های گذشته است که هر کس به فراخور مسئولیت خود در دوره‌های قبلی نیز درباره آن توضیحاتی را به اعضای کمیسیون برجام ارائه می‌دهد، اما موضع‌گیری‌های رسانه‌های اصلاح‌طلب نشان می‌دهد که سعی می‌کنند با تضعیف این کمیسیون، اجازه افشای حقایق داده نشده یا حقایقی را که در جلسات کمیسیون برجام مطرح می‌شود، کم‌ارزش قلمداد کنند. وی با بیان اینکه غوغاسازی و سروصدا کردن در کشور هیچ نفعی برای مردم ندارد، خاطرنشان کرد: باید هرآنچه طی سال‌های گذشته در جریان مذاکرات اتفاق افتاده، برای مردم گفته شود تا در جریان آن قرار گیرند.

صف آرایی مستمر تجدیدنظرطلبان مقابل قانون

سابقه نشان داده كه جماعت تجديدنظرطلب هر گاه خواستههاي حزبي و جناحي خود را مقابل قانون اساسي ديدهاند، تلاش كردهاند با ايجاد بلوا و جوسازيهاي سياسي معادله را به نفع خود تغيير داده تا بلكه اهداف جناحيشان محقق شود. رفتار مورد اشاره اين جريان هم يكي ديگر از رفتارهاي خلاف قانون و مخالف مصالح كشور است كه بدون در نظر گرفتن منافع كشور و اصول قانون اساسي در جريان است، چراكه قانون اساسي طبق اصل ۱۲۵ و۷۷ اختيار تام بررسي توافقنامهاي به نام برجام را به مجلس داده و جماعت تجديدنظرطلب چون چنين روندي را برخلاف آمال حزبي خود ميبينند تلاش ميكنند آن را به هر شكل ممكن تخريب و تخطئه كنند آن هم در شرايطي كه همين روند در سناي امريكا در حال روي دادن است.